Ford USA Explorer : Explorer 1998 onrustig stationair / bokken bij 2000 rpm

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.0 V6 Sohc

Ik heb het volgende probleem (problemen) met mijn Ford Explorer V6 sohc uit 1998.

Als de motor koud is, start en loopt hij perfect, maar zodra hij wat warmer wordt gaat hij onrustig lopen. De motor begint een licht te "schudden" en loopt stationair af en toe nét te langzaam. Accelereren gaat in principe goed, maar is naar mijn idee "te lui" ( in vergelijking met een 4.0 OHC is hij langzaam ) Bij snelheden waar het toerental rond de 2000 rpm ligt, gaat de motor hikken / schokken... Geef je iets gas, dan is het weer even over...

Wat heb ik al gedaan :

- Benzine filter vervangen (zat een "koppelstuk"in een leiding van 8mm naar 4mm en weer terug naar 8.... deze ook verwijderd en alles 8mm gemaakt)
- Bougies vervangen (Bosch Super 4 HR78X)
- Luchtfilter vervangen
- LMM gereinigd
- Lambda sensoren vervangen
- Bovenste & onderste inlaatspruitstuk pakkingen vervangen

Heb de auto diverse malen uitgelezen, en krijg geen fouten (helaas)

Wie o wie ?

dsp2024

Geplaatst door dsp2024 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford USA Explorer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Mercury (0) PRO, 10 jaar geleden

waar lees je mee uit? heb je ook live data uitgelezen onder het rijden? lijkt op een brandstof of vonk onderbreking... kabelbreuk van een sensor?

gr

Peco Power

dsp2024 (0), 10 jaar geleden

Uitgelezen met :

Een universele OBD scannen ( Memoscan Scantool U04)
Een Ford VCM kabel i.c.m. Ford VCM Obd
Een OBD2-ELM kabel i.c.m. Scanmaster ELM

En vandaag, bij de Ford dealer, met een systeem van Ford zelf.

Ook hier kwamen geen storingen uit, op een storing in het alarm na (opgelost).

Na wat tests en diagnose met lopende motor viel het op dat er geen meetgegevens uit te lezen zijn van de lambda sensoren. Ik heb daarna de plastic kap van de stekker aan de PCM losgehaald, en de bijbehorende draden opgezocht. Op de lambda verwarming komt 12 volt te staan zodra de auto start, en als de auto loopt, meet ik op de draden van de lambda's zelf waarden schommelend tussen 0,4 en 0,9 Volt (nét voor de stekker)

Denk dus dat het probleem in de PCM zit ?

Mercury (0) PRO, 10 jaar geleden

ai. schommelende lambdawaardes..... met een ford nog geen ervaring mee gehad, maar bij gm is het eigenlijk altijd de computer ....idd...

gr

Peco

dsp2024 (0), 10 jaar geleden

Helaas is een andere PCM niet de oplossing..

Toch maar eens kijken of ik ergens een benzinedruk meter vandaan kan halen en de druk op de rail meten...

Verder vraag ik me af of er nou 2 of 4 lambda's in deze auto horen ? Ben al een het zoeken op google, maar kan het antwoord niet goed vinden...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford USA Explorer of stel zelf een nieuwe vraag.