Ford GALAXY: Overmatig olieverbruik

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AOWA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 107

Beste Allen

Ik heb met 169105 km een grote beurt gehad. 4.5l olie 5w30 gevuld ( incl filter. )
Meteen gepeild en olie was net iets boven max op het peilstok.

Paar dagen geleden Op 170834km gepeilt en alles was op. ?
Oliepeil onder de min op stok.

Neem aan dat dit overmatig olieverbruik is? Maar heb Geen idee hoeveel km per liter door fabrikant gedoogd is?

Of ligt het aan bijv:
Kleprubbers?
Schraapveren?

Hoor graag

Mvg

Sjef

sjefi

Geplaatst door sjefi (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

voyager (0), 6 jaar geleden

Even rekenen
170843
- 169105
= 1738 km-s.
Verschil tussen de min en max is plm 1l
Dat zegt 1l olie op 1700 km. Als de berekening klopt is dat niet (volgens de fabriek) overmatig.
De meeste autofabrikanten hanteren 1l olie op 1000 km als max olieverbruik.
Voor de zekerheid, heb je olie bijgevuld en hoeveel?

sjefi (0), 6 jaar geleden

Voyager

Bedankt voor je bericht

De berekening die je maakt klopt idd.
Vraag me af of Ford idd ook standaard 1ltr op 1000km geadverteerd staan?

Ik had dus afgelopen zondag 7jan, 1 ltr shell helix 5w30 gekocht en meteen 500ml bijgevuld.
Daarna +- 100 km al gereden.

Heb echt net even olie gepeilt. Zie foto.

Heb ook een foto van kleppendeksel gemaakt. Daar is met het vullen nooit gemorst. Maar zit wel olie op??

Heino4267 (215), 6 jaar geleden

De reden dat voyager dat zo neerzet, is dat een algemeen geaccepteerde norm is (dus niet "wat wenselijk is"), dat olieverbruik van meer dan 1 liter op 1000 km moet leiden tot een reparatie.
De kunst is nu, om zo exact mogelijk te meten wat je werkelijke olieverbruik is.

En wat voor olie heb je gebruikt?
Als voorheen "normale olie" werd gebruikt, en nu is overgegaan op een volsynthetische olie, gebeurt vaker dat het olieverbruik ineens toeneemt, omdat de volsynbthetische olie allerlei vervuiling in de motor oplost.

Dus ga eens na welke olie in het blok thuishoort (dikte en soort) en vervang je olie door die olie.

Maar je laatste post zou duiden op een olieverbruik van 1 L op 200 km en dat is te gortig.
Indicatoren voor de door jou genoemde defecten zijn:
- Heb je overdruk (= blaast de motor) als je de oliedop er vanaf haalt?
- Idem als je de oliepeilstok er uit trekt?
- Lekt het ergens?
- Komt er een oliewalm uit de uitlaat als je bij 100 km/uur het gas loslaat?
- Idem als je daarna meteen volgas geeft?

sjefi (0), 6 jaar geleden

Hi Heino4267

Bedankt voor je bericht

Ik weet niet of er vóór de grote beurt "normale olie" in heeft gezeten.?

Echter Volgens de vorige eigenaar en onderhoudshistorie moet er 5W30 in.
Dit is ook de olie welke wij er in hebben gegooid met de grote beurt.

met : "alles was helemaal op !" Bedoel ik op het oliepeilstok en niet in het blok. ( dus geen 4.5ltr verbruikt)

Het is eigenlijk zoals Voyager het heeft uitgerekend.

Ik heb afgelopen zondag dus 500ML shell helix 5w30 bijgegooid. En Momenteel staat het oliepeil ongeveer in het midden van min en max. Zie fotos bijlage

Als het goed is , is tussen min en max ongeveer 1 ltr.
Dus in wezen kom je dan uit op een verbruik van 1 ltr op 1729km. (Dit met zo nu en dan sportief gebruik binnen stad en hoge snelheden op rijksweg ( ondanks dat deze wagen daar niet voor gebouwd is)

Hoor graag


Mvg sjef

voyager (0), 6 jaar geleden

Nu is de zaak eerst olie op pijl brengen en km stand noteren.
Daarna dus rijden met die hap.
na een week weer olie pijlen en km stand noteren evenals olie niveau(voorzover deze boven minstreep blijft).
Rijden totdat olieniveau op min komt.
bijvullen en km stand en hoeveelheid bijgevoegde olie noteren.
Aan het eind van de maand is een beeld van olie verbruik te zien. Evt. nog een maand(mogelijk beter twee) doorrijden(oliestaat bijhouden)
Dan is er zekerheid over het verbruik.
Aan de hand van de verkregen data is mogelijk een besluit te nemen, is het weinig(naar nu lijkt), is het middelmatig, of overmatig(vaak te zien aan blauw rookpluim achter de auto tijdens optrekken) en daarmee in verband een mogelijke actie: doorrijden, repareren of auto vervangen/verkopen.

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Sjefi,

Begrijp ik nu goed dat het olieverbruik begonnen is na de grote beurt?.
Als dat zo is heeft er toch andere olie ingezeten.

sjefi (0), 6 jaar geleden

@ Voyager

Hartelijk dank voor je reactie.

Afgelopen zondag dus 500ml bijgegooid.
Zie foto huidige oliepeil niveau.

Gaan we doen ! Za de boel in de gaten houden aankomende maanden.

Laat tzt wel weten hoe of wat.

Mvg

Sjef

sjefi (0), 6 jaar geleden

@ Primera p11

Heb de auto pas sinds 22 okt 17.
Weet dus niet wat er voorheen in heeft gezeten en wat het olirverbruik uberhaupt was. Kan dus geen vergelijk maken.

Na de laatste grote beurt die ik heb latrn doen was de stand van het olieniveau ietsie boven het max teken op het oliepeilstok.

Na 1729 km gezakt onder het min streepje op de stok.

Mvg

Sjef

sjefi (0), 5 jaar geleden

Beste leden,

Ik heb geprobeerd het verbruik bij te houden, dit is volgens mij niet veilloos gegaan helaas..

ik denk ik al die tijd heb verkeken op het olieniveau op mijn peilstok.
Omdat de peilstok verschillende niveaus laat zien, afhankelijk van hoe ik de peilstok terugstop.

Namenlijk als volgt:

Foto 115559
Als mijn peilstok met de gebroken kant (waar de inham zit om niveau af te lezen) naar voorkant van de auto wijst, lees ik meer olie af.

Foto 115510
Als de gebroken kant naar achteren staat lees ik minder af?

(Deze fotos zijn niet de werkelijke niveaus maar gewoon ter illustratie.)

Dit zal misschien te maken hebben hoe de stok uiteindelijk de carter in komt.
Ik had hier eerder niet op gelet.
Ik weet eigenlijk niet wat de correcte wijze is. En heb het vermoeden dat ik hierdoor onjuist niveaus heb gemeten.

Kan iemand mij hierbij helpen?

sjefi (0), 5 jaar geleden

Hi beste leden,


Weet iemand misschien raad met mijn laatste post van 10/11/2018, 12:17 ?


Hoor graag

Mvg

Sjef

Heino4267 (215), 5 jaar geleden

Ja: leg vast hoe je de peilstok in de auto stopt (hoe om maakt niet uit, mits je het consequent hetzelfde doet) en peil de olie met de auto vlak en koude olie.
Peil, veeg de peilstok af en peil nogmaals (de eerste keer om de invloed van onderdruk weg te nemen). De tweede keer peilen lees je af.
Vul bij tot het peil op max staat.

De volgende keer peil je op identieke wijze, ook met de peilstok dezelfde kant uitwijzend.
Vul bij tot max, hou bij hoeveel je bijvulde en peil steeds na 10 minuten opnieuw om de bijgevulde olie tot in het carter te laten zakken..
Je kunt dan met de intussen gereden kilometers erbij gemakkelijk uitrekenen wat je olieverbruik is.

sjefi (0), 4 jaar geleden

@Heino



Ik gebruik nu 10w40 van Castrol.
olieverbruik wat ik heb kunnen monitorwen is momenteel +-500ml op 1000km.

ik heb wel opgemerkt dat het peilstokje van min tot max een range is van 500ml.
dit vanwege het volgende:

omdat ik al meerdere malen vanaf het minimum op de peilstok bij had gevuld met 500ml. na een paar uur wachten weer gepeild en stok zat steeds op max?

wil nu over op 15w40 castrol gtx vanwege onderstaande specs.
zou dit helpen?


quote
Het is meer dan alleen olie. Het is "Liquid Engineering" dat een superieure bescherming geeft tegen problemen door een hoog kilometrage, zoals rook en lekkage. Bij een oudere motor kunnen afdichtingen broos worden waardoor lekkage kan ontstaan hetgeen tot olieverbruik leidt. Castrol GTX verlengt de levensduur van de motor:

Ontwikkeld om rook en lekkage te voorkomen
Helpt olieverbruik te beperken
Bevat afdichtingsconditioners om de elasticiteit van motorafdichtingen te behouden
Buitengewone bescherming tegen motorslijtage
unquote

primera p11 (0), 4 jaar geleden

Sjefi,

Je kunt wel over gaan op een andere oliesoort met een andere viscositeit,maar mag dat er ook in?.
Je moet erin gooien wat voorgeschreven staat.
Als je dan een abnormaal hoog olieverbruik hebt denk ik dat de boel gewoon los moet.
Bij een liter op 1500 km versmeert alles en en gaat alles dicht zitten.
Blauwe walm zie je niet meer tegenwoordig met die volsynthetische oliesoorten.
Ik vermoed dat de vorige eigenaar de auto hierom weggedaan heeft.

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Er zijn twee manieren om die olie kwijt te raken:
1. het lekt er ergens uit
2. het wordt verbrand in de motor.
Omdat je geen melding maakt van lekkages, denk ik dat de olie wordt verbrand.

Jouw 2000 cc motor staat niet bekend om zijn hoge olieverbruik, de 1800 versie ervan wel.
Het zou kunnen dat de olie weglekt langs de klepsteelhoedjes, of langs de zuigers: dat kom je te weten door iemand achter je aan te laten rijden en bij 100 km/uur in de vierde versnelling het gas helemaal los te laten tot je 60 km/uu rijdt en dan plankgas weer op te trekken tot 100 km/uur (nog steeds in de 4).
Als je olie wordt verbrand "tijdens gas los", lekt het langs de klepsteelrubbers.
Als de olie verbrand bij het optrekken, lekt het langs de zuigers.

Een andere mogelijkheid is dat je PCV-klep kapot is (een bekend manco van deze motor): in dat geval draai je bij warme stationair lopende motor de olievuldop los en doe je een latex handschoen over die opening. Als de handschoen zich opblaast, is de PCV-klep kapot.
Meer weten over dit laatste euvel: zoek op www.fordmondeoclub.nl op "PCV" en je vindt alle info over de vervanging ervan (= Positive Carterventilation Valve).

Hans4040 (310) PRO, 4 jaar geleden

Een motor die geen olie verbruikt bestaat niet..
En in deze motor moet 5W30 synthetisch.

Zeker in een modernere auto moet je dan ook nooit zomaar iedere motorolie gooien die toevallig voorhanden is. Maar daarentegen altijd eerst goed in het instructieboekje dat bij de auto hoort kijken welke olie er precies in hoort. En vervolgens alleen die olie gebruiken wanneer er motorolie bijgevuld moet worden.

sjefi (0), 4 jaar geleden

@primerap11

Dat klopt inderdaad..ik weet niet of het er in mag. Waarschijnlijk niet. Wellicht moet de blok wel op den duur een keer open.

Ik begin ook argwaan te krijgen dat de vorige eigenaar hierom de auto heeft verkocht.

bedankt voor je advies.

sjefi (0), 4 jaar geleden

Hans4040


Ik zal de motor denk ik moeten laten nakijken.


Bedankt voor je advies.

sjefi (0), 4 jaar geleden

Heino4267

Bedankt voor je reactie.
Ik ga zeker je tips opvolgen.

Ben erg benieuwd naar het linkje over de pcv klep, kan alleen het linkje over de PCV-klep op de fordmondeoclub.nl niet inzien. Heb je een linkje zonder registratie verplichting?

hoor graag

mvg

sjef

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

De tekst daar:

"Nog even een update over het inlaatspruitstuk: eronder zit de PCV, de Positive Carter Ventilation.
In het filmpje elders over de inlaatkleppen en het inlaatspruitstuk, kan je het PCV-systeem duidelijk zien zitten.
Het PCV-systeem ontlucht het ondercarter en vangt de olie in de ontluchte lucht op: die gaat terug het carter in en de lucht gaat het inlaatspruitstuk in.
Daar is een update van Ford over: er mag door de dealer niets worden gedaan aan het inlaatspruitstuk als de PCV niet is vervangen (in het kader van een terugroepactie).
Je krijgt dan een gemodificeerd exemplaar wat moet worden aangepast op de slang.

Waarom deze update? Bij Wheeler Dealer zag ik zojuist een item over de Volvo 850-T5R en die heeft ook zo'n PCV-systeem wat moet worden vervangen.
En nou komt het: iedere Ford rijder kan gemakkelijk testen of het PCV-systeem werkt: laat de warme motor stationair lopen met over de olievuldop een latex handschoen getrokken.
Als de handschoen na 2 minuten nog slap is, is het PCV-systeem in orde. Als de handschoen opblaast, werkt het niet goed en moet het liefst worden vervangen."

sjefi (0), 4 jaar geleden

Heino4267


Ik heb al met draaiende warme motor oliedop eraf gehad. ik moet zeggen dat deze aardig blaast. Je voelt duidelijk lucht eruit komen.
is dit al een aanduiding dat de pcv kapot is ? of blaast het blok standaard al lucht en moet het echt met het hamdschoen getest worden?

Ik zal latex handschoenen kopen om dit te proberen zoals jij beschrijft.

Ik heb alleen een verlengstuk van +- 10 cm op mijn originele olievuldop. Dus ik doe eerst het plastic motorplaat erop en dan klik ik het verlengstuk erin.

Mag de handschoen over het verlengstuk ?
of is dit niet handig mbt de extra afstand ?

hoor graag

mvg

sjef

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Als de motor echt hard blaast uit de geopende olievuldop op het kleppendeksel zou het zomaar kunnen dat je carterontluchting inderdaad verstopt zit en dat die conform de Ford servicemededeling moet worden vervangen.
Je vind daarover filmpjes op youtube, bv https://www.youtube.com/watch?v=-TR4pZdX...

Het effect van een verstopte carterontluchting is dat de olie in of uit de motor wordt gedrukt op plaatsen waar dat niet zo hoort. Daardoor wordt de olie meeverbrand of het veroorzaakt lekkages.

sjefi (0), 4 jaar geleden

Hi Heino4267,

Bedankt voor je reactie en linkje.

Bij controle bleek dat alle 4 de bougies onder de olie zaten. Kleppendeksel pakkingen waren erg hard geworden. De boel schoongemaakt en pakkingen vervangen.

Kan het zijn dat deze lekkage is veroorzaakt door de carterventilatie ( ondanks dat de pakkingen hard waren)

Bijgaand ook een foto van de latex test.
Weet nu niet of de motor wel hard blaast? sinds de handschoen niet echt gevuld wordt?

Heb ik nou last van verstopte pcv of niet?
of is dat op deze manier nog steeds niet te zeggen.

hoor graag

primera p11 (0), 4 jaar geleden

Sjefi,

kun je niet dij de dealer vragen of de PCV gemodificeerd is?.
Zoniet ,laten modificeren en kijken of het olieverbruik daalt.

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Dat met navragen bij die dealer is een goed idee: elke auto heeft een eigen dossier wat centraal wordt opgeslagen!

Ik durf van achter mijn toetsenbord niet te zeggen of jouw PCV kapot is of niet.
Maar:
- je hebt een olieverbruik van 1 liter op 2000 km. Als je dat bijvult met goedkope olie (per 5 liter gekocht, van de juiste specificatie die bij je blok past) is dat nog goed te doen en kan je doorrijden.
- het is nog een raadsel waar die olie blijft. Als er 4 bougies onder de olie zaten, heb je wel degelijk last van lekkages, minimaal van onder je kleppendeksel uit naar beneden op de bougies.
- in jouw plek zou ik systematisch zelf onderzoek doen (want dat kost niets): scherm je ontsteking, je computer en je dynamo af met een plastic zak en maak je motorruimte en motorblok eens goed schoon. Hoe je dat moet doen staat goed beschreven op Youtube. Daarna kan je zien waar je olie blijft: lekkages worden zichtbaar en als het wordt verbrand kan je dat ook zelf uitvinden wat de oorzaak waarschijnlijk is (staat hierboven beschreven).
- een defecte PCV perst olie uit de verkeerde openingen: het is dus een grondoorzaak die leidt tot verschillende olieverbruikende/lekkende bijverschijnselen. Je zou tijdelijk zelf een PCV-vervangende olieafscheider kunnen fabrieken (zodat je carter drukloos wordt) (zie youtube) en kijken of de daarin opgevangen olie die je periodiek terugkiepert in het blok leidt tot een stop aan olieverbruik.

Er zijn dus diverse manieren om er achter te komen hoe je je olieverbruik kan verminderen.

sjefi (0), 4 jaar geleden

Heino4267

Ik zal in ieder geval de dealer vragen of de pcv gemodicifeerd is.

Daarna denk ik dat ik tijd vrij zal moeten maken om de pcv te laten vervangen.

bedankt

mvg

sjef

sjefi (0), 4 jaar geleden

Primerap11

ik zal navraag doen bij de dealer.

dank

mvg

sjef

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.