Ford MONDEO: Airco Mondeo 1.6 TDCi ECOnetic, verlaagde spanning ventilateur 1

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: DV6C, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 85

Meetpennen in de sigarettenaansteker?
Kans op sluiting...pennen gewoon op de accupolen en de meter tegen de voorruit leggen, kan je hem goed zien.

Henry Danse

Geplaatst door Henry Danse (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

De airco van mijn Mondeo 1.6 TDCi ECOnetic begon steeds minder te werken totdat enige tijd geleden er totaal geen koele lucht meer kwam. Ik dacht dat het een gevalletje van bijvullen zou zijn, maar de ervaring leert dat het bij mij eigenlijk nooit iets eenvoudigs is.

Gisteren de airco laten controleren en er zat inderdaad wel weinig in, 265 gram geloof ik, maar bijvullen had geen resultaat. We konden zien dat de compressor niet inschakelde. Toen maar uitgelezen en er kwam een melding "verlaagde spanning ventilateur 1". Als we de melding wisten sprong de compressor wel even aan.

Nu moet ik nog iets melden, maar weet eigenlijk niet of het iets met elkaar te maken heeft. Sinds enige tijd werkt mijn stop - startsyteem niet meer. Ik weet dat bijvoorbeeld bij een lage accuspanning dit systeem ook niet werkt, maar deze melding m.b.t. een lage accuspanning heb ik niet gehad. Ik weet helaas niet of dit systeem gelijktijdig uitgevallen is met de airco.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

Meet eerst eens je accuspanning bij motor uit en bij 3000 toeren.

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

Dat kan ik wel doen, maar als die laag zou zijn zou ik daar een melding van moeten krijgen. Die melding heb ik wel eens gekregen bij het langdurig gebruik van een elektrische koelbox zonder lopende motor.

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

Nee, daar zit een bepaalde tolerantie in.
Het niet verschijnen van die melding wil niet zeggen dat de accu/dynamo hun werk goed doen.
Meten is weten.

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

Klopt, heb je helemaal gelijk in, meten is weten. Ik heb alleen mijn meter nog niet kunnen vinden :-(

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

Vandaag de melding van lage accuspanning in mijn display gezien. Kan eigenlijk niet. Ik heb een (klein) stukje snelweg gereden en bijna geen stroomverbruikers aan gehad. Mijn meter nog steeds niet gevonden, maar ik heb nog iets anders (zie foto's). Accu is niet erg vol, wat eigenlijk raar is. De dynamo laadt volgens mij voldoende. Net na het starten brandt het ledje boven het ledje dat nu op de foto brandend te zien is.

Kan ik elke accu plaatsen die voldoet aan 75Ah en 700cca? Of moet het een accu speciaal voor start-stop (AGM of EFB) zijn?

kaleido 1 (985) PRO, 6 jaar geleden

Speciale accu nodig voor auto met start stop , misschien ook nog aanmelden.

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

In een bouwmarkt of bij de Aldi e.d. is een multimeter 10-15 Euro.
Dat lijkt mij een hele goede investering in jouw geval, want ik geloof er op grond van de informatie tot nu toe (incl. plaatjes) geen biet van dat je dynamo de accu goed bijlaadt.
Je accuspanning hoort boven 2000 toeren (ruim) boven de 14,0 Volt, waarbij het Ford Smartcharge systeem uitschieters naar boven de 15 Volt mogelijk maakt.

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

"Speciale accu nodig voor auto met start stop , misschien ook nog aanmelden."

Wat bedoel je? EFB, Enhanced Flooded Battery, en AGM, Absorbent Glass Mat, accu's zijn speciaal voor auto's met start-stop systeem waarbij AGM gasdicht is en onder een stoel/bank of in een kofferruimte geplaatst kan worden. Ik heb er nu een originele Ford (volgens mij Varta) EFB accu in zitten. Dat kun je zien op 1 van de foto's die ik eerder geplaatst heb. De foto die ik nu plaats laat zien wat er in het instructieboekje staat. Inmiddels heb ik contact gehad met een acculeverancier en hij heeft me verteld dat er kans op storingen bestaat als ik geen EFB (of AGM, maar die zijn duurder) monteer.

"In een bouwmarkt of bij de Aldi e.d. is een multimeter 10-15 Euro.
Dat lijkt mij een hele goede investering in jouw geval, want ik geloof er op grond van de informatie tot nu toe (incl. plaatjes) geen biet van dat je dynamo de accu goed bijlaadt.
Je accuspanning hoort boven 2000 toeren (ruim) boven de 14,0 Volt, waarbij het Ford Smartcharge systeem uitschieters naar boven de 15 Volt mogelijk maakt."

Aldi heeft die natuurlijk niet standaard in het assortiment. Dus is het geen kwestie van even naar Aldi gaan hiervoor. Daar komt bij dat ik er 2 heb en geen zin heb om een derde te kopen.

Ja, ruim boven 2000 toeren, maar je slaat een stap over. "Bij hoeveel toeren heb je gemeten?" Oh, dank je voor de vraag. Dat was bij 800 toeren. Is een beetje moeilijk om hem op 2000 toeren te houden terwijl ik een foto van dat apparaatje moet maken.

Dit verduidelijkt een en ander:

http://www.zeit.de/auto/2013-02/autotech...

http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2010/1...

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

Beste Henry,

Ik probeer je niet te irriteren, maar te helpen.
Jij wil beginnen bij de accu.
Voor het voor jouw auto juiste type accu kan je een Ford dealer bellen, die bijten niet en die zijn vrij vriendelijk. Ik denk dat als je hen vraagt naar het juiste type accu voor jouw auto (en je hebt de papieren bij de hand voor de vragen die ze stellen zoals bv. motorcode of chassisnr) en wat dat type bij hen kost, je dat wel te horen krijgt. En dan heb je je info.
Als de accuspanning dan nog niet goed is/blijft, kan je altijd nog verder zoeken.

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

Dat begrijp ik en waardeer ik ook zeer.

De reden dat ik hier een vraag stel is niet omdat ik totaal geen technische kennis of ervaring heb. Opleiding op technisch gebied is nul, maar ik doe bijna letterlijk alles zelf. Bij deze Mondeo heb ik bijvoorbeeld ruim 2 jaar geleden, voordat we er mee gingen rijden, alle filters, de remschijven, remblokken, distributieriem en waterpomp vervangen. Maar ik heb ook mijn schuur, met spouwmuren, zelf gemetseld. Totaal iets anders dus. Ik ben van mening dat je, er zijn grenzen natuurlijk :-), bijna alles zelf kunt doen. En dan komt een opmerking van kaleido 1 een beetje vreemd binnen. Een opmerking die ik nog steeds niet begrijp, maar op mijn vraag hieromtrent heb ik geen antwoord gekregen. Misschien omdat inmiddels duidelijk is dat mijn verhaal m.b.t. de accu nog niet zo gek was.

De accu ben ik inmiddels 100% van overtuigd dat het een EFB (ECM) accu MOET zijn. Ik heb met diverse mensen contact gehad en allemaal vertellen ze hetzelfde. Ook heb ik nu zoveel op internet gelezen hierover dat ik daar geen twijfel meer over heb. Het mag overigens ook een AGM accu zijn, maar die zijn duurder en heeft bij mijn auto geen zin.

Om je vraag te beantwoorden, ja, ik wil bij de accu beginnen. Ik vind het te toevallig dat ik die melding "verlaagde spanning ventilateur 1" krijg bij het uitlezen en dat ook het start-stop systeem, dat alleen werkt bij voldoende spanning, niet werkt. Mijn gevoel zegt dat het iets met elkaar te maken heeft.

Zoals eerder op de foto te zien was was mijn accu "half charged". Gisteren heb ik er een acculader aangehangen en vanochtend was hij "fully charged". Ik heb er ca. 6 km mee gereden, 3 x gestopt en motor uitgeschakeld en later weer gestart, en daarna was de accu weer "half charged".

Daarna mijn vrouw gevraagd of ze het toerental op 2000 toeren kon houden en de dynamo getest. Hiervan heb ik een foto meegestuurd.

Als bij het uitlezen de melding "verlaagde spanning ventilateur 1" gewist wordt loopt bij inschakelen de pomp van de airco een paar seconden. Datzelfde gebeurt bij het uitschakelen van de motor en daarna starten. Elke keer een paar seconden. Nu het systeem helemaal gevuld is voelde we vanochtend zelfs even zeer koude lucht.

Het kan toeval zijn, maar ik heb het gevoel, mede op basis van wat mij inmiddels verteld is en wat ik allemaal gelezen heb, dat er iets met de accu is.

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

Okee.

De informatie van Kaleido heeft te maken met het type accu en het Smart Charge systeem: met het verkeerde (gewone) type accu werkt het systeem niet goed en schakelt het om naar een "normale" wijze van laden, waardoor je alle benefits van Smart Charge mist.
(Ford auto's staan er om bekend dat ze soms wel 8-10 jaar doen met een accu, waar ik van Renault uit eigen ervaring weet dat je de 4 jaar vaak niet haalt.)
Soms raakt dat Smart Charge systeem van slag (bv. door een defect systeem in de auto), omdat het een lerend systeem is. In dat geval kan je in de computer een "reset" geven waardoor het systeem zichzelf opnieuw inleert, afgaande op het juiste type accu.
Dat laatste kan je ook zien als "aanmelden": het doorgeven aan de auto dat er nu een "nieuwe/frisse" accu in zit en dat hij die accu als zodanig moet gaan behandelen.

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

De hele middag nog aan de acculader gestaan. Vanavond met de Mondeo gereden en start-stop werkt weer. En ook de airco heeft het enkele minuten gedaan. Ik weet het niet zeker, maar na enkele minuten leek het of de lucht minder koud was en dus vermoed ik dat de pomp toen niet meer draaide.

Het is wel opvallend dat na het opladen het start-stop system weer werkt en de airco ook weer op gang lijkt te komen. Dit strookt wel met het verhaal dat een EFB accu door de computer "gelezen" wordt en als daar dus iets mis mee is sommige functies uitgeschakeld worden. De dynamo lijkt me goed te laden, maar volgens mij houdt de accu geen spanning vast. Het lijkt me in elk geval reden genoeg een nieuwe accu te plaatsen.

kaleido 1 (985) PRO, 6 jaar geleden

Sorry henry , dat mijn antwoord op jou vraag onduidelijk overkwam , maar het is het antwoord op jou laatste vraag in post op 28-6 om 18.25 , dit is inmiddels door heino4267 duidelijker uitgelegd.
Ik had weer niet begrepen dat de gecombineerde reactie op 20.55 ook een vraag was naar mij toe.
Maar als ik dan alles zo lees , dien je dus de speciale accu die het startstop systeem vereist te vervangen , gezien het feit dat na goed doorladen alles wel weer werkt en als ik het goed begrijp laad de dynamo gewoon goed bij .

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

Nu begrijp ik het. De intonatie was door mij foutief ingeschat, sorry. Bij mij kwam het over als "het moet niet gekker worden, een speciale accu". en zeker nog aanmelden ook. Nu weet ik inmiddels dat aanmelden zo gek nog niet is bij een nieuwe accu. Hoe dat in zijn werk gaat is totaal onbekend voor me.

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

Ik betwijfel of de accu aangemeld/ingeleerd moet worden. In het instructieboekje staat, zie foto, dat eventueel de code van de radio opnieuw geprogrammeerd moet worden. Als de accu ingeleerd zou moeten worden neem ik aan dat dat zeker beschreven zou zijn. Lijkt me belangrijker dan een radiocode.

kaleido 1 (985) PRO, 6 jaar geleden

oke , zitten we weer op 1 lijn , over het aanmelden , er staat ook misschien omdat tegenwoordig bij veel merken het wel moet .
Accu vervangen is vaak een werkzaamheid die in de garage uitgevoerd wordt , vandaar dat het in bijna geen enkel instruktieboekje van welk merk dan ook beschreven staat.
Een simpel belletje naar de dealer geeft je een antwoord.

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

Ik heb een mail gestuurd naar een Ford dealer met de vraag of een nieuwe accu ingeleerd moet worden.

Misschien IS het iets dat in de garage uitgevoerd moet worden, maar dat WAS het niet. Ik heb in mijn leven al een enkele keer een accu vervangen en WAS 1 van de makkelijkste karweitje m.b.t. tot onderhoud/reparatie van een auto. Maar tijden veranderen ;-).

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

Hieronder 3 reacties m.b.t. mijn vraag:

Guten Morgen,

eine Batterie kann man generell nicht anlernen. Falls diese aber getauscht wurde, muss man evtl. die Fensterheber neu anlernen und einen Radio Keycode eingeben.

Mfg

****** ******

(Kraftfahrzeugtechnikermeister / Betriebswirt HWK)

Auto - Demary
Hauptstr. 41
54587 Birgel

Tel. 06597 - 92650
Fax 06597 - 926520

www.ford-demary-birgel.de

==================================================================================================

Geachte heer,

Tijdens het vervangen van uw accu is het niet noodzakelijk deze in te leren.
Echter is het wel nodig de radiocode in te voeren, deze gaat namelijk in een veilige modus wanneer deze even zonder spanning heeft gestaan.
Deze code zit vaak bij uw papieren verborgen.

Met vriendelijke groet,

****** ********
Service Adviseur

Van Mossel Ford Den Bosch
Afrikalaan 2, 5232 BD ’s-Hertogenbosch
T: 073 648 70 10
*@van-mosselford.nl
I: www.vanmosselford.nl

==============================================================================================

Beste heer,

Vriendelijk dank voor uw verzoek. Het inleren van de accu is niet nodig.

Met vriendelijke groet,

***** ******
Medewerker Klanten Contact Centrum

Van Mossel Ford
*@van-mosselford.nl
I: www.vanmosselford.nl

kaleido 1 (985) PRO, 6 jaar geleden

Dan kun je hem zondermeer vervangen , ik zou om toch nare problemen na het spanningsloos te zijn geweest van het systeem te voorkomen , een acculader aansluiten op de klemmen zodat het systeem onder spanning blijft tijdens het vervangen van de accu.

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

Tijdens mijn zoektocht naar antwoorden ben ik op internet een paar maal tegengekomen dat je absoluut juist geen acculader mag aansluiten tijdens het verwijderen van de accu. Wel zijn er apparaatjes om de spanning er op te houden. Maar ik ga gewoon voor de cold turkey methode ;-).

Mijn start-stop systeem werkt nog steeds. Airco niet. Pas als ik de nieuwe accu gemonteerd heb weet ik zeker of dat de oplossing is. Maar omdat ik de accu in Duitsland ga bestellen, en laat leveren, kan het nog wel enkele weken duren voor ik daar antwoord op kan geven.

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

Airco werkt niet met de nieuwe accu. Start-stop systeem is wel blijven werken sinds opladen oude accu en daarna plaatsen van de nieuwe accu.

Nu verder op zoek naar de oorzaak.

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

Mag ik je nog eens een goed advies geven?
Ik geloof er nog steeds geen biet van dat je dynamo de accu goed laadt.
Dus meet de accuspanning nou eens, en niet met een of ander LED-apparaatje, maar met een normale Volt- c.q. Multimeter, bij 2000 toeren. Dan weet je in elk geval of je dynamo een spanning afgeeft waarbij de boordelektronica betrouwbaar kan werken.

Verder zou je ook eens kunnen informeren of jouw auto nou wel of niet het Smart Charge systeem heeft, want ik ben er bijna zeker van dat een Mondeo van dat bouwjaar dat WEL heeft. Als jouw auto een Smart Charge systeem heeft, werkt de boordelektronica alleen betrouwbaar als er een bij het Smart Charge systeem passende accu ("een z.g. zilver calcium accu") in zit. Als je een Smart Charge systeem hebt zonder bijpassende accu, hoef je ook niets te meten, want dat werkt het laadsysteem niet optimaal en is het twijfelachtig hoe de boordsystemen op de out-of-spec accuspanning zullen reageren.

Ik vind trouwens je eigen constatering dat bij voldoende boordspanning de airco wel gaat werken, een indicatie voor het niet goed worden bijgeladen van je accu. En dan moet je het niet gaan zoeken in de accu, maar in de dynamo.

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

Goed advies is altijd welkom :-).

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat hij niet goed laadt. Hoewel de oude accu er volgens mij voor zorgde dat start-stop niet werkte. De nieuwe accu gaf bij plaatsing de melding "lage accuspanning" en start-stop werkte niet. Later bleef die melding weg en werkte start-stop weer. Hij moet dan toch opgeladen zijn.

Ik heb mijn multimeter gevonden (zie bijlage), maar ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet weet hoe ik daarmee moet meten hoeveel de dynamo laadt. Welke stand moet hij staan?

Ik denk dat hij wel zoiets als Smart Charge zal hebben. Daarom moet er ook een EFB accu in. Aan de min pool zit een "apparaatje" dat er vast iets mee te maken heeft.

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

Ik heb net even gezocht en gevonden dat ik met die multimeter niet veel kan uitrichten (zie bijlage). Zegt jou dit iets: http://www.talkford.com/community/topic/...

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

Je kunt die multimeter prima gebruiken en wel als volgt:
- zet de multimeter op de linker V= 20 Volt stand. Als hij nu bv.14,45 aangeeft, is dat 14,45 Volt en als er een - voor die waarde staat heb je de plus en min verkeerdom. Maar dat maakt voor de meting niets uit.
- de meetpennen steek je op de multimeter in de normale gaten, dus niet waar 20A op staat.
- je gaat in de auto zitten, en meet de boordspanning, bv. in de sigaretten aansteker aansluiting, terwijl je het toerental op 2000 toeren houdt. Die waarde is belangrijk.
- je zou hetzelfde kunnen doen nadat de auto minimaal een uur stil heeft gestaan en met de motor uit. Dan weet je of de accu in orde is.

In beide gevallen heb je de accuspanning gemeten, eerst de laadspanning en daarna de zuivere accuspanning zonder dat hij wordt geladen. Daar kan je in elk geval uit afleiden of je boordelectronica goed moet functioneren bij die boordspanning.

Henry Danse (0), 6 jaar geleden

Op 4-8 op vakantie gegaan en net terug. Vandaar de late reactie.

Zoals ik al eerder schreef is het niet zo makkelijk als ik dit moet geloven:

https://www.picoauto.com/library/automot...

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

Als je accuspanning bij 2000 toeren onder de 13,5 Volt blijft, is het sowieso niet goed. Eerst meten dus en daarna interpreteren.

Wat is je accuspanning bij 2000 toeren na even rijden (on de start-lading aan te zuiveren)?
Als iemand anders met het gaspedaal even de toeren wat verhoogt, kan jij op de accu meten ...

Probeo (0), 6 jaar geleden

Hallo Henry,

Wanneer ik bovenstaande verhalen lees heb ik het vermoeden dat je te maken hebt met twee storing.
Storing start stop systeem: dit systeem is zeer gevoelig voor een goede accu. Wanneer deze minder dan 75% geladen is werkt het systeem niet. Een sensor die op de accu is aangesloten bewaakt dit. Deze sensor moet na vervanging van de accu gereset worden.
Voor wat betreft de airco en de daarbij behorende foutmelding: Vanaf de aansluiting van de koelventilator zie je drie draden lopen, twee dikke en een dunne draad. De kans is zeer groot dat de dunne draad (signaaldraad wanneer en hoe hard de ventilator moet draaien) onderbroken is. Deze gaat naar de motorcomputer die links voor het wiel achter de wielkuip gemonteerd is.
Bij een Ford garage kunnen ze deze kabel eventueel herstellen. Hierna foutcodes weer wissen, anders werkt het systeem nog niet.
Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.