Ford GALAXY 2009: Licht kloppend, klapperend geluid aan de onderstel

  • metins @ 16/05/2019, 08:29

    Ford GALAXY
    bouwjaar: 2009
    brandstof: diesel
    motorcode: QXWA
    transmissie: handmatig
    cilinderinhoud: 2000cm3
    vermogen: 103kw

    Mijn Galaxy 2009 heeft al 2 jaar last van licht klapperend lawaai aan de onderkant. Het komt van links voor aan de laagste punt. Dat is althans wat je hoort.
    Galaxy heeft zelfde onderstel als Volvo S60, S80, V60.
    Het is soms te horen bij het rijden over instabiele wegen, klinkers. Bij het wegrijden hoor je ook "knak" linksvoor. Dat "geknak" is dan niet heel erg hoorbaar, maar zeker aanwezig.
    We hebben inmiddels de stabilisatiestangen aan de voorkant vervangen; dat heeft niet geholpen.
    Zoe het reactiearm kunnen zijn ?




  • corvanjaarsveld @ 18/05/2019, 23:47

    het knakken komt door (tijdelijke) speling. Loszitten van een bevestiging van een subframe zou kunnen. echter ik vermoed eerder een fuseekogel.
    Voordat je willekeurig iets gaat vervangen moet je eerst diagnose stellen. Speling moet je vaststellen in de normale stand. Dus de auto moet in uit zijn wielen gelicht zijn.

    Succes Cor.

  • metins @ 19/05/2019, 16:13

    Cor dank voor je reactie. Ik was al bij de garage geweest, maar daar kon men visueel niets van slijtage zien.
    Zit fusekogel aan het verlengde van reactiearm? Ik heb onder de auto zitten kijken, blijkbaar kun je fuseekogel los vervangen. Als je reactiearm compleet ver vangt, zit daar fuseekogel ook op, klopt het ?

    Met het nemen van hobbeltjes e.d. heb ik geen last van. Het is bij het optrekken en bij het rijden over de klinkers e.d. goed te horen. Als ik auto bewust op lage toeren houd, bv 1000 toeren op 3e versnelling dan kan ik ook geluid reproduceren. De motor trilt en er is een geklapper links voor te horen.

  • ferdinand @ 19/05/2019, 17:11

    Visueel kan de garage in bijna alle gevallen niets constateren,tenzij de rubbers zo versleten zijn dat zij er bijna uitkomen. De zaken waar allemaal speling en of slijtage kan zitten zijn fuseekogels, stuurkogel,draagarm, stabilisatorstangetjes, taatslagers,motor en/of versnellingsbaksteun,wiellagers.
    Fusee/stuurkogel en wiellager kan je makkelijk zonder hulpmiddelen zelf constateren.
    Kijk maar eens op You Tube.Daar staan zoveel filmpjes,dat je b.v. een motor kan reviseren.
    De ander zaken heb je een koevoet of breekijzer voor nodig om te kunnen constateren of er speling is. In bijna allen gevallen zit op een nieuw draagarm ook een fuseekogel. Omdat het prijsverschil in de meeste gevallen dusdanig klein is koop ik altijd een complete draagarm.Dan heb je ook weer verse rubbers. Veel succes.
    Ferry

  • corvanjaarsveld @ 19/05/2019, 19:27

    Tijdens de productie wordt er voor stuur en fuseekogels verend materiaal toegepast waardoor slijtage pas laat speling tot gevolg heeft. Echter, de stand welke de kogel heeft tov zijn kom heeft behoorlijk invloed. Stel je voor kom en kogel hebben de vorm van 2 eieren in de zelfde richting hebben ze behoorlijk speling, maar haaks op elkaar is niets van speling te merken. Eerder ben ik vergeten te melden dat ook een schokdemper inwendig kan rammelen net als het bovenste lager ervan. Een losse bout van de bvestiging van een frame of ophangrubber veroorzaakt ook rammelen. Rondom de kop van de bout is dan soms wat roest te zien.

  • ferdinand @ 19/05/2019, 23:15

    Cor ,
    Van jouw berichtgeving begrijp ik helaas niets.Maar dat zal aan mij liggen
    Ferry

  • metins @ 20/05/2019, 09:37

    Dank voor de reacties. Ik heb gisteren op dragende delen van draagarm e.d. waarop rubber zat vet ingespoten (zuurvrij). Testritje gemaakt, geklapper en geknak is wel minder geworden.
    Ik neig er naar om compleet draagarm links voor te vervangen met alles er op en aan; kost zo rond 75-100 (materiaal).

  • Punt @ 20/05/2019, 11:35

    Als de wagen na het vervangen van de draagarm weer op zijn wielen staat , de bouten die door de rubber delen gaan weer even los en vast draaien .

    Hiermee staan die delen niet nodeloos onder spanning .

    Doe er je voordeel mee.

    Vr. Groet.

  • metins @ 20/05/2019, 11:48

    Punt :

    Als de wagen na het vervangen van de draagarm weer op zijn wielen staat , de bouten die door de rubber delen gaan weer even los en vast draaien .

    Hiermee staan die delen niet nodeloos onder spanning .

    Doe er je voordeel mee.

    Vr. Groet.


    Op de site van leverancier had ik gelezen om de bouten, moeren van draagarm aan te halen als de auto op zijn wielen staat.

  • Ken jij iemand die de oplossing weet? Deel het:

Soortgelijke problemen? Zoek hier verder.

  • ruilinjector
  • obdpartners
  • Additievenshop Zijkant
  • Car interface
  • Hippored
  • Carpardoo