Hyundai Tucson: Condensor airco lekt

Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000

Er zitten bij de nieuwe condensor vaak geen nieuwe o ringen , deze moet je wel vervangen , zijn speciale ringen , Geen universele zwarte ringetjes plaatsen.
Halen bij een aircoboer of dealer.
Probeer zo schoon mogelijk te werken en hou vocht/ water uit de buurt van het systeem
Afpersen met droge stikstof .

conradus

Geplaatst door conradus (50) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Tucson? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

conradus (50), 5 jaar geleden

Mijn Tucson's condensor van de airco lekt, waarschijnlijk door steenslag. Nu wil ik 'm zelf vervangen want ik denk dat het goed te doen is. Laat 'm eerst vacumeren en dan ga ik 'm vervangen. Daarna weer laten vullen. De aircopomp is 3 jaar geleden vervangen dus dat zit waarschijnlijk nog prima. Iemand advies? De montage op zich lijkt me geen probleem maar hoe zit het met de aansluiting op het systeem b.v. hoe kan ik die weer goed aansluiten zodat ik daar straks geen lekkages heb? Zitten daar afdichtringen en welke dan wel en moet daar nog een soort vet op en wederom welk vet?

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

Condensor en filterdroger vervangen. Daarna afpersen en controleren op evt. nog aanwezige lekkages.
Als laatste het systeem afvullen.....

Grt. Paul

conradus (50), 5 jaar geleden

Hoe zit het met de afdichtringen van de aansluitingen? Neem aan dat die niet bij de condensor zitten. En als te vervangen waarmee en hoe?
Het is bij de Tucson een condensor met droger. Incl.

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

Soms zitten er nieuwe O ringen bij maar vaak ook niet, tja.....
Zorg in ieder geval dat je een paar O ringen in huis hebt.

Grt. Paul

conradus (50), 5 jaar geleden

Als ze er niet bij zitten waar kan ik die dan het beste vandaan halen? Bij Brezan of moet ik daarvoor ook bij een aircoboer zijn? En ik neem aan dat ze er niet droog op moeten, waarmee moet ik ze insmeren? Zoals gezegd wil ik de condensor zelf vervangen en ook weer aansluiten dus die verbinding moet gewoon goed goed zijn.

conradus (50), 5 jaar geleden

Oh, ik zie dat ze bij die van de NRF bij zitten. Zogenaamd easy fit.
Moet ik die nat of droog plaatsen?

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Liefst met iets vettigheid zodat ze hun weg kunnen zoeken , vaseline is prima , geen wd40 of motorolie enz. gebruiken.

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

Kaleido heeft er verstand van, Vaseline is overal goed voor ;)

Grt. Paul

conradus (50), 5 jaar geleden

Ik geloof ook wel dat het goed. De O-ring alleen sluit natuurlijk af wat die af moet sluiten, de ruimte moet precies worden opgevuld en en moet net voldoende spanning op komen. Wanneer je dat droog doet wil de ring niet echt op zijn plaats komen en komt er al te vroeg kracht op terwijl die misschien nog ietwat scheef ligt.

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Tja ik kan ook zeggen je de speciale olie moet gebruiken die ook in de compressor zit , maar zoals conradus schrijft is precies de bedoeling en de o ringen worden niet aangetast en er ontstaat geen oxidatie.

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

Kaleido

Olie is ook prima, vaseline kan natuurlijk ook, met een knipoog ;)

Grt. Paul

conradus (50), 5 jaar geleden

Naaimachine olie?

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Die zou ik niet doen.

conradus (50), 5 jaar geleden

Snap het even niet meer, condensor vervangen en heb voordat die afgevuld gaat worden even de aircopomp elektrisch losgekoppeld, het circuit doet nu even niet mee. De koelvloeistofradiator zag er vies uit, wat schoongemaakt enz enz. Daarna de motor aan om even te kijken of de ventilator het netjes doet. Maar helaas die springt niet aan als de temperatuur op de dashboardmeter al een heel eindje over het midden zit. Zet ik nu de airco aan, zonder dat de pomp draait dan slaat die wel aan er is dus wel een aansturing. Als ik die weer uitschakel stopt ook de ventilator weer. De koelvloeistof sensor eens opgezocht en deze eens losgetrokken. Dan slaat de ventilator netjes aan en dan in de hoogste stand. Snap eerlijk gezegd niet waarom die niet gewoon aanslaat. Iemand een idee?

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Misschien nog niet warm genoeg.

conradus (50), 5 jaar geleden

Ja, dacht ik ook maar hij gaat toch op de temperatuurmeter op het instrumentenpaneel verder dan eerder. Nee, hij schakelt de fan niet op tijd in.. ja wat kan dat zijn, ik denk drie mogelijkheden: 1 de temp. voeler defect, de thermostaat defect of de radiator verstopt. Heb er voor gekozen de temp. voeler en thermostaat maar te vernieuwen. Weer afgevuld en ja hoor de fan slaat weer netjes op tijd aan. Airco laten afvullen en die doet het ook weer perfect. Bedankt voor het meedenken en wat mij betreft kan het onderwerp afgesloten worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Tucson of stel zelf een nieuwe vraag.