Ford C-max: Slecht starten en afslaan bij sturen

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 125

De motor start slecht met koude motor.
Accu is 2 jaar oud.
Ander probleem is dat bij stationair en met parkeren de motor spontaan afslaat.
Alleen bij het stuur naar links draaien.
Bij het sturen bij stilstaan zie je ook een dip bij de verlichting. Als je onder het rijden de ruitverwarmingen voor/achter uitzet dan zie je ook een dip in de verlichting komen.
Het display tussen de meters blijft ook weer lang branden.
Dit was verholpen 2 jaar geleden toen na een beurt het bus systeen defect raakte ( net buiten de garantie periode van het probleem bij ford) en gerepareerd is geweest gelijk met een nieuwe accu.
Er is een laadstroom van 10amp bij stationair toerental.
Weet iemand wat het zou kunnen zijn.
Ven zelf redelijk handig om dingen uit te zoeken.
Mvg Marc

MarcFordC-Max

Geplaatst door MarcFordC-Max (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford C-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Heino4267 (215), 5 jaar geleden

Om zeker te weten dat je geen elektrisch probleem hebt, zou je de accuspanning bij 2000 toeren kunnen meten en daarna ook als je het stuur stationair naar links draait zodat de motor (bijna) uitvalt.

Eigenlijk zou je de auto eens moeten laten uitlezen op foutcode's. o.a. om te kijken of je canbus nog in orde is.

Ik vraag mij af of je niet twee separate problemen hebt:
1. het display tussen de meters blijft te lang branden.
Als dit ligt aan het instrumentenpaneel, kan je dat separaat laten repareren.
Als het ligt aan de canbus, moet je daarop actie ondernemen (wat is er 2 jaar geleden precies aan gerepareerd?).
2. je stationairloop is niet goed: dat is zowel bij een mechanische belasting (stuur verdraaien) als elektrisch (door verlichting/ruitverwarmingen). Laat de garage eens kijken naar je stationair regeling: werkt die wel goed?

MarcFordC-Max (0), 5 jaar geleden

Ik ga het meten en proberen bij 2000 toeren.
1. We hebben het toen gevraagd over het display maar dat schijnt te horen bij ford werd gezegd.
Betreft de canbus, deze is defect geraakt bij een grote beurt. Niet bij een Ford dealer.
Maar bij een nieuw klein bedrijfje om hwt een keer te proberen. Normaal ga ik naar een klein bedrijfje waar ik al jaren kom. Maarja je probeert een keer iets.
Decauto ingeleverd met radio aan en kreeg hem terug zonder radio. Hij stond al uit zij de garage maar dat werd een wel en niet spelletje. Hij deed er niks mee dus kosten waren voor mij 750 euro.
De hoofdmodule cambus zit in de radio en die was defect en is ook gerepareerd. Een chip in de radio.
Punt 2 zal ik dan mee naar een garage moeten vragen wat dat kost voor uitlezen van de auto. Ik heb dit vaker gevraagd en dan kunnen se niks uirlezen en wirdt gezegd ja u bent de eerste met dit probleem.
Maar ik ga een gokje wagen.

MarcFordC-Max (0), 5 jaar geleden

Hoi Heino,
Ik heb het geprobeerd bij 2000 toeren en daar doet hij hetzelfde. De verlichting zakt ook weg en met naar links sturen zakt hij ook weg in toeren.
De spanning blijft redelijk gelijk en de atroom blijft ook goedik heb de stroom gemeten bij het sturen en inschakelen van de ruitverwarmingen en dan piekt hij naar 30amp dua dat lijkt mij goed. Na de start meet ik 12-13 amp en zakt daarna terug naar ongeveer 10 amp.
Weet jij wat het stationair toerental moet zijn bij warme motor. Bij mijn auto is dat ongeveer 900. Onder de 1000 wat volgens mij een beetje standaard moet zijn.
Voor de rest zal ik naar een garage moeten voor het uitlezen. Ik weet niet of ze dat doen en wat dat kost.

voyager (0), 5 jaar geleden

Een ford dealer zal de auto uitlezen, evt tegen de kleine onkosten vergoeding met de bijbehorende print van de gevonden fouten.
Kleine garages kunnen ivm kosten veelal niet merk specifiek uitlezen, waardoor sommige fouten ongemerkt blijven.
Of de weergegeven foutcode niet overeenkomt met de af fabriek foutcode.
Dat zou kunnen leiden tot verkeerde zoekrichting/hogere reparatiekosten.
Dashboard van ford blijft soms tot een paar minuten nabranden(totdat alle systemen in rustmodus vallen)

MarcFordC-Max (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor de info.
Bij mijn Ford blijft het display zeker een half uur branden.
2 jaar geleden een hel naxht en dan is de accu leeg de volgende ochtend.

Heino4267 (215), 5 jaar geleden

Wat je hebt gemeten zijn de laadstromen.
Om uit te sluiten dat het slechte stationair draaien onder belasting een elektrische oorzaak heeft, is de accu SPANNING belangrijk: wat is de boordspanning (gemeten in Volt) bij 2000 toeren, bij stationairloop en als de motor bijna uitvalt als je naar links stuurt?

MarcFordC-Max (0), 5 jaar geleden

Dat het laadstromen ziin weet ik.
Wat ik zo nog weet is de boordspanning 13.8V en met het sturen zakte hij maar een paar tiende naar beneden. Het is ook een moment dat is zo raar.
Ik ga het nogmaals meten met een andere meter. Je hoort van mij.

Heino4267 (215), 5 jaar geleden

Ik hoop dat het méér is, want 13,8 Volt is aan de krappe kant en zeker als die onder belasting verder wegzakt.
De autoelektronica zou boven de 9 Volt gewoon moeten blijven werken, al wordt het afgegeven vermogen van de elektromotoren dan natuurlijk wel minder..

MarcFordC-Max (0), 5 jaar geleden

Hoi Heino,
Ik wat metingen gedaan.
Stationair 900/1000
Spanning 14.14V
Sturen naar links naar 11V en daarna zangzaam naar 14V
Inschakelen verlichting naar 12.6 daarna naar 14V
Inschakelen ruitverwarmingen nasr 12.7V daarna weer naar 14V
Toerental 2000
Spanning 14.14V
Sturen naar links zakt nasr 12.6V en blijft dan best lang hangen en gaat langzaam terug naar de 14V
Verlichting geen probleem blijft gelijk.
Ruitverwarmingen even naar 13.6 daarna terug naar 14V
Algemeen bij gasgeven en loslaten zakt hij ver terug onder zijn toeren. En de spanning gaat dan naar de 13.5V

Heino4267 (215), 5 jaar geleden

Dan lijkt mij dat de elektriciteitsvoorziening niet de oorzaak is van je problemen.
En het stationair toerental kan ook kloppen.
Ik zou me concentreren op de stationair-regeling, volgens mij zit daar je probleem, dat die niet lekker functioneert.

MarcFordC-Max (0), 5 jaar geleden

Oke bedankt zo ver.
Dan zal ik toch naar de garage moeten gaan.
Als de oorzaak gevonden is laat ik hwt weten.

MarcFordC-Max (0), 5 jaar geleden

Zodra ik meer weet laat ik her weten.
Bij deze sluit ik het af.

MarcFordC-Max (0), 4 jaar geleden

Goedendag,
Ik ben er toch nog mee bezig geweest en nu had ik een tip gekregen van een monteur. Hij gaf aan dat als de canbus veel stroom gebruikt dat dan de spanning laag kan zijn en dat dan de ontsteking spanning te laag is en dat hij daarom slecht loopt. Nu hebben we al een aantal weken de complete radio er uit en ikmoet zeggen dat de auto motorisch rustiger is geworden. Hij wil nog wel eens afslaan met sturen naar links.
Weet iemand wat de canbus/radio voor een probleem zou kunnen geven.
Gr. Marc

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.