Fiat Ducato: Waterpomp vervangen

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 3000

Ik wil de waterpomp van mijn Ducato (3 liter motor uit 2009) vervangen.
In de fiat manuals staat dat het de beste optie is om de motor uit de motorruimte te halen omdat de pomp slecht toegankelijk is.
Heeft iemand het ooit wel eens gedaan zonder zo'n schokkende voorbereiding?

steenes

Geplaatst door steenes (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Hans4040 (300) PRO, 4 jaar geleden

Ter info:

Highway (115) PRO, 4 jaar geleden

Waarom wil je hem vervangen?

steenes (0), 4 jaar geleden

Eigenlijk meer preventief.
De Multi riem en de v-snaar voor de airco moeten vervangen worden en ik wil een zwaardere dynamo monteren. Dus ik dacht... laat ik hem meteen meepakken.

Highway (115) PRO, 4 jaar geleden

Ik zou het dan mooi laten. Ik heb pas een waterpomp vervangen van een ducato uit 92. Die liep vast maar lekte nog steeds niet. Het preventief vervangen zou ik dus niet doen. Ik vervang bij een 2.3 maar zelden de waterpomp.

steenes (0), 4 jaar geleden

Dit is weliswaar geen 2.3. maar de 3 liter (diesel).
Inderdaad blijken die pompen niet zo storingsgevoelig. Hoewel er op YouTube wel een filmpje te zien is van een rammelend schoepenrad. Ik weet echter niet of mijn Ducato een plastic of metalen schoepenrad heeft. En... belangrijker, ik ben bezig met de ombouw naar buscamper. Het is de bedoeling dat ik veel in gebieden zal zijn waar het niet gebruikelijk is om een wegenwacht tegen te komen. Dus vandaar, wanneer ik ergens aan demonteren ben om zaken te vervangen, ik kijk wat ik zo al meer preventief mee kan nemen. En een pompje kost geen drol. Enkel arbeid-energie.

Highway (115) PRO, 4 jaar geleden

Ok begrijp het, maar als je alles preventief wilt vervangen moet je nog vele dingen vervangen. De schoepenrad van een 2.3 is van kunststof.

steenes (0), 4 jaar geleden

Dat klopt. Maar voor nu beperk ik me even tot dit deel van de motor. Ik heb gisteren de koplamp, het spatscherm, de gril verwijderd en wat bevestigingsijzers gedemonteerd, wat tankjes opzij geschoven en heb nu een aardig beeld.

De multiriem en de v-snaar heb ik gelost en heb alle draaiende delen gecheckt op soepel draaien. Alles kan netjes met één vinger rond gedraaid worden. Helaas voor de waterpomp heb ik meer vingers nodig en het lijkt erop dat hij zo nu en dan een dood punt heeft waarbinnen een soort hapering in de soepelheid te voelen is. Mogelijk de kleine rammel die ik al eerder uit die hoek hoorde komen. Zonder v-snaar is die rammel weg. Dus de distributie en oliepomp ketting kan ik uitsluiten.
Het laat zich aanzien dat de status preventief, noodzaak geworden is.

Highway (115) PRO, 4 jaar geleden

Je kunt de motor toch naar voren er uit halen.

steenes (0), 4 jaar geleden

Ja dat kan maar ik heb daar het materiaal niet voor. Ik kan het blok wel ondersteunen en een stukje oplichten maar niet verplaatsten.
Voor zover ik kan zien, na het ondersteunen van het motorblok, kan ik de rechter motorsteun demonteren. Ik zou dan, met wat pielen, bij de 5 bouten moeten kunnen komen. Twee bouten heb ik alvast kunnen bereiken en ze zitten niet al te vast. De bovenste en de bout die het verst van me af zit moet ik, na demontage van het motorsteun kunnen bereiken. De onderste lijkt ook bereikbaar. Maar kan ik nog niet uittesten. Ik ga de pomp bestellen en avonturen.
Ergens op een forum staat een relaas van een Australieer die het op deze manier gedaan heeft en die schreef dat als hij het een tweede keer moet doen het in vier uur te doen is. De Ducato's in Australie hebben volgens min echter een rechts stuur. Dus ik weet niet 100% of zijn verhaal ook op gaat voor de Europese Ducato's.
Dus tips zijn welkom.

Highway (115) PRO, 4 jaar geleden

Was het wel een ducato? Ik heb een australiër ontmoet en op ziggo racing zie je races en ze hebben daar veel meer Iveco. Is wel het zelfde en misschien de opbouw ook. Succes.

steenes (0), 4 jaar geleden

Klus geklaard.
Werk methode (op straat):
1. Verwijder de midden en rechter bodemplaat en de rechter modderkuip.
2. Verwijder de rechterkoplamp en de boven en onder afdek plaat.
3. Tap de koelvloeistof af.
4. Maak de stuurolietank los van de koelvloeistoftank
5. Verwijder de koelvloeistof tank.
6. Verwijder de steun van de koelvloeistof- en stuurolie-tank.
7. Verwijder de ruitenwissertank.
8. Ondersteun de motor (Bijv. d.m.v. een balkje en garagekrik onder de carterpan.
9. De motor neigt naar voorover kantelen. Dus ondersteun de aircomotor d.m.v. een potkrik.
10. Maak de zes bouten van de motorsteun los en verwijder de motorsteun.
11. Maak de 3 bouten (sleutel 15) en de 2 bouten (sleutel 13)
van de waterpomp los en verwijder de waterpomp.
Monteren is de omgekeerde volgorde.
Hier en daar moeten de bouten een beetje op de tast losgedraaide worden, maar is goed te doen met een doorsnee doppen en ringsleutel set.

kaleido 1 (1460) PRO, 4 jaar geleden

Kijk scheelt toch , bedankt voor de feedback.

Highway (115) PRO, 4 jaar geleden

Was er iets te voelen of te zien aan de pomp?

steenes (0), 4 jaar geleden

Ja, hij draaide niet 100%.
Aan het schoepenrad was niet veel te zien maar ik denk dat de lager op z'n eindje was. De nieuwe pomp loopt een stuk soepeler. Een wereld van verschil als je ze beide, naast elkaar, ronddraait.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.