Kia PICANTO: Kettingprobleem Kia Picanto 2014

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Benzine, Motorcode: G3LA, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 51

Hallo,
Een week geleden heb ik een tweedehands Kia Picanto van november  2014 gekocht van de Kia dealer in Tilburg.
Na een weekendje rijden ontdekte ik een raar geluid van de motor, en ben ik meteen naar de dealer teruggegaan. De diagnose was : vervangen van de ketting-set met tandwielen.
De auto is 3,5 jaar oud en 37 000km. De KM-stand klopt volgens mij - het onderhoudsboekje lijkt me ook goed met dealer stempels van ieder jaar - 9...11,000km/jaar. De auto is uitgerust met een start-stop systeem.
Ik heb de OBD interface gelezen en daar stonden ook soortgelijke kilometers.
Kortom: een goed onderhouden auto bij de Kia dealer Tilburg met 35,000km.
Ik snap niet  hoe de ketting versleten kan zijn?
De monteur vroeg mij een paar keer naar het bouwjaar . Is er ooit een terugroep -actie van KIA picanto van 2014 geweest?
Ik heb een technische achtergrond maar heb geen verklaring voor de versleten ketting.
Kan iemand me helpen met een logische verklaring hoe dit kan?

Bij voorbaat dank
Miro

miro1234

Geplaatst door miro1234 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Picanto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

miro1234 (0), 5 jaar geleden

Mij afsprak bij de dealer in 23 Augustus. Ik zou later de antwoord van de dealer here melden

ferdinand (60), 5 jaar geleden

Naar mijn mening heeft dit met het start/stop systeem te maken. De meesten zullen het niet eens zijn met mij.Maar de auto en niet alleen de motor krijg hierdoor een veelvoud van krachten te verwerken.Daarbij zijn de kettingen meestal enkelvoudig en daardoor niet de sterkste.Bij een Amerikaanse V8 zit een dubbele waarmee je een huis kan optillen.Overigens vind ik dit wel heel snel.Google maar eens en lees over het start/ !!!! systeem Ik verneem hier nog wel de uitslag.
Ferry

ferdinand (60), 5 jaar geleden

En hoe denk erover.
Ferry

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Wat de oorzaak ook is,het komt tegenwoordig meer voor.
Vaak is het de gemonteerde kwaliteit,het moet allemaal goedkoop en dat bijt soms.

Hans4040 (305) PRO, 5 jaar geleden

Kia, 7 jaar garantie...dus even langs de dealer.

ferdinand (60), 5 jaar geleden

Ja ,dat is ook zo.Bij zoveel jaar garantie ,ontschiet je dat.
Ferry

Hans4040 (305) PRO, 5 jaar geleden

geeft niet Ferry....het is veel te warm voor dit soort zaken;-)

miro1234 (0), 5 jaar geleden

Personlijk vermoed ik ook dat start-stop systeem is de boosdoener.
Volgens dealer de auto was van een oude echtpaar - dus veel stads/winkel kilometers.
Ik zet dit systeem uit als ik in de stad rij.
Andere punt is de type olie - Als je start stop systeem heb moet je olie met meer Esters hebben - bijv Castrol Magantec/ STart-stop gebruiken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_...
https://en.wikipedia.org/wiki/Ester
De nieuwe generatie olie steeds dunner en ze zakken snel weg - 5w30 zelfs 0w20
Toch snap ik niet hoe kan binnen 3,5 jaar en 37,000km dit gebeuren

miro1234 (0), 5 jaar geleden

k ben terug van de garage- Kia dealer. Reparatie word gedaan onder Kia garantie.
Vervangen componenten
1. Ketting spanner
2. Ketting
Ik heb gevraagd waarom ook niet de tandwielen – de antwoord was dat de tandwielen zijn goed.
Iets onbegrijpelijk voor mij. Versleten ketting, meer dan 0,8% op een fiets betekend automatisch versleten tandwielen.

Ik heb gevraagd voor de reden – Hij zegt dat hoogwaaschijnlijk de kettingspanner was wat slap ingesteld – dan ketting krijgt voortdurend klappen bij gas geven en terug.
Volgens hem komt dit probleem bij Picanto af en toe. In mijn geval 3,5jaar 37,000km

Wat denken jullie?
Is het verhaal van de dealer helder?
Bij voorbaat dank
Miro

Moderator Problemcar (75) PRO, 5 jaar geleden

Miro, op dit forum gaan we niet in discussie over het oordeel van een dealer.
De auto wordt onder garantie gerepareerd, dus voor ons is dit probleem opgelost.

Moderator problemcar.

miro1234 (0), 5 jaar geleden

Sorry voor misverstand.
Ik ben relatief nieuwe gebruiker van deze website. Eerlijk gezegd, ben ik onbekend met de regels hier. Ik dacht dat, vrijheid van meningsuiting en technische kennis dellen zijn de kern van deze forum.

Moderator Problemcar (75) PRO, 5 jaar geleden

Uiteraard is de vrijheid van meningsuiting op dit forum niet beperkt, mits er normaal taalgebruik gehanteerd wordt.
Echter, meningsuitingen kunnen uitlopen op discussies en dat willen wij graag voorkomen.
Problemcar is een forum om samen technische problemen op te lossen en geen problemen met garages, dealers en dergelijke.

De voorwaarden zijn overigens te vinden onderaan de pagina.

Moderator Problemcar.

Moderator Problemcar (75) PRO, 5 jaar geleden

Beste Miro, wij hebben jou vraag via info@problemcar.nl ontvangen;

Het is mij niet bekend of het bij Kia gebruikelijk is om de gehele set (ketting, spanner en tandwielen) te vervangen.
Ik kan mij voorstellen dat de dealer opdracht heeft om zo goedkoop mogelijk de garantiegevallen op te lossen.
Men laat het waarschijnlijk aan het oordeel van de monteur over en daar hebben wij natuurlijk geen invloed op.
Echter, het betreft hier een fabrieks garantie dus volgens mij kan de dealer alle kosten claimen.

Kia zegt hierover:
"Op alle (los verkochte of gemonteerde) Kia onderdelen verleent Kia een “Beperkte Garantie Onderdelen en Accessoires” gedurende 24 maanden vanaf de aankoopdatum, ongeachte het aantal gereden kilometers. Mocht het Kia onderdeel in het kader van de “Garantie Nieuwe Voertuigen” vervangen worden, dan wordt deze gedekt voor de duur van de fabrieksgarantie.

Een Kia dealer of Kia reparateur zal, in geval van materiaal- of fabricagefouten in de originele Kia onderdelen, deze onderdelen gratis repareren of vervangen, om alle gebreken te herstellen die door deze garantie worden gedekt. Voor meer informatieverwijzen wij u naar het boekje Garantie & Onderhoud, bladzijde 12." (einde citaat)

Je zou eens contact op kunnen nemen met Kia Motors Nederland
De afdeling Customer Service is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9:00 tot 16:00 uur.
Tel. 0888 - 542 542 (0888 - KIAKIA)

Adres: De Corridor 25 | 3621 ZA | Breukelen

Ik hoop jou hiermee geholpen te hebben.
mvg.

Moderator Problemcar.

putterman (0) PRO, 5 jaar geleden

De distributieketting van de Kia Picanto. 1.0 motor maken altijd bijgeluid hier is echter geen blijvende oplossing voor vanuit Kia want als je een nieuwe monteerde komt het toch weer terug het is niet zo dat deze ketting echt oprekt en heb ook nog nooit een Picanto gezien met versleten tandwielen of een stuk gelopen motor waarom er geen goede ketting ontwikkeld wordt weet ik ook niet!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Picanto of stel zelf een nieuwe vraag.