Fiat DOBLO: onregelmatige startproblemen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 182B6000, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 76

hallo,
Sinds kort heb ik starproblemen met mijn fiat. het vervelende is dat de problemen zich heel onregelmatig voor doen en ik kan ze niet koppelen aan bepaalde omstandigheden. het lijkt er net op of er geen brandstof is en na een paar keer doorstarten komt hij dan wel op gang.
het is me wel een paar keer opgevallen dat de koelventilator meteen bij het starten mee begint te draaien, bij het uitlezen krijg ik de foutcode van een slecht werkende inlaatlucht temp sensor maar als ik die eraf doe start hij wel meteen.
zou het misschien mogelijk zijn dat er ergens een slecht contact is en het misschien slim is om de twee grote stekkers van de regeleenheid los te koppelen en schoon te maken, ik weet alleen niet of dit zondemeer kan.
hopelijk is er iemand die me hier tips of een oplossing voor kan geven.
alvast bedankt
groet louis

lobo24

Geplaatst door lobo24 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Doblo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Deze motor gebruikt een map-sensor voor de berekening van de in te spuiten hoeveelheid brandstof.
Dan moet je ook daarnaast de inlaat lucht temperatuur hebben om dat goed uit te kunnen rekenen.
De inlaat lucht temperatuur is dus niet alleen van belang bij het starten, maar ook bij het rijden.
De inlaat lucht temperatuur sensor zit ingebouwd in de behuizing van de map-sensor.
Ik zou eerst die fout (laten) repareren. Kan de sensor zijn, of de bedrading/stekker.
Daarna heb je een grote kans dat het startprobleem ook over is.

Je zegt dat je de stekker van de inlaat lucht hebt los genomen, maar dan werkt ook de map-sensor niet meer.
Waarschijnlijk gaat de motor in noodloop en gebruikt dan de gasklep of gaspedaal positie voor de berekening van de hoeveelheid in te spuiten brandstof.. De inlaat lucht temperatuur wordt dan aangenomen en zal waarschijnlijk 21 graden zijn.
Die aanname is bij dit weer nog zo slecht niet en de verschillen met de werkelijkheid zijn dus klein.

lobo24 (0), 5 jaar geleden

bedankt voor je reactie, ben inderdaad bezig met het controleren van de bedrading en de stekkers, fout meldingen zijn nu weg en motor start op het ogenblik normaal, hopelijk was dit inderdaad het probleem, laat ik nog weten
groet louis

lobo24 (0), 5 jaar geleden

Hoi, probleem blijft aanwezig. de koelvloeistof temp sensor is vervangen maar lost niets op.is het slim om nu toch eerst de map sensor te vervangen?
ik hoor het graag .
groet louis

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Even voor de zekerheid:
Je zei dat je de stekker van de inlaat lucht temperatuur sensor had los gehaald.
Was dat OOK de stekker van de map-sensor of bedoelde je een andere stekker van een andere sensor?
En waarom vervang je de koelvloeistof temperatuur sensor zonder aanwijzingen dat deze defect is?

lobo24 (0), 5 jaar geleden

de inlaat lucht en inlaat druk is toch gecombineerd in een stekker? en die had ik los gemaakt, het is de sensor die op het inlaatspruitstuk zit.
de koelvloeistof temp sensor is vervangen omdat ik hem bij een garage uit heb laten lezen in de hoop dat zij er met betere apparatuur misschien wel uitkwamen, maar helaas is dit niet gelukt.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Voor de zekerheid: de map-sensor heeft 4 draden, waarvan 1 voor de inlaat lucht temperatuur is.

Soms zit er een draadbreuk of een slechts contact (soldeerpunt) onzichtbaar miden in een kabelboom of zelfs in de ecu.
Ik kan vanachter de PC niet zien of dat hier ook het geval is.
Ik kan ook niet zien/inschatten hoe goed je die kabelboom hebt getest.
Jammer dat die garage dat niet gedaan heeft met aangesloten testapparatuur.
Dan zie je wat er gebeurt als je aan de kabel rommelt of op de sensor tikt.

Of vervanging van de map-sensor nu slim is kan ik niet beoordelen.
Alleen als je alles zelf wilt doen lijkt het mij de 1e stap als je niet verder komt met de kabelboom.

lobo24 (0), 5 jaar geleden

bedankt voor de hulp, ga zelf eerst m et de kabelboom aan de gang en dan event de mapsensor vervangen, ga de komende tijd maar even van alles proberen, je hoort het.
groet louis

lobo24 (0), 5 jaar geleden

Hoi ik ben er weer met een vraag, het start probleem bleef hetzelfde maar ik kreeg geen foutmelding meer. ik heb nu de stekker van de map sensor losgemaakt en dan start de auto meteen? als ik wegrijd met koude motor slaat hij wel vlug af maar dat lijkt me logisch. nu gaat ook mijn mil lampje branden omdat hij de mapsensor niet ziet natuurlijk. kan ik nu aaannemen dat de mapsensor defect is of is het niet zo simpel?
ik hoor het weer graag,
groet louis

voyager (0), 5 jaar geleden

Zo simpel is het niet.
Wel, mapsensor kan stuk zijn, maar het kan ook iets anders zijn, wat van invloed is op mapsensor.
Een grondiger onderzoek ernaar is vereist

lobo24 (0), 5 jaar geleden

ik heb bij de garage al van alles laten testen maar dar komen we ook niet echt verder, weet zo onderhand niet meer hoe ik verder kan zoeken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.