Ford GALAXY: Licht kloppend, klapperend geluid aan de onderstel

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: QXWA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 103

Mijn Galaxy 2009 heeft al 2 jaar last van licht klapperend lawaai aan de onderkant. Het komt van links voor aan de laagste punt. Dat is althans wat je hoort.
Galaxy heeft zelfde onderstel als Volvo S60, S80, V60.
Het is soms te horen bij het rijden over instabiele wegen, klinkers. Bij het wegrijden hoor je ook "knak" linksvoor. Dat "geknak" is dan niet heel erg hoorbaar, maar zeker aanwezig.
We hebben inmiddels de stabilisatiestangen aan de voorkant vervangen; dat heeft niet geholpen.
Zoe het reactiearm kunnen zijn ?

metins

Geplaatst door metins (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

corvanjaarsveld (0) PRO, 4 jaar geleden

het knakken komt door (tijdelijke) speling. Loszitten van een bevestiging van een subframe zou kunnen. echter ik vermoed eerder een fuseekogel.
Voordat je willekeurig iets gaat vervangen moet je eerst diagnose stellen. Speling moet je vaststellen in de normale stand. Dus de auto moet in uit zijn wielen gelicht zijn.

Succes Cor.

metins (0), 4 jaar geleden

Cor dank voor je reactie. Ik was al bij de garage geweest, maar daar kon men visueel niets van slijtage zien.
Zit fusekogel aan het verlengde van reactiearm? Ik heb onder de auto zitten kijken, blijkbaar kun je fuseekogel los vervangen. Als je reactiearm compleet ver vangt, zit daar fuseekogel ook op, klopt het ?

Met het nemen van hobbeltjes e.d. heb ik geen last van. Het is bij het optrekken en bij het rijden over de klinkers e.d. goed te horen. Als ik auto bewust op lage toeren houd, bv 1000 toeren op 3e versnelling dan kan ik ook geluid reproduceren. De motor trilt en er is een geklapper links voor te horen.

ferdinand (0), 4 jaar geleden

Visueel kan de garage in bijna alle gevallen niets constateren,tenzij de rubbers zo versleten zijn dat zij er bijna uitkomen. De zaken waar allemaal speling en of slijtage kan zitten zijn fuseekogels, stuurkogel,draagarm, stabilisatorstangetjes, taatslagers,motor en/of versnellingsbaksteun,wiellagers.
Fusee/stuurkogel en wiellager kan je makkelijk zonder hulpmiddelen zelf constateren.
Kijk maar eens op You Tube.Daar staan zoveel filmpjes,dat je b.v. een motor kan reviseren.
De ander zaken heb je een koevoet of breekijzer voor nodig om te kunnen constateren of er speling is. In bijna allen gevallen zit op een nieuw draagarm ook een fuseekogel. Omdat het prijsverschil in de meeste gevallen dusdanig klein is koop ik altijd een complete draagarm.Dan heb je ook weer verse rubbers. Veel succes.
Ferry

corvanjaarsveld (0) PRO, 4 jaar geleden

Tijdens de productie wordt er voor stuur en fuseekogels verend materiaal toegepast waardoor slijtage pas laat speling tot gevolg heeft. Echter, de stand welke de kogel heeft tov zijn kom heeft behoorlijk invloed. Stel je voor kom en kogel hebben de vorm van 2 eieren in de zelfde richting hebben ze behoorlijk speling, maar haaks op elkaar is niets van speling te merken. Eerder ben ik vergeten te melden dat ook een schokdemper inwendig kan rammelen net als het bovenste lager ervan. Een losse bout van de bvestiging van een frame of ophangrubber veroorzaakt ook rammelen. Rondom de kop van de bout is dan soms wat roest te zien.

ferdinand (0), 4 jaar geleden

Cor ,
Van jouw berichtgeving begrijp ik helaas niets.Maar dat zal aan mij liggen
Ferry

metins (0), 4 jaar geleden

Dank voor de reacties. Ik heb gisteren op dragende delen van draagarm e.d. waarop rubber zat vet ingespoten (zuurvrij). Testritje gemaakt, geklapper en geknak is wel minder geworden.
Ik neig er naar om compleet draagarm links voor te vervangen met alles er op en aan; kost zo rond 75-100 (materiaal).

Punt (35) PRO, 4 jaar geleden

Als de wagen na het vervangen van de draagarm weer op zijn wielen staat , de bouten die door de rubber delen gaan weer even los en vast draaien .

Hiermee staan die delen niet nodeloos onder spanning .

Doe er je voordeel mee.

Vr. Groet.

metins (0), 4 jaar geleden

[quote=Punt]Als de wagen na het vervangen van de draagarm weer op zijn wielen staat , de bouten die door de rubber delen gaan weer even los en vast draaien .

Hiermee staan die delen niet nodeloos onder spanning .

Doe er je voordeel mee.

Vr. Groet.[/quote]
Op de site van leverancier had ik gelezen om de bouten, moeren van draagarm aan te halen als de auto op zijn wielen staat.

metins (0), 4 jaar geleden

Geluid is overduidelijk aanwezig als het buiten wat kouder is, dat valt me op. Als ik 's morgens om 6 uur weg ben, hoor ik linksonder, klapperen en 'kloenk' bij oneffenheden op de weg en sowieso 'kloenk' bij het optrekken. Als je iets langzamer optrekt hoor je het niet. Binnenkort maar een afspraak maken voor diagnose.

metins (0), 4 jaar geleden

Afspraak bij de garage is gemaakt, maar dat duurt nog paar dagen.. gisteren auto aan de bewuste kant opgekrikt (LV). Visueel is er weinig bijzonders te zien. Tevens fuseekogels en overige zichtbare dragende delen middels een koevoet speling proberen te traceren; geen succes. Wiel op 3 uur en 6 uur stand gepakt geen mm speling te voelen of te horen.
Ik benieuwd of we bij de garage iets gaan vinden.

metins (0), 4 jaar geleden

Hierbij een update :
Afgelopen weken heb ik draagarmen/reactiearmen voor laten vervangen. Door een "foutje" van de monteur is rechtsvoor aandrijfas gesloopt, er is ook nog een keer nieuwe aandrijfas gemonteerd. Tevens ook binnenste stuurkogel aan 1 kant, omdat het minimale speling had. Stabilisator stangen waren al vervangen.
Tevens blijkt achter een van spiraal veren kapot te zijn, gelijk maar alle 2 laten vervangen.

Opgelost : bij lage toeren klapperen van onderstel.
Niet opgelost : nog steeds klapperen aan de voorkant, LV, op klinker weggetjes :((

metins (0), 4 jaar geleden

Na nog wat zoeken hebben we speling in stuurhuis gevonden. Dat zou mogelijk geklapper kunnen zijn aan de voorzijde. Betreffende speling zit aan de binnenkant LV van stuurhuis. Precies waar ik geluiden hoor. Speling zit in het binnenste getande stang.
Ik heb als voorbeeld een foto opgenomen, dat zoveel mogelijk op stang van mijn stuurhuis lijkt (foto is van Ford Focus). Ik las op internet dat er bij Renault en Citroen modellen een rubberen ring aanwezig is om trillingen in stuurhuis op te vangen. Als die rubberen ring slijt, rammelt binnenste stang heel erg.

metins (0), 4 jaar geleden

Bij een specialist geweest. Geluiden van onderstel komt door speling van stuurhuis. Schijnt een Ford kwaal te zijn bij c-max, galaxy en nog een paar modellen. Er ontstaat aan binnenste stuurhuis een speling waarbij, nok-nok geluiden bij optrekken en bij klinkerwegen optreedt. Ik laat niet maken, omdat demontage, montage van een andere stuurhuis nogal duur is. Ik laat het zo, weet nu waar geluiden van onderstel vandaan komen..

Punt (35) PRO, 4 jaar geleden

Bij veel stuurhuizen zit ter hoogte van het stuurtandwieltje een afstelbare taats met een zeskant.

Bij de stuurbewegingen kan je de speling voelen. Probeer met kleine stukjes aandraaien de speling te verkleinen.

Soms moet er een dop weggenomen worden.

Succes.

metins (0), 4 jaar geleden

Hoi @Punt,
Bedoel je met afstelbare taats, met pijl 1 gegeven deel? zie foto :

Punt (35) PRO, 4 jaar geleden

Met no 1 stel je de speling van tandwiel t.o.v. de tandheugel !

Als er speling is kan je het daar met de hand voelen. Proberen kan altijd en vaak met verrassend effect.

Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.