Ford MONDEO: olielek + koppeling probleem

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: T1BB, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 85

Update: na contact met verkoper is besloten om auto naar andere garage te brengen voor diagnose.
1. olielek: op 2 punten een constatering.
- namelijk: lekte inderdaad olie nabij slang (turbo of lucht meen ik). Opgelost
- en: licht zweten versnellingsbak. Echter niet iets voor garantie.

2. hoog, piepend geluid
- zou koppelingsplaat kunnen zijn. Maar eerst deze oplossing: ontluchten systeem druklager. Volgens garage is 9 van de 10x probleem dan verholpen.
gemaakte afspraak: mocht geluid/probleem terugkeren: direct melden en dan is er geen discussiemogelijk: koppelingsplaat vervangen.

3. Accu doorgemeten ivm melding "lage accuspanning)
- Accuwaarde = 700A en gemeten waarde = 495A; accu

Vooralsnog een betere diagnose. Zweten is dus blijkbaar acceptabel. Wordt vervolgd.

trashit

Geplaatst door trashit (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

trashit (0), 5 jaar geleden

Hoi,
Ik heb onlangs bij 97.000 een occasion Ford Mondeo (MK4) 1.6 Diesel van 12-09-2012 aangeschaft, import uit België en dealer onderhouden. Kenteken RK-016-T.

Ik heb nu 2 problemen, welke reeds zijn onderzocht door verkoper. Auto is daarvoor 1 dag bij garage geweest (die blijkbaar ook de keuring deed bij import naar Nederland).
- oliedruppels onderkant versnellingsbak. Volgens verkoper 'zweten' en kan geen kwaad. (ik ben het hier niet mee eens, lijkt mij een beginnend lek maar hij gaat me niet helpen hiermee).
- kort, hoog piepend geluidje bij optrekken vanuit stilstand naar 1e versnelling, dus bij laten opkomen van de koppeling.

Dit geluid is overigens niet altijd hoorbaar, maar welk te forceren meestal in ochtend.
Aanvullend: motor stationair en auto staat stil: dan is schakelen van 1 naar 2 enz. heel soepel. Bij rijdende auto vind ik het schakelen met name van 1 naar 2 iets stroever gaan.
Auto rijdt in principe verder normaal. Echter, ik heb nu ook al aantal keren ervaren alsof aangrijping naar de 2 soms niet goed verloopt (zonder bijgeluiden, maar ik moet dan even 'zoeken' naar aangrijping).
Reactie verkoper: geluid niet gehoord en we hebben geen tijd om de hele dag bij wijze van in auto rond te rijden om op zoek te gaan naar een geluid. Heb me reeds uitgesproken dat ik verbaasd ben over reactie, maar ik heb de auto die dag weer mee terug naar huis genomen.

Bij thuiskomst zag ik in bijgeleverde onderhoudshistorie dat in juni 2015 bij 60.000 km. de koppeling, druklager, vliegwiel en koppakking vervangen door dealer in België.
Ik heb de auto gekocht met 97.000 twee maanden terug en nu 102.000 op de teller.
Nu las ik zojuist ook nog over een terugroepactie, maar weet niet of dit ook zou gelden voor mijn auto.

Voordat ik weer contact opneem met verkoper over gang van zaken wil ik vooraf graag weten wat er mogelijk oorzaak kan zijn olielek en kort, hoog piepend geluid?
Of wellicht hebben jullie nog tips hoe dit verder aan te pakken?

Alvast bedankt voor het meedenken en info.

Mvg,

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Hoi,

Ik zou een onafhankelijke keuring uit laten voeren door de DEKRA of ANWB.
Deze een advies op papier laten zetten en daarmee naar de verkopende partij gaan.
Lekkage kan van de keerring komen maar ook van hoger gelegen plekken en zijn daardoor lastig te beoordelen.
Maar ze zouden het blok schoon moeten maken en dan kijken waar het weg komt.
De opmerking dat zweten mag vind ik flauwekul.
Ik weet niet of de auto met garantie gekocht is,zoniet dan heb je toch wel een probleem.
Zo ja,dan moeten ze repareren en als ze dat niet willen zet je de klachten op papier en stuur dit aangetekend naar de garage met de opdracht tot reparatie.
Als dat allemaal niet wil en je komt er met hun niet uit kun je naar de BOVAG geschilllencommissie mits je BOVAG garantie hebt en zoniet,tja,dan word het een gang naar de rechter en dat is geen issue voor deze site.

trashit (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor je bericht. Goed advies. Auto is gekocht met Cargarantie Conform 6 maanden. Ik zie zojuist op originele koopovereenkomst staan: "Bovag Garantie niet van toepassing. Consument ziet af van BOVAG garantie". Bij ondertekenplek staat later weer: "op al onze leveranties zijn de algemene voorwaarden BOVAG van toepassing". Dus ik heb eigenlijk getekend voor geen BOVAG garantie, maar enkel voor de Cargarantie?

Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met verkoper.
1. Oliedruppels: als er geen druppels daadwerkelijk op grond lekken beschouwd hij het niet als een lek ,maar als zweten van de motor. Verkoper beweert dat hij dit zo niet kan opgeven bij Cargarant.
2. kort, hoog piepen geluid: ik heb hem een filmpje gestuurd met geluid. Hij denkt aan koppeling en wil dat ik auto naar univ.garage stuurt zodat dit probleem kan worden onderzocht. Dan zal nogmaals worden gekeken naar oliedruppels/lek.

Om dit antwoord te verkrijgen waren 30 minuten nodig. Het liefst zou ik advies direct opvolgen, maar ik denk dat ik nu eerst maar bekijk hoe ver ik kom met verkoper - ik heb immers bijna 3,5 maand garantie.

Hans4040 (310) PRO, 5 jaar geleden

Algemene voorwaarden BOVAG is niet hetzelfde als Garantievoorwaarden BOVAG...
Met BOVAG garantie was de auto waarschijnlijk duurder en heb je gekozen om van de BOVAG garantie af te zien.
Dit wordt uiteraard op de factuur vermeld.

Overigens is dit forum niet bedoeld om zakelijke en/of juridische problemen te bespreken.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Trashit,

Het is is eigenlijk niet voor deze site.
De site is er alleen om technische problemen op te lossen.
Maar als ik het goed begrijp wist je zelf niet dat je geen BOVAG garantie had?.
Volgens de verkoper heb je afgezien van BOVAG garantie.
Die Caragarantie is vaak een uitgeklede versie en stelt in de regel niks voor.
Een maand garantie op motor en versnellingsbak,alleen de draaiende delen.
Dan valt vaak alleen het onderblok onder garantie.
Ik denk dat je er met de verkoper uit moet zien te komen of anders de auto weer inleveren,geen hand vol maar een land vol.

trashit (0), 5 jaar geleden

Update: Ik ben gisteren naar de Ford Dealer in Venlo geweest.

punt 3. Accu doorgemeten ivm melding "lage accuspanning)
garage waar verkoper mij naar doorstuurde: - Accuwaarde = 700A en gemeten waarde = 495A; accu (dus voor 70% goed)

Ford Dealer zegt nu totaal iets anders, namelijk: accu is nog maar voor 30% goed -> dus vervangen. Dit is dezelfde conclusie als mijn eigen garage destijds vertelde. Accu moet worden gemeten nadat auto 2 uur niet is gebruikt voor juiste meting, vandaar het verschil in waarden als dealer. Dit is dus een punt om direct mee terug te gaan naar verkoper, aangezien ik daar 1 dag na verkoop al mee terug ben gegaan. Blijkbaar wordt/werd ik voor de gek gehouden.

Wordt vervolgd...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.