Honda Civic 1991: Tikkende verdeler.

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: D15B2

Wij bezitten een geweldige Honda Civic ED6 Automaat, start en loopt altijd.
Toch hoor ik een tikkend geluid onder de motorkap.
Vandaag de kleppen gecontroleerd en afgesteld, was niet echt nodig maar toch.
Nu hoor ik het in de verdeler tikken, is dit normaal ? Of is het een voorbode van onheil ?
Kun je preventief onderhoud plegen aan zo'n verdeler, en wat moet je dan vervangen ? Volgens mij zitten er geen contactpunten in.
Zijn de vervangonderdelen nog nieuw leverbaar, bijvoorbeeld bij een dealer ?
En de belangrijkste vraag heb je hier speciaal gereedschap voor nodig m.a.w. kan ik dat zelf ?

Heel wat vagen maar ik wil graag goed beslagen ten ijs komen, en niet halverwege het mes in het varken laten steken. Want daar heeft niemand wat aan.
Even voor de duidelijkheid, Civic van 1991, D15B2, automaat, ED6

Bulkje

Geplaatst door Bulkje (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda Civic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 11 jaar geleden

Je kunt de verdeelkap er eens af halen , de zwarte kap , waar je bougiekabels aan vast zitten.
Daaronder zit rotor model 4 of 5 , controleer of deze vast zit.
Controleer tevens of er geen speling op de rotoras zit.
Kijk eens binnenin de verdeelkap , of daar contactsporen zijn met de stiften.
Onderdelen zijn nog gewoon leverbaar , maar zullen vermoedelijk wel besteld moeten worden.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Ferrie; Het geluid komt zeer waarschijnlijk door de aandrijvng van de ontsteking . In dit geval het niet eenparig draaien van de nokkenas.
Oorzaak kan zijn een aandrijving met te veel speling . Waarschijnlijk heeft jouw wagen nog geen zelfstellende riemspanner . Ga dit na.

Succes.

kaleido 1 (1425) PRO, 11 jaar geleden

Dat zeg ik punt , controleer de speling op de rotoras , ik denk dat jou verhaal voor jos bedoeld is.
Gr. Ferrie
En inderdaad punt , in deze distributie zit een vaste spanner.

Bulkje (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de reacties.
Ik zal het een en ander eens controleren.
Beste Punt even voor de duidelijkheid wat bedoelt u met het niet eenparig draaien van de nokkenas ?
Verder heeft u het over een zelfstellende riemspanner waar zou ik deze kunnen vinden. De verdeler is links tegen het motorblok gemonteerd. En ik kan niet ontdekken waar hier in de buurt een riem loopt. Wel aan andere zijde, distributieriem, aandrijving van de dynamo, en de stuurbekrachtigingspomp.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Jos ; Zo'n nokkenas is klein van diameter , ergo weinig massa om de snelheid die hij stationair heeft eenparig te doen zijn .pff. Als er dus enig speling in die koppeling zit die de ontsteking aan drijft is dat hoorbaar . Dit is bij veel auto's het geval . Die motoren hebben vaak een VASTE spanrol, dus gaat de rem klapperen als die wat ouder wordt'daardoor weer de ontsteking.
Jongere wagens kregen een kunststof meenemer en die hadden de kwaal om af te breken .
Zo houd je werk.

Groeten.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Jos; ben je al wat wijzer geworden? De Riem zit zeker aan de andere kant van het blok ! Maar als zoveel zaken is het tikkende geluid het gevlog van een andere kwaal.
De distributieriem met een vaste rol mag koud zeker NIET strak staan . Standaard is de afstelling goed als je de riem 90 gr . kunt draaien op het langste deel tussen duim en wijsvinger.
De riem mag bij werktemperatuur zelfs nog niet strak staan , Het blok zet uit maar de riem niet.

Prettig weekend.

hondamen (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoi Bulkje.
De oorzaak van het tikkend geluid komt doordat het busje onder in het onstekinghuis is uitgesleten (wat speling op de rotoras)

Door het centrifugale draaien van de roter raakt deze de nokken in de verdelerkap

Gr Hondamen

( ik hoor het graag van je)

Bulkje (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de reacties.
Had afgelopen maandag hier al gereageerd, maar zie het er niet tussen staan. Zal wel vergeten zijn om op verzenden te drukken.
Had dus geprobeerd om de rotor te demonteren, maar dat lukte in eerste instantie niet. Het viel mij wel op dat het metalen stripje op de rotor voor de helft wat afgeknaagd/verbrand uitzag. Hier heb ik met een zoet vijl iets aan gevijld. Ook de contactjes in de verdelerkap heb ik iets geschuurd. Toen de zaak weer gemonteerd. De motor gestart, maar om nu te zeggen dat het weg of minder was. Nee eerder het tegendeel.
Vervolgens heb ik bij automaterialenshop op het internet een rotor en verdelerkap besteld. Want ik had gehoord dat deze bij elkaar horen.
Gisteren toch nog maar eens gekeken. Kwam er achter dat de rotor met een inbusboutje vast zat, dit los gedraaid maar toen had ik de rotor er nog niet vanaf. Na eerst geprobeerd te hebben om het met een schroevendraaier voorzichtig los te wrikken wat niet lukte. Heb ik er een klein beetje kruipolie op gespoten. Dat ging ook nog niet van harte, maar met een lange spitse tang, die ik tussen het smalle deel waar de rotor opzit en het dikke deel van de as plaatsten, heb ik het er uit eindelijk vanaf gekregen.
De rotor en het asjes beetje geschuurd klein drupje olie eraan, weer netjes en secuur gemonteerd. De motor gestart en het is weg, opgelost.

Nu wacht ik nog op de bestelling en monteer ik toch de nieuwe rotor en verdelerkap.
Rest mij iedereen die meegedacht heeft om een oplossing te vinden te bedanken voor de tips en goede raad.

kaleido 1 (1425) PRO, 11 jaar geleden

Ik zou toch even , gewoon voor de zekerheid , de speling op de rotoras , radiaal controleren , dus de speling dwars op de as.
Je hebt nu iets van de rotorlip afgevijld , het kan zijn , dat als er radiale speling op zit , de nieuwe rotor meteen de nieuwe verdeelkap sloopt.
Ik heb namelijk nergens gelezen dat dit daadwerkelijk gecontroleerd is.
Heb je het wel gedaan , vergeet dan dit bericht.

Bulkje (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de reactie.
Voor zover als ik heb kunnen ontdekken zit er geen speling op de as. Ik kan ze niet uittrekken in de lengte. De as is verroest en de roest is precies weg waar deze ergens indraait. Ze zwabbert ook niet, ik denk dat het wel goed zit.
Het onderdeel wat verkeert zat bij de eerste montage is nummer 8 op de tekening. Hier zitten aan de bovenkant 2 lipjes links en rechts. Deze lipjes vallen in 2 uitsparingen aan de voorzijde van nummer 16. Dat zat niet goed.

hondamen (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoi Bulkje,

Als nummer 8 verkeerd zat, staat deze schuin in het onstekingshuis en kan deze de rotor raken!! ( waarschijnlijk was daar het geluid door veroorzaakt.

Gr Chris

Bulkje (0), 11 jaar geleden

Zo is het, eigenlijk een heel simpel dingetje.

Bulkje (0), 5 jaar geleden

Opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.