Fiat STILO SW: Electronica

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 182B6000, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 76

Geachte zie filmpje van mijn probleem. ANWB is bij de auto geweest alles is gewoon goed alleen deze meldingen die ik op dashboard krijg weten we niet. Ook bij de Fiat garage geweest en aan apparaat gehangen wat voor Fiat is ze zeggen geeft koelventilator doet het niet de aanjager wel. Ik twijfel hieraan maar goed jullie expertise zou nu goed van pas komen! De sensors is vervangen en is nieuw.

Link voor video met mijn probleem is: [yt]https://youtu.be/7WjQ68RrJp0[/yt]

neru

Geplaatst door neru (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Stilo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja, helaas doet de video het niet.

Ik begrijp dat de auto is uitgelezen en dat er een probleem met een koelventilator is.
Weet je toevallig welke foutcode dat was? Exacte tekst en/of nummer graag.
Welke meldingen komen er op het dashboard? Exacte tekst graag. Of zijn het lampjes die branden?

De aanjager (blazer in de auto) kun je makkelijk zelf testen of die het doet of niet.
De koelventilator (or koelventilatoren) kun je zien of horen als je de notor aan het eind van een rit laat draaien.
Hou wel de temperatuur op het dashboard in de gaten! (Denk om je vingers onder de motorkap!)

Welke sensor of sensoren is/zijn er vervangen? Er zitten er zoveel op de motoren tegenwoordig.

neru (0), 5 jaar geleden

Dag Oldford zie antwoorden achter jou vragen.

Tja, helaas doet de video het niet. De video doet het wel ik heb hem op openbaar gezet!

Ik begrijp dat de auto is uitgelezen en dat er een probleem met een koelventilator is. Zegt Fiat garage

Weet je toevallig welke foutcode dat was? Exacte tekst en/of nummer graag. Weet ik niet meer

Welke meldingen komen er op het dashboard? Exacte tekst graag. Of zijn het lampjes die branden?
Lampjes branden. Tijdens het rijden valt de auto ook af en toe uit. De volgende teksten verschijnen in het dashboard: Bulb Failure, Boot open, High coolant temprature , Alternat. failure.

De aanjager (blazer in de auto) kun je makkelijk zelf testen of die het doet of niet. Die hoor ik iedere rit als de meter van de tempratuur naar rechts schiet. Als ie in het midden komt dan stopt ie met geluid maken.

De koelventilator (or koelventilatoren) kun je zien of horen als je de notor aan het eind van een rit laat draaien. Ik hoor alleen de aanjager.

Hou wel de temperatuur op het dashboard in de gaten! (Denk om je vingers onder de motorkap!) Dit is gemeten door Anwb is gewoon goed en door de Fiat garage bevestigd. Dashboard geeft onjuiste weergave.

Welke sensor of sensoren is/zijn er vervangen? Er zitten er zoveel op de motoren tegenwoordig. Tempratuur sensor is vervangen.

Hoor het graag van je en bedankt weer voor je tijd.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Het motorlampje (geel lampje met het symbool van een motorblok) brandt, dus zijn er foutcodes uit te lezen.
Plaats de uitgelezen foutcodes (exacte tekst en nummer) hier.
Desnoods kan ieder APK station alsmede de ANWB die voor je uitlezen.

Het probleem met de temperatuur lijkt mij geen sensor, daar gaat de wisseling te snel voor.
Ik zou eerder iets met bedrading of problemen met een stekker verwachten of een interne fout in het dashboard.
Zoals je zelf ook aangeeft - Dashboard geeft de verkeerde weergave.
Is het dashboard ook uitgelezen? Wat zijn de foutcodes (exacte tekst en/of nummer) indien aanwezig.
Er is ook iets mis met de spanningsverzorging van het dashboard of de dynamo werkt niet goed (tekst Alternat. failure).

Normaal zal de aanjager (kachel aanjager, blower in de auto) NIET aangaan als de temperatuur van de koelvloeistof oploopt.
Normaal gaan de koelventilatoren aan als de koelvloeistof zelf te warm is (of onbekend is).
Aan het eind van de rit moet je een tijdje (kan enkeke minuten worden) de motor laten draaien.
Kijk dan onder de motorkap of de koelventilatoren wel gaan draaien.
Als echt de aanjager aangaat, dan zit er denk ik ergens kortsluiting.
Dat de ventilator (welke dat dan ook mis) stopt als de temperatuurwijzer in het midden komt is logisch - dat is de normale temperatuur. De meter geeft te koud aan, mogelijk als gevolg van geen verbinding. Als noodmaatregel worden dan de koelventilatoren aangestuurd omdat de echte temperatuur niet meer bekend is.

neru (0), 5 jaar geleden

[quote=oldford]Het motorlampje (geel lampje met het symbool van een motorblok) brandt, dus zijn er foutcodes uit te lezen.
[/quote]

Ook doet het oranje motor lampje knipperen tijdens het rijden in het filmpje doet hij dat niet maar dat gebeurd ook het wisselt elkaar om en om!

Ga die andere dingen noteren en doen en kom er op terug

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Het knipperen van het motorlampje geeft aan dat er misfires zijn die de dure katalysator kunnen beschadigen.
Een misfire is het ontbreken van een verbranding in een cylinder.

Hiervoor zijn er talloze oorzaken, zoals defecte bougie/bobine, defecte sensor, verkeerde brandstofdruk, mechanische probl;emen.

Het wordt nu nog belangrijker dat we alle foutcodes weten die in de motor-computer aanwezig zijn.

N.B.: Ik zou niet meer met de auto rijden. Moet je toch rijden, vermijd dan het knipperen van dat lampje.
Geef geen gas bij, maar neem gas terug om te proberen het knipperen te stoppen.
Er bestaat een behoorlijke kans op dure gevolgschades, zoals een verbrande klep of een defecte katalysator.

Ik vindt het wel heel erg vreemd dat de ANWB zegt dat alles goed is en dat de Fiat-garage alleen iets zegt over een koelventilator. Heb je beide instanties verteld dat dat lampje af en toe knippert?

neru (0), 5 jaar geleden

Dag Oldford gister de Anwb bij de auto geweest en de volgende foutcodes zijn aan het licht gekomen zie foto.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Er is duidelijk een probleem met de koelvloeistof temperatuur meting.
Dan kan de sensor zijn, maar ook de bedrading.
Een verkeerde koelvloeistof temperatuur kan vooral bij de koude start voor flink wat problemen zorgen.
Het mengsel kan te rijk worden (als de temperatuur te koud aangeeft) of te arm (als de temperatuur te warm aangeeft).
Komt het signaal buiten de geaccepteerde waardes, dan zal de motorcomputer een vervangende waarde gaan aannemen.
Ook dan kan het mengsel te rijk of te arm worden.

De andere fout heeft niets met het lopen van de motor te doen. Dan werkt hooguit de cuise control niet.

Heeft het motorlampje nog geknipperd in de afgelopen week?
Want ik zie geen foutcode(s) m.b.t. tot de misfire's die eerder wel herkend werden.
Ook zie ik geen foutcode die betrekking heeft op welke koelventilator dan ook.

neru (0), 5 jaar geleden

De sensor is vorig jaar nieuw erin gezet. De kerel van de Anwb gaf aan vermoedelijk stekker waar de sensor op zit want hij ging gister zelf die sensor op die stekker bewegen en drukken en toen ik naar huis reed bleef hij keurig in het midden staan. Tot ik vanmorgen weer wegreed en de tempratuur meter weer ging schommelen. De oranje motor lampje knippert niet meer sinds gister dat de Anwb heeft uitgelezen.


Wat kan ik nu het beste doen de auto op marktplaats zetten , stekker vervangen of bedrading checken en wat moet dat allemaal wel niet kosten ?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Wat betreft die koelvloeistof temperatuur sensor: ik zou de stekker laten vernieuwen.
Dat hoeft nu ook weer niet zoveel te kosten.

De auto verkopen gaat je ook een hoop geld kosten. Met deze storing(en) heb je kans dat mensen bij de proefrit afknappen.
Of gigantisch gaan afdingen.

Er blijven nog wel wat vraagtekens over. Zoals waarom had de Fiat garage het over een probleem met de koelventilator?
En waarom zag je de tekst "Alternat. failure" wat wijst op een dynamo probleem of contactproblemen bij het dashboard.
Je rijdt nog steeds, dus kennelijk laadt de dynamo wel bij. Anders zou de accu nu compleet leeg zijn.
En waarom las de ANWB geen foutcodes uit m.b.t. misfires. De wettelijke regels daarover zijn heel duidelijk.
De storingen dienen na het oplossen/verdwijnen van de oorzaak nog 40 motorstarts bewaard te worden.

Ik wens je sterkte met het nemen van een beslissing.
Tijdens de ritten die volgen op de eerste 2 motorstarts moet de foutlamp constant blijven branden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Stilo of stel zelf een nieuwe vraag.