Honda Cr-V: Soms hangt er dichte blauwe rook achter mijn auto

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 150

Soms hangt er dichte blauwe rook achter mijn auto en gaat het verbruik ook de hoogte in, is dat omdat de auto zichzelf aan het reinigen is door tijdelijk te veel brandstof in te spuiten.
Vandaag had hij het weer, ik werd ingehaald door een motor en die deed teken dat het stonk en liet zich 100 m afzakken.

Sus11208

Geplaatst door Sus11208 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda CR-V? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Het klinkt als het regenereren (misschien iets te enthousiast) van het roetfilter.
Ook als alles normaal is, zal tijdens het regenereren het brandstofverbruik omhoog gaan. Zo is het nu eenmaal ontworpen.
De vraag alleen dan is, wat is normaal en wat excessief.

Controleer je oliepeil. Dat mag niet hoger worden door verdunning met diesel!

kaleido 1 (1610) PRO, 4 jaar geleden

Hoe vaak regenereerd het roetfilter ?
Wordt er erg rustig gereden , korte afstanden , stadsverkeer , nieuwe rijden ?

Sus11208 (0), 4 jaar geleden

Er worden veel korte afstanden mee gedaan er zijn er van 10 km 20 km maar ook van 50 km enkel en na een tijd terug naar huis.
Er word zeer vlot mee gereden zonder hem zeer te doen weliswaar, en er staan nu ongeveer denk ik 81.000 km op
Morgen ga ik het oliepeil eens bezien en als het te hoog is er wat uit halen.
Ik heb al eens gelezen dat er bij sommige CR-V 's diesel bij de olie komt heeft mijn bouwjaar daar ook last van 2011. DHCO of zoiets

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

ALS het oliepeil te hoog is, dan moet je de olie verversen om problemen met de smering (lees motorschade) te voorkomen.
En daarna moet je de oorzaak laten opsporen en verhelpen.

Moderne diesels zijn eigenlijk niet geschikt voor ritjes van 10 of 20 kilometer.
Dat is te kort om op temperatuur te komen en zeker te kort om een regeneratie te doen.
Met 10.000 km per jaar is een benzine model ook nog eens goedkoper (brandstof + wegenbelasting), zeker als er storingen zoals deze gaan voorkomen.

En ja, er kan diesel in de olie komen bij het regenereren van het roetfilter (DPF).

Sus11208 (0), 4 jaar geleden

Het zal van het regenereren zijn dat ik het gezien heb, het oliepeil is ook normaal.
Bedankt voor de reacties uiteraard.

Sus11208 (0), 4 jaar geleden

Ondertussen panne gehad, ik merkte dat de auto regelmatig regenereerde en daarom besloot ik een product in de tank te gooien om het comonrail systeem en de kleppen te kuisen.
Al vanaf de eerste km viel het me op dat de auto vlotter was wat waarschijnlijk kwam door beter verstuivende injectors, het verbruik zakte ook met een dikke liter.
De dag dat ik normaal naar de ardennen gereden zou hebben (niet doorgegaan door Corona) kreeg ik plots de melding roetfilter verstopt en ging de motor in noodloop (40km).
Waarschijnlijk zat het roetfilter vol en door het kuisproduct kwam er nog een hele hoop bij.
Wat nu alle garages gesloten en zo kon ik niet rijden, ik weet dat er veel auto's rondrijden zonder roetfilter en zo besloot ik alles er uit te halen iets wat ik niemand zal aanraden wat een karwij is met dat je kan haast nergens aan.
Bovendien wat ik ook al vreesde was dat de foutmeldingen in de ecu gewist moeten worden dus de VAB opgebeld die dat wel kon maar de foutmeldingen kwamen steeds terug door foute gegevens van de sensoren.
Nu kan je die er bij een tuner wel uit laten halen maar gratis is dat niet en door nieuwe apparatuur bij de keuring is het ook niet gezegd dat hij door de keuring komt.
Een goeie auto voor iemand die veel km rijd (die heeft dat probleem niet) maar niet goed voor iemand die maar 10.000km per jaar en dan nog kleine stukjes rijd want dan verstopt het roetfilter zoals bij mij op 85.000km
Hoe het nu verder verlopen is: heb de Honda dealer opgebiecht wat ik gedaan heb en een nieuwe CR-V hybride gekocht, het is nu afwachten wanneer hij geleverd word (Corona).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda CR-V of stel zelf een nieuwe vraag.