Fiat Punto: Zwetende motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo,

Ik heb afgelopen zaterdag voor mijn vriendin een Punto uit 1999 (1.2) gekocht. Het is het ge-facelifte model. De auto heeft 95.000 km gelopen. Ik heb de auto bij een handelaar gekocht en twijfel een beetje of ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik heb het meestal niet zo op die handelaren. Maar goed, de auto zag er prima uit, slechts 2 kleine parkeerdeukjes. In het onderhoudsboekje kon ik gegevens over onderhoud terugvinden tot en met 45.000 km, daarna was het boekje niet meer gevuld. Als het goed is kunnen ze me nog laten zien (NAP) waar de auto nog naar een garage is geweest. Ik weet niet of dat echt zo is.

Nu heb ik 2 vragen. Het viel me op dat er nogal wat olie zichtbaar was op het blok. Enerzijds van het slordig bijvullen (volgens mij), anderzijds was er wat olie te zien bij de pakking van het kleppendeksel.

Nu weet ik dat een motor kan zweten, volgens de verkoper was het dan ook normaal. Maar ik vraag het liever aan wat Fiat-experts. Is dit normaal? Is dit opgelost als de pakking is vervangen?

Mijn tweede vraag gaat over de distributieriem. Die is bij een km-stand van 45.000 (in maart 2004) vervangen. We zijn inmiddels 50.000 km verder. Wanneer moet de riem weer vervangen worden? Ik weet dat het bij mijn Alfa 147 (eigenlijk ook een Fiat ) om de 60.000 km of 3 jaar moet. Ik houd me daar netjes aan.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gr,
Robert

Robert147

Geplaatst door Robert147 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

dat zweten is idd een voorkomend euvel bij fiat groep en ook andere merken
dit ontstaat omdat aluminium poreus is
en de disrieem is of km of (meestal ) 4 a 5 jaar
alsjje twijveld gwoon(laen)vervangen

Robert147 (0), 16 jaar geleden

Het lullige is dat ik dat ding net gekocht heb. Ik heb ze meerdere malen gevraagd hoe het zit met de distributieriem, maar ze lulden er een beetje omheen. Denk dus niet dat ze die voor me gaan vervangen. Zij zullen dat waarschijnlijk niet nodig vinden.

Hij ligt er nu bijna 4 jaar op. Wat kost het om zo'n riem te vervangen?

Dat zweten kan dat verder geen kwaad? Ik lees hier op het forum allemaal enge verhalen over lekkage hier en lekkage daar.
Ik ben gewoon een beetje bang dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt. Ik heb wel 3 jaar garantie, maarja, is dat genoeg?

Gr,
Robert

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

bij uni verseel zal een setje rond €80 zijn
monteren 2,5 uur €125
moet voor €200 a 250 klaar zijn

Frank3158 (0), 16 jaar geleden

Als je de kleppendekselpakking laat vervangen vraag dan of ze hem met wat siliconen afdichten,
bij dit blok komt de lekkage anders vaak weer snel terug.

goeie deal. 3 jaar garantie!

Robert147 (0), 16 jaar geleden

[quote=Frank3158]Als je de kleppendekselpakking laat vervangen vraag dan of ze hem met wat siliconen afdichten,
bij dit blok komt de lekkage anders vaak weer snel terug.

goeie deal. 3 jaar garantie![/quote]
Het is dus verstandig dat ze er even een nieuwe pakking opzetten. Dat met die siliconen laat ik dan wel ergens anders doen. Maar je bedoelt gewoon de naad afdichten met sliconen. Wordt dat niet warm ofzo?

Ik rijd denk ik zowieso even langs een garage bij mij in de buurt. Even na laten kijken. Mocht er iets niet in orde zijn, dan kan ik nog terugvallen op mijn garantie.

En die 3 jaar zijn helaas maar 3 maanden. Was het maar waar, 3 jaar ;-)))

thei11316 (0), 16 jaar geleden

Alleen de kleppendekselpakking vervangen,deze willen wel eens lekken.
Blijf eraf met siliconenpakking,anders heb je de volgende keer een probleem om deze weer goed te verwijderen,deze gebruik je alleen als je de kleppendekselpakking niet dicht krijgt.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=thei11316]Alleen de kleppendekselpakking vervangen,deze willen wel eens lekken.
Blijf eraf met siliconenpakking,anders heb je de volgende keer een probleem om deze weer goed te verwijderen,deze gebruik je alleen als je de kleppendekselpakking niet dicht krijgt.[/quote]
als je de juiste pakking soort gebruikt is dat geen probleem
er zijn tegen wordig 10 tallen soortn mt elk een specifiek gebruik

Hans4040 (300) PRO, 16 jaar geleden

gewoon een nieuwe pakking en de boutjes aantrekken met het JUISTE koppel, 10Nm.
De oorzaak van lekken is vaak dat ze te strak aangetrokken worden en de pakking te ver ingedrukt.
Distributieriem: 115000 KM of 6 jaar.

mvg,
Hans.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

wat hans zegt
en dan nog als er een kurkpakking wordt gebruikt moet ie eigenlijk ook eerst nog eens 2a 3 uur in lauw water weken
om weer flexibel te worden

Robert147 (0), 16 jaar geleden

Nou, dan kan de riem nog wel even blijven zitten. Ik bel vandaag nog even om te bevestigen dat ze die pakking toch maar moeten vervangen.

Robert147 (0), 16 jaar geleden

Nou, de auto is opgehaald. De kleppendekselpakking is vervangen EN de distributieriem is vervangen. Verder is hij helemaal gepoetst, is zelfs een kleine lakschade bijgewerkt. Tot nu toe ben ik tevreden. Ik hoop dat dat zo blijft ;-)

Strandbarman (0), 5 jaar geleden

Ik wil mijn kleppendeksel pakking zelf vervangen maar ik heb geen moment sleutel.Moet dit echt vast gezet worden op 10 nm? Een pakking is toch gewoon voldoende of moet er echt nog siliconen op?

kaleido 1 (1565) PRO, 5 jaar geleden

Dit is een topic van 10 jaar oud , beter een eigen topic starten , maar ook zonder moment sleutel is het prima te doen , alles goed schoon maken , van het midden naar buiten eerst de boutjes aan zetten dus net niet goed vast , en daarna vast is vast , het is een gevoel , niet door draaien .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.