Fiat Multipla 2007: Turbogat, veel rook, inhouden en meer bij 1.9JTD diesel 2007

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 186, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 88

Het betreft een Fiat Multipla maar deze motor zit waarschijnlijk in veel meer wagens.
De auto laat volgende zien:
- weinig trekkracht tot 2500rpm, daarna komt turbo in en trekt de auto weer goed
- bij overschakelen veel zwarte rook, vooral als je daarvoor wat rustiger in toeren hebt gereden
- auto geeft af en toe (om de paar honderd km) storing P010F
- af en toe gaat gloeispiraallampje knipperen net aan begin van rit bij wegrijden
- af en toe als ik langere tijd op snelweg onder 2500rpm heb gereden in hogere versnelling en weer wil optrekken komt de auto opeens niet boven de 3000rmp uit net alsof er begrenzing op zit. Schakel ik terug schiet het toerental even boven 3000rpm maar dan daarna weer “begrensd” op 3000. Naa een tijdje is het weg en kan ik weer doortrekken boven de 3000rpm. Er komt hierbij geen storingsmelding dus zou geen noodloop moeten zijn.
Historie van problemen en acties:
- vorig jaar diverse malen motormanagement storingen, maar gingen na enkele dagen weer weg en ben ik mee door gereden (niet zo handig achetraf)
- rond kerst totaal geen vermogen meer, roetfilter bleek helemaal verstop. Is vervangen (imitatie). Tijdens wachten op levering 2 weken zonder roetfilter gereden, veel rook maar goede trekkracht
- na montage roetfilter binnen drie dagen weer vermogen weg, roetfilter weer verstopt.
- bij Fiat dealer is roetfilter geregenereerd en ingeregeld, hierna reed de auto weer OK maar wel weinig trekkracht tot 2500rpm, of dat eerder ook zo was weet ik niet. (Hiervoor trage auto gereden zonder turbo, dus was niet gewend aan flitsend wegrijden)
- Na enkele weken steeds slechter optrekken. Het bleek dat slang naar turbo gescheurd was. Is ingekort en vastgezet en toen deed turbo het weer, maar nog steeds pas vanaf ca 2500rpm. (turbogat)
- Vanwege storing op LMM is deze vervangen maar geen verschil in turbogat.
- EGR klep is afgedopt met blindplaatje en zou dus geen verstoring op moeten kunnen leveren

Ik ben geen ervaren autokenner maar begreep dat deze motor een schoepverstelling heeft op de turbo. Zou het zo kunnen zijn dat deze vastzit en dat daardoor het turbogat ontstaat. En dat te weinig turbo onderin betekent te weinig lucht en daardoor rook. Of en hoe het inhouden bij 3000rpm en het knipperen van het gloeispiraallampje samenhangt gaat mijn pet te boven.

Wie kan helpen dit weer in orde te krijgen, de Fiat dealer weet ook niet precies wat nog te doen.

Joch

Geplaatst door Joch (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Multipla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

NielsAMGw203 (0) PRO, 5 jaar geleden

Geachte,

De verstelling van de turbo kan je eenvoudig controleren. Aan de turbo bevindt zich meestal loodrecht op de as van de turbo de verstelling. Bij het starten van de motor wordt deze stang door middel van vacuum volledig naar binnen gezogen. Dit is een 2 tal centimeter. Nu zoals je het probleem uitlegt lijkt het mij dat de motor teveel roet produceerd. Dus ik durf dan denken aan EGR of injectoren. Gezien de EGR afgekoppeld is(waarom krijg je hierop geen foutcode?) Zou ik durven kijken naar de injectoren en deze dus demonteren en op de bank laten zetten. Veel succes!

Joch (0), 5 jaar geleden

Ik heb vandaag het blindplaatje van egr klep gecontrolleerd en.....daar blken drie 8mm grote gaten in geboord te zijn. Ik had al eens gelezen dat als het plaatje helemaal dicht is er een foutmelding komt. Ik heb het plaatje toch maar vervangen door een helemaal dichte. En inderdaad een foutmelding dat er geen stroming over de egr gemeten werd. Toen een klein 5mm gaatje in het plaatje geboord. En nu trekt de auto wer goed onder de 2500rpm! Dus toch probleem met de egr die blijkbaar niet goed genoeg dichtgemaakt was. Morgen nog even kijken of de auto nu ook minder rookt, maar alleen al dat je nu weer normaal op kan trekken en een hellingproef kan doen zonder met heel veel gas en slippende koppeling is een grote vooruitgang. Ga morgen ook nog even het oud plaatje terugzetten om te kijken of de trekkracht dan weer weg is. Wordt vervolgt....

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Weet je zeker dat de foutcode P010F is? Want die foutcode zegt dat de verhouding tussen LMM A en LMM B niet klopt.
Volgens mij heb je maar 1 LMM erop zitten die al vervangen is. Is hier een originele LMM voor gebruikt?

Waar wordt die code P010F mee uitgelezen (Merk, type scanner, dealer apparatuur of algemeen)?

Joch (0), 5 jaar geleden

Update 22/9/2018: Bij terugzetten oude blindplaatje (met 3x gat 8mm) trok de auto weer slecht onder de 2500rpm.
Met plaatje van 4mm welk goede trekkracht. Nu niet bij 2500rpm opeens dat auto pas begint te trekken, maar gewoon vanaf stationair af al in orde. Wel af en toe melding dat er te weinig flow wordt gemeten over de egr (P0401). Nu gaatje 6mm gemaakt. Trekt nog steeds goed en even kijken of foutmelding weer komt. Ik heb nog een ander probleem met de auto (geen massasignaal van ECU naar relais dat ECU voedt) maar als ik dat ook opgelost is, heb ik weer voldoende vertrouwen in de auto om wellicht de EGR gewoon te vervangen. Wie weet wordt het nog eens een betrouwbare auto....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.