Ford C-MAX: verschil temp Links/Rechts

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Benzine, Motorcode: M1DA, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 92

Hallo forum leden. Bij het opmeten van de uitgaande temp bij gebruik van de airco meet ik een verschil van 10 graden aan koude lucht Bij de airco vol aan geeft hij bij de bestuurder aan 23 gr C en aan de kant van de passagier 33 gr C Wat is daar aan te doen ????
Volgens mij gaat er dan een klep aan de rechterzijde bij het verwarmings deel niet goed dicht.
( hij geeft iets aan warme lucht mee terwijl deze dicht moet zijn) Mijn vraag is nu is dat ergens bij te stellen en waar zou ik deze klep ergens kunnen vinden Misschien dat dit iets is voor de echte profs ?? Graag zou ik een schema zien van de kleppen hoe deze moeten staat als de Airco is ingeschakeld welke open moeten zijn of dicht of geheel dicht/open
Bij voorbaat iedereen alvast bedankt voor de aandacht in deze vraag

Edewaele

Geplaatst door Edewaele (60) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford C-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Heino4267 (205), 4 jaar geleden

Je kunt je Climate control resetten en uitlezen door twee toetsen tegelijk in te drukken.
Bv. https://www.youtube.com/watch?v=iuXpt5E3....
Zoek daar op "Ford climate control reset en kies het model wat jij hebt.
Wellicht komt daar iets uit ...

Edewaele (60), 4 jaar geleden

Hallo Heino aller eerst bedankt voor uw reactie Na wat sukkelen is het mij gelukt om de test uit te voeren en er is geen foutcode uit gekomen Ik heb verder nog eens gekeken op het net Ik heb daar iets gezien van het vervangen van de klimaat sensor Bij mij is deze ook aanwezig en zit bij de bestuurders kant zowat bij mijn rechterknie Ik zie daar ook de gleufjes zitten
in de kunststof kap (Deze zitten bij mij bijna dicht van het stof zie ik wel) zou dat er ook iets mee te maken kunnen hebben ??
eric

Edewaele (60), 4 jaar geleden

Ik heb nu het motertje er uitgehaald en geheel stof vrij gemaakt en gekontroleerd of het draait en dat was allemaal ok dus dit zou het niet meer kunnen zijn

Edewaele (60), 4 jaar geleden

Net even proefrit gedaan met de airco vol aan het verschil is nog steeds 10 graden C
Ook nog even gecontroleerd op foutcodes maar geen melding gehad

kaleido 1 (1580) PRO, 4 jaar geleden

Als er te weinig koudemiddel in het systeem zit krijg je hetzelfde verschijnsel , laat de vullingsgraad controleren.

Edewaele (60), 4 jaar geleden

Dat ga ik doen maar mijn garage is nu met vakantie dus even geduld.
Maar ik heb ook een redenering Als dit nu zo zou zijn waarom werkt links dan wel goed ???? Als er te weinig koudemiddel in zou zitten dan zou links toch ook niet goed moeten zijn ??
Wat ik ook heb ontdekt is dat het knopje voor dashboard lucht als ik dit gebruik dan gebeurd er niets Als ik deze uit zet blaast dit gewoon door en hoor ik ook niet dat de lucht stroom veranderd In de display heeft hij wel aan dat ik het knopje in en uitschakel (volgens mij komt de stroom niet aan bij de bedieningsklep /of de klep weigert / of hij zit vast /of motertje vast ik denk dat hij nu constant open blijft staan )
Ik weet niet waar ik deze klep moet zoeken en hoe deze word aangestuurd ?? heeft iemand een schemaatje voor mij zodat ik eens kan kijken
eric

Heino4267 (205), 4 jaar geleden

Je bedoelt waarschijnlijk de recirculatie-knop?

kaleido 1 (1580) PRO, 4 jaar geleden

Die redenering gaat niet op de luchtstroom legt niet een evenlange weg af en de verdamper wordt door te weinig koudemiddel maar aan 1 kant koud .

Edewaele (60), 4 jaar geleden

Heino : ik bedoel niet de recirculatie- knop die werkt goed maar de middelste knop met de pijl die naar de borst wijst de luchtstroom naar het midden dashboard Als ik die indruk of uitzet dan gebeurd er volgens mij niets In de display geeft hij dit wel aan Maar ik zie/hoor geen reactie
Kaleido :Dat gaan we zien als de ik de vullingsgraad laat kontroleren.
Als deze te laag zou zijn kunnen ze deze dan gewoon weer wat bijvullen of is er nog een andere behandeling nodig Het is dus niet zo dat de verdamper oppervlakte helemaal de koude temp aan neemt Waar hij het eerst binnenkomt is dan het koudste en verderop naar de uitgang toe is hij minder koud?? Het volledige oppervlak word niet benut door te weinig koudemiddel ?? Ik ga het verder even afwachten tot de controle
eric

kaleido 1 (1580) PRO, 4 jaar geleden

Je verliest 10% koudemiddel ongeveer op jaarbasis, als hij nog nooit is geserviced ben je nu dus 50 % kwijt theoretisch.
Als dat zo is os opnieuw vullen geen probleem , is er veel meer weg , afpersen lek zoeken , eventueel repareren , vacumeren en afvullen.

Edewaele (60), 4 jaar geleden

Kaleido : heb nog eens nagekeken en op 11-02-2016 de AC gevuld met fluor en R134A Daarna is er niet meer aan gewerkt of gevuld dan zou ik nu zo wat 30% kwijt zijn Het is mij wel opgevallen dat als ik de AC aanzet hij dan even
( 4 sec ) een zacht sissend / piepend geluid hoor dat later overgaat en verder niet meer hoor.
Het is echt het gas/vloeistof geluid wat ik hoor bij het dashboard in de auto .

kaleido 1 (1580) PRO, 4 jaar geleden

Vulling laten controleren om uit te sluiten dat te kort de oorzaak is , anders blijven we gissen.

Edewaele (60), 4 jaar geleden

Zoals ik al heb gemeld gaat mijn garage op vakantie en hij is op 12 augustus weer terug Ik laat hier weten wat de uitkomst is van de controle tot hier iedereen alvast heel veel dank
e de waele

kaleido 1 (1580) PRO, 4 jaar geleden

We wachten af .

Edewaele (60), 4 jaar geleden

Geachte forum leden.
Ik zou willen vragen of er leden zijn met het zelfde type auto die ik heb Of ze eens willen kijken of de bediening van de kachel knop (midden daschboard )bij hun wel een verandering van de luchtstroom kunnen waarnemen Bij mij kan ik de luchtstroom naar de borst niet afzetten (Ik hoor volgens mij wel het motertje draaien maar de lucht stroom veranderd niets Het gaat om de knop zie foto
Bij voorbaat alvast bedankt

Edewaele (60), 4 jaar geleden

Ik heb vanmorgen een peugeot 307 op mijn terrein gehad ik er in met de temperatuurmeter Ac op voluit ventilator op stand 3 wat denk je Links prima 9 graden rechts warme lucht (nog erger dan bij mijn auto Ford c max )
Ik heb nog geen reactie gehad van mijn vraag ?? Of er leden zijn/of profs die al eens hebben geprobeerd met de midden knop wat deze doet bij hun ?
e de waele

Edewaele (60), 4 jaar geleden

Hallo forum leden
Ben vanmiddag naar de garage geweest voor mijn koudemiddel te laten contoleren Deze was inderdaad te weinig Heb gelijk de service laten doen
Koudemiddel/comp olie / fluor En deze werkt weer prima Aan beide uitstroom de zelfde temperatuuren op dit moment 6 graden beide kanten
wat wil je nog meer ??
Ik zet deze vraag op opgelost met dit antwoord iedereen heel veel dank voor het meedenken e de waele

kaleido 1 (1580) PRO, 4 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.