Fiat 500L: stuurt zwaar in de middenstand.

Bouwjaar: 2016, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 940B7000, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 88

Mijn Fiat 500l Living 120 T-Jet stuurt vanuit de middenstand met een schokje bij stuurcorrecties. Dit doet zich vooral voor bij een snelheid tussen 80 tot 90 km/uur zowel naar links als naar rechts. Het is alsof er in de middenstand een weerstand overwonnen moet worden voordat het stuur een aantal graden kan draaien. Dat is zeer hinderlijk bij het rechtuit rijden en er kleine stuurcorrecties nodig zijn. Het gevolg is slingeren over de weg.
Waar moet ik zoeken om het probleem op te lossen?

Jean5231

Geplaatst door Jean5231 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat 500? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Met dit bouwjaar lijkt het mij een probleem voor de dealer onder garantie en moet je er zelf niets aan doen.

Jean5231 (0), 6 jaar geleden

Kalibreren van de stuurhoeksensor in de middenstand zou het moeten verhelpen aldus de FIAT dealer. Binnenkort maar even laten doen.

Aholthuis (0), 6 jaar geleden

Mijn Fiat 500Living is vandaag voor de 30000 km beurt bij de Fiat specialist geweest. Ik heb dezelfde klachten over het stuurkarakter zoals jij die omschrijft. Met kalibreren is er een lichte verbetering opgetreden maar helaas..een strak sturende auto zal het niet worden. Hoor graag van jouw vervolg en ervaringen.

Jean5231 (0), 6 jaar geleden

Bij de Fiat dealer geweest. Met kalibreren is het probleem niet op te lossen is volgens hen. Over 2 weken opnieuw een afspraak om het een en ander te vervangen onder garantie. Wat dat voor onderdelen dat zijn hoor ik dan wel. Ik ben blij dat het probleem wordt (h) erkend en hopelijk wordt opgelost. Wordt vervolgd.

Jean5231 (0), 6 jaar geleden

Vandaag is het electrische stuurhuis (en de rest van de stuurkolom) vervangen bij de FIAT dealer. Een klus van 3 uur. Gelukkig voor mij onder garantie. Hij stuurt nu als herboren, wat een genot. Met dank aan Autopalace Harderwijk.

Alfadept (0), 6 jaar geleden

Vaak wordt dit euvel inderdaad d.m.v. vervangen van het electronische gedeelte van het stuurhuis opgelost.
Dergelijke klachten komen ook nog wel eens bij Alfa Mito's en soms bij Giulietta's voor.
Mijn Giulietta had exact hetzelfde probleem. Zeer storend en nog in de garantie gelukkig. De garage erkende het euvel, maar wist zo snel niet de oplossing.
Toen er ook een storing in de achterruitenwisser optrad en deze terug te herleiden was naar de bodycomputer hebben ze een nieuwe bodycomputer geplaatst. Opeens was het stuurcorrectieprobleem ook opgelost! Tot op heden (1,5 jaar later) is het nog steeds perfect.

Aholthuis (0), 6 jaar geleden

Ben blij met deze informatie, hoop dat de vergelijkbare stuurkarakter problemen ook bij mijn 500L living onder coulance opgelost kunnen worden. Toevallig komt ook deze auto bij Autopalace Harderwijk vandaan. Ben erg benieuwd hoe de auto stuurt na herstel. Wordt vervolgd!

Erikr11 (0), 5 jaar geleden

Aangezien ik precies dezelfde problemen heb, maar dan met een fiat 500c sport uit 2017, ben ik benieuwd of het ook bij Aholthuis is opgelost? Bij mij is het probleem nog niet (h)erkend door de Fiat dealer. De auto blijft nu een week staan, ik rijd er niet meer in . . .
Edit: in andere topic gelezen dat Aholthuis i.d.d. een nieuw stuurhuis heeft gekregen waarna het probleem is opgelost! Nu ik nog . . .

Erikr11 (0), 5 jaar geleden

Na 1,5 jaar na geboorte geklaagd te hebben zonder erkenning of oplossing van boven genoemd stuurprobleem bij dealer Vaneman, is het probleem nu erkend en opgelost door dealer Haaker uit Heemstede. Alles nog binnen garantie. Stuurhuis is vervangen, waarna uitlijning van de auto plaats vond. Auto stuurt nu eindelijk zoals het hoort en kan zelf de middenstand weer vinden. Dealer gaf aan dat het vaker voorkomt en dat deze auto’s erg gevoelig zijn op de gebruikte banden (maat) al was bij mij dus niet het probleem. De volhouder wint! (Veranderen van dealer soms ook)

Aholthuis (0), 5 jaar geleden

Dag Erik, goed om te lezen dat jouw aandringen heeft geleid tot een bevredigende oplossing. De 500L zal hiermee nog niet de meest dynamisch sturende auto uit zijn klasse zijn maar in elk geval weer een veilige deelnemer.Veel plezier met jouw auto.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat 500 of stel zelf een nieuwe vraag.