Ford C-MAX: update over koppeling

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Benzine, Motorcode: M1DA, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 92

Geachte forum leden, wie kan mij inlichten over de update die ik heb ontvangen van de ford daeler Wat houd deze nu precies in wat doet deze update Als ik dit lees maak ik daar uit op dat als de koppeling zou slippen het motervermogen dan zou worden terug gedraaid/verminderd Ik vraag me nu af of mijn vermogen toch nog volledig word geleverd ??
Dit moeten de profs toch zeker weten Ik ben daar zeer benieuwd naar ??
e de waele

Edewaele

Geplaatst door Edewaele (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford C-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Heino4267 (110), 5 jaar geleden

Ik lees op het Mondeoforum: "In principe knijpen van vermogen en koppel bij detectie van slip."

Dat betekent dat je motor gewoon het volle motorvermogen en trekkracht behoudt, maar dat op momenten waarop de koppeling het moeilijk heeft, zeer kortstondig (minder dan een seconde, alleen totdat de koppeling de volledige "aanpersdruk" heeft teruggekregen) het koppel wordt verminderd naar een veilige waarde.

Edewaele (0), 5 jaar geleden

Ik neem aan dat de koppeling ook hydralisch word bedient Of is dit een andere bediening bij deze auto ? Het zou toch zo moeten zijn koppeling los oliedruk weg dan gelijk volledige koppeling aanpersdruk op de plaat ??
e de waele

kaleido 1 (945) PRO, 5 jaar geleden

Als ik het zo eens een beetje lees , zou het dus voor kunnen komen dat de koppeling het vermogen van de motor even niet kan verwerken en dan het motorvermogen even een fractie teruggenomen wordt dit zal electronisch in het motormanagment systeem gebeuren .

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Waarschijnlijk te lichte koppeling gemonteerd fabrieksaf.
Dat compenseren ze nu door het vermogen terug te brengen bij slip.
Dat is een beetje het paard achter de wagen spannen.

Edewaele (0), 5 jaar geleden

Een makkelijke manier om er goedkoop van af te komen.
De klant zit er wel mee je zou dit voertuig maar zwaar belasten voor je werk dan ben je goed af Ik vraag mij af als je de auto hebt laten controleren en zou goed zijn wat als later toch blijkt dat deze gaat slippen ??????
Gaan ze dit dan kosteloos herstellen ???? Krijgen wij na de controle bij de dealer een bewijs op papier dat ik mijn auto daar heb laten contoleren ????
Je ziet wel veel vragen ik denk zelf dat we allemaal het schip in gaan dat kan allemaal hier in nederland Waar is de handhaving ????
e de waele

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

Een terugroepactie kun je in verschillende perspectieven bekijken.

In dit geval spreek je niet over een goedkope, maar over een duurzame oplossing juist om verdere en evt. problemen te voorkomen.
Zoals je het noemt, handhaving is er dus wel men stelt klanten op de hoogte.

Dit wekt doorgaand veel vragen op maar stel al deze vragen aan de dealer, dat is de bron.
Bij enig argwaan vraag om evt. verlengde garantie en leg dit mogelijk vast....

Je kunt er negatief in gaan staan maar of het je helpt ?

Grt. Paul

Edewaele (0), 5 jaar geleden

Hallo PAUL
Je kunt wel gelijk hebben maar het gaat er mij om als mijn koppeling bv over 2 jaar gaat slippen wat dan ??? Word mijn auto dan gelijk kosteloos gerepareerd ?? zoniet wie is dan de klos denk je

Heino4267 (110), 5 jaar geleden

De huidige downsized turbomotoren rijden prima en hebben heel veel trekkracht. Dat geeft een wat ongewone situatie m.b.t. mogelijk slijtagebeeld van de koppeling.
Uitgangspunt is dat je bij normaal autogebruik geen abnormale problemen krijgt.

De software update is bedoeld om in de omstandigheden waarbij de koppeling het extra moeilijk heeft, negatieve gevolgen (slijtage) te verminderen en zo de levensduur van de koppeling te verlengen. Daar is niets mis mee denk ik.

De vraag voor bezitters van auto's met een terugroepactie voor de koppeling is mijns inziens veel meer:
- of je al problemen hebt (gehad) met de koppeling in je auto?
- of je een afwijkende rijstijl of omstandigheden hebt waarbij de koppeling het af en toe voor zijn kiezen krijgt? (voorbeeld: ik parkeer in mijn hele steile oprit, dat was een extra reden om voor een conventionele automaat te kiezen)
- of jouw auto met jouw motoruitvoering en jouw type versnellingsbak bekend staat om bovengemiddeld veel defecten/reparaties?
Als dat allemaal niet het geval is zou ik me geen extra zorgen maken.

Mijn eigen auto (2.0 Mondeo met conventionele automaat) staat er om bekend dat de automatische versnellingsbak vaak niet storingsvrij de 150.000 km haalt en dat hij al eerder moet worden gereviseerd.
Mijn auto heeft nu 219.000 km erop zitten zonder problemen aan de versnellingbak.
Ik heb wel enige tijd geleden preventief de automaatolie laten verversen, (omdat die niet helemaal vuurrood meer was maar bruinachtig werd) alhoewel Ford volhoudt dat dat niet hoeft.
Dit is hoe ik er zelf in sta.

Edewaele (0), 5 jaar geleden

Wat u hier wil zeggen is als ik de auto gewoon gebruik zou ik mij niet druk moeten maken hoop ik Ik ga het maar afwachten dan Maar in mijn achterhoofd blijft dit toch aanwezig De tijd zal het uitwijzen. Maar als er later bij veel mensen problemen opleverd da n zal Ford toch wel iets moeten doen toch??
e de waele

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Edewaele,

Ik denk niet dat Ford wat gaat doen na de update.
Mocht na de update over twee jaar je koppeling gaan slippen zeggen ze dat deze gewoon versleten is.
Het is een slijtage deel en dat valt eigenlijk nooit onder een garantie.
Ik ben wel bang dat als de auto behoorlijk belast word en je rijd met een caravan dat je dan weleens de situatie kunt krijgen dat de auto total niet meer trekt omdat het vermogen te ver terug geregeld word.
Ik denk dat ze daar wel klachten over gaan krijgen.

Edewaele (0), 5 jaar geleden

OK bedankt nog Ik doe er geen zwaar werk mee meestal maar 2 personen en ik zelf rij heel rustig dus gaat waarschijnlijk mee vallen Maar ik ga het er toch over hebben als ik voor de update ga.
Ik vind dit zelf een zeer slecht oplossing voor dit probleem Hier schepen ze de mensen mee op en zoek het later zelf maar mooi uit en betalen
Eric

Edewaele (0), 5 jaar geleden

Mijn mening is de volgende : Deze koppeling voldoet niet aan de gestelde eisen van het voertuig voor wat betreft de kracht van overbrengen van energie . Elke monteur zal dat beamen Hier zou bij elke auto een nieuwe en wel goede koppeling gemonteerd moeten worden en dat weten ze zelf ook wel maar dat is te duur wat ze nu doen is gewoon een noodoplossing door de
koppel naar beneden te haalen (software) dat is alles en dan maar hopen dat de Klant dat allemaal pikt Ik zelf vind dit een schandalige oplossing Wat gedacht als er later iets is Je bent de klos gegarandeerd
e de waele

Heino4267 (110), 5 jaar geleden

Ik zou het toch iets luchtiger opnemen en bij het eerste teken dat er iets met de koppeling is, daar alert op zijn. Geen enkele fabrikant brengt bewust auto's op de markt met onderbemeten onderdelen, ook Ford niet.
En zoals gezegd: het is en blijft een slijtagedeel: correcte werking mag worden verwacht in de zin dat het koppelingsmechanisme moet blijven werken, maar versleten is versleten. Dat Ford dat moment verder weg wil leggen tijdens momenten dat de koppeling zwaar wordt belast, is ook uit het oogpunt van de eigenaar van de auto te prijzen.

En zolang je geen mankementen hebt is er geen probleem. Ik ben het wel met je eens dat dit niet lekker aanvoelt ("wat staat me te wachten?").

Edewaele (0), 5 jaar geleden

Ok ik mag mijn auto nu donderdag voor deze update terug brengen Ik ga toch vragen wat er gaat gebeuren als later blijkt dat hij gaat slippen
Ik zal het hier posten alvastbedank
e de waele

Heino4267 (110), 5 jaar geleden

Toi toi toi!

Edewaele (0), 5 jaar geleden

Hallo forum leden
Vandaag de auto naar de dealer gebracht en alles was in orde , Ze hebben de software update geinstalleerd en nu maar afwachten wat het gaat doen.
Ze hebben daar gezegd als je deze auto gewoon gebruikt er geen problemen zouden ontstaan Ik heb er om gevraagd een schriftelijke bevestiging van deze update Dat was helemaal niet aan de orde Het is gemeld bij de hoofd dealer van Ford nederland en staat in het register Ook staat dit schijnbaar vermeld in deze update die nu in de auto zit ??
Misschien dat de profs bij de ford garages dat kunnen beamen of dat allemaal klopt Zij kunnen het weten dus laat iets horen
e de waele

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

Je hebt er maar weinig vertrouwen in ;)))

Of iets vermeld staat kun je simpel achter komen....
Bel een andere Forddealer en vraag of je auto nog in aanmerking komt voor een evt. update.

Ga er van vanuit dat alles klopt....

Grt. Paul

Edewaele (0), 5 jaar geleden

Ik heb er wel vertrouwen in dat dit is gemeld en in het register is gezet.
IK hoop alleen dat de koppeling goed blijf uit eindelijk is er aan de onderdelen zelf niets gedaan ik heb het dan over de koppelingsplaat ,druklager ,drukgroep dat is nog allemaal het zelfde
e de waele

Heino4267 (110), 5 jaar geleden

... en daar mankeert ook waarschijnlijk helemaal niets aan ....

Moderator Problemcar (60) PRO, 5 jaar geleden

Ook weer opgelost, bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.