GMC Savana: Geen benzinedruk

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5.7 V8 Vortec

Hoi allen, volgende probleem... :-(

De Van startte al enige tijd 's morgens (koude motor) slecht op benzine, maar als ie dan eenmaal liep ging het systeem na 2 km rijden automatisch overschakelen op lpg en rijden maar. Wel was het zo dat als je terug naar benzine schakelde er geen "power"was, net of er een cilinder ontbrak.

Toen heb ik de Lamda regeling uitgelezen via OBD2 (zelf gedaan met laptop, interface en passende software).
Bij warme motor op benzine, short term fuel trim op bank1: 50% (misschien 1 injector rechter kant defect?), op lpg niets aan de hand, bank 1 en 2 allebeide rond de 3 a 5%. Ik heb gepland de benzinefilter te wisselen, maar deze heeft 3 weken levertijd (komt volgende week).

Vanmorgen echter proberen te starten en... niets. Starten op lpg kan niet want is een Vialle G3 installatie. Benzinefilter gecheckt, deze is niet verstopt. Daarna benzinedruk met klokje gemeten bij meetpunt bovenop het motorblok, geen benzinedruk 0,0 bar. Het gekke is ik hoor de pomp wel lopen en deze schakelt netjes na een 3 tal seconden af.

Voor ik nu de benzinepomp ga vervangen (duur geintje) zou ik graag jullie meningen horen of het dit wel is?

Groet, Marc

Marc337

Geplaatst door Marc337 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor GMC Savana? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 11 jaar geleden

Er zit wel brandstof in de tank ?
Als de pomp geluid maakt , krijgt hij in iedergeval voeding.
Dat wil nog niet zeggen dat hij ook druk levert.
Als er brandstof in de tank zit en hij draaidt en er komt bij het filter geen brandstof uit , zou ik zeggen , pomp kapot , tenzij er in de tank iets mis is met de aanzuiging .
Maar ook daarvoor moet je bij de pomp zijn.

Marc337 (0), 11 jaar geleden

Ik heb net even het benzinefilter welke in de leiding naar voren zit tussen de leiding weggehaald, en het contact aangezet.
Je kan de pomp horen draaien maar er komt geen druppel benzine uit de leiding.

Conclusie: benzinepomp kapot of eventueel filter in tank verstopt?

kaleido 1 (1425) PRO, 11 jaar geleden

Precies.

Marc337 (0), 11 jaar geleden

Zo, nieuwe brandstofpomp (met nieuwe slang en filters) zit er in. Benzinedruk gemeten tijdens het starten, is nu 2,2 bar (30 psi) maar motor wil nog steeds niet aanpakken. Het Haynes boek geeft aan dat de druk als het blok stationair draait zo rond de 66 psi moet zijn.

Het ligt volgens mij niet aan de ontsteking want als ik er wat motorstart (spuitbus) in spuit dat pakt ie wel heel even aan. Heb er wel nog het oude brandstoffilter in zitten wat de nieuwe is nog niet geleverd.

Iemand nog ideeën?

Marc337 (0), 11 jaar geleden

Zo, nieuwe brandstoffilter maar helaas nog steeds zelfde probleem, maar 2 bar benzinedruk tijdens het starten i.p.v. de voorgeschreven 4,5 bar.

Graag hoor ik van jullie of iemand nog een idee heeft wat de oorzaak van dit probleem is.

Groet, Marc

kaleido 1 (1425) PRO, 11 jaar geleden

Benzinepomp is nieuw , als in nieuw van de dealer , of sloop ?
Benzinedrukregelaar aanwezig en goed ?

Marc337 (0), 11 jaar geleden

De benzinepomp is gloednieuw. Is deel van een revisiesetje van AC Delco met nieuwe filters en slangen, alles vervangen.

De benzinedrukregelaar is aanwezig maar wel nog op het blok gemonteerd. Of deze goed is of niet kan zo niet zeggen, daarvoor zou ik 'm eraf moeten halen en demonteren, een hels karwei denk ik.

Zit het meetpunt dat bovenop het inlaatspruitstuk zit eigenlijk op heen- of op de retourleiding?

Marc337 (0), 11 jaar geleden

Zo, nieuwe benzinedrukregelaar en nog steeds hetzelfde probleem :-(

Nog iemand suggesties??????????

Groet, Marc

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

1 of meerdere injectoren stuk?

Marc337 (0), 11 jaar geleden

Nou, de Van doet het weer. :-))
Het bleek dat de nieuwe benzinepomp niet de juiste was. Er zit er stortklep (overdrukklep) op welke bij 4 bar open gaat. Niet handig als je 4,5 á 5 bar systeemdruk moet hebben. Benzinepomp type 100% gelijk aan de oude gemonteerd en ja, hij doet het weer!

Het wisselen van de benzinedrukregelaar was trouwens ook geen overbodige luxe, met de nieuwe rijd de bus weer heel mooi op benzine en houd bij kick-down ook niet meer in.

Aan allen die niet te beroerd waren om mee te denken en tips te geven: BEDANKT!!!

Groet, Marc

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je GMC Savana of stel zelf een nieuwe vraag.