Fiat DOBLO CARGO: geen vonk, start niet meer

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 182B6000, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 76

Vanmiddag thuisgekomen, geen enkel probleem gehad, wil vanavond starten, springt niet meer aan, eerst geprobeerd met remmen reiniger, geen resultaat, losse bougie op het blok, geen vonk!
Met obd2 uitgelezen maar kan er niet veel uit wijs worden, is een Bi-power Doblo met aardgas OBD zegt FUEL SYS1 OL_FAULT.. en nog een hoop meer maar niks met FAULT.
Iemand een idee?
Alvast bedankt.
Jack

jvdwolde

Geplaatst door jvdwolde (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Doblo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 6 jaar geleden

Bdp sensor zou kunnen , deze verzorgt oa de vonk , maar gaat de startonderbreker er wel af en hoor je de brandstofpomp wel draaien als je de auto op contact zet ?
Probeer de reservesleutel eens .

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

FUEL SYS1 OL_FAULT.. betekent Open loop due to system failure
Of te wel er is geen lambdaregeling omdat er een fout is gedetecteerd.
Niet gespecifiveerd is of dat ook een foutcode is die met EOBD/OBD2 uitgelezen moet kunnen worden.
Het zou een foutcode kunnen zijn die je alleen met Fiat dealer (of gelijkwaardige) apparatuur kunt zien.

Vor de zekerheid: Er zijn geen foutcodes in mode 3 of mode 7 aanwezig?

jvdwolde (0), 6 jaar geleden

Oldford, heel erg bedankt voor je antwoord, voor de duidelijkheid, ik heb een maand geleden een OBD2 uit lezer uit China besteld, maar ik weet nog niet precies wat en hoe...
Ik zal hem straks nog eens uitlezen en kijken of de door jou genoemde 3 of 7 modus erop zit?

@ Kaleido, startonderbreker gaat eraf, benzine pomp heb ik niet op gelet, maar hij vonkt niet, dus als die wel of niet draait heeft geen invloed op het starten

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

De data die je hebt uigelezen (waar de Fuel Status bij staat) is mode 1.
Mode 3 zijn de actieve foutcodes. Mode 7 zijn de foutcodes die tijdens deze rit zijn geconstateerd.
Fout codes uit mode 7 moeten eerst een aantal maar achter elkaar gedetecteerd worden, voor ze overgaan naar mode 3.

Foutcodes lezen lijkt me toch wel een 1e vereiste bij een EOBD/OBD2 scanner. Dat moet erop zitten.
Net als het wissen van foutcodes (mode 4) - officieel heet dit het resetten van uitlaatgas gerelateerde data.

jvdwolde (0), 6 jaar geleden

De foutcodes leest hij ook, maar ik weet niet precies hoe ik het apparaat moet bedienen...dankje wel, ik zal morgen nog eens kijken.

kaleido 1 (1425) PRO, 6 jaar geleden

Dat klopt , maar je kunt dan wel dingen uit sluiten , als niets werkt of dat er alleen geen vonk is , is een groot verschil.

jvdwolde (0), 6 jaar geleden

@Kaleido.. er gebeurt helemaal niks als ik het contact omdraai, geen benzine pomp... het is een Bi-fuel aardgas auto, als hij op gas staat klikt het relais wel, maar op benzine gebeurt er niets!
Uitlezen lukt verder niet, moet ik aan de professionals over laten.

kaleido 1 (1425) PRO, 6 jaar geleden

Deze auto start op benzine , en schakelt over op aardgas , te vergelijken met een lpi auto , omdat je ook de benzinepomp niet hoort en geen vonk , vraag ik me af gaat de startonderbreker er wel af , maar jij zegt hij gaat er af !
Alle zekeringen heel ?

jvdwolde (0), 6 jaar geleden

Ik heb alle zekeringen gemeten, is er geeneen stuk volgens mij, ik sleep hem wel naar een garage

jvdwolde (0), 6 jaar geleden

Wat betreft de onderbreker, het lampje gaat uit tijdens het starten.

jvdwolde (0), 6 jaar geleden

Probleem is bekend, draadbreuk!
Ik heb hem naar een garagebedrijf gesleept en daar zijn ze na lang zoeken erachter gekomen dat er een draadbreuk onder de zekeringkast in de motorruimte zat, ik heb 3 dagen kunnen rijden, toen weer hetzelfde probleem...ze zijn nu weer aan het zoeken..

jvdwolde (0), 6 jaar geleden

Probleem is bekend, draadbreuk!
Ik heb hem naar een garagebedrijf gesleept en daar zijn ze na lang zoeken erachter gekomen dat er een draadbreuk onder de zekeringkast in de motorruimte zat, ik heb 3 dagen kunnen rijden, toen weer hetzelfde probleem...ze zijn nu weer aan het zoeken..

jvdwolde (0), 4 jaar geleden

Probleem is opgelost, was vergeten hem af te melden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.