Kia Carnival: koelvloeistof problemen

Bouwjaar: 1999

wie oh wie kan meer uitleg geven over problemen met koelvloeistof. Ik heb een mooie Kia Carnival automaat op G3-gas.
Helaas verbruikt die koelvloeistof ca. 1 liter per tankbeurt komt overeen met 200km op gas rijden. dit is toch wel erg veel denk ik. Wat de oorzaak ook mogen zijn ik weet het niet. In de garage wordt telkens weer een andere uitleg meegegeven. de thermostaat is reeds vervangen (zat er scheef in?), op ontluchting regelmatig gecontroleerd ook dop eraf en koude start zodat opborrelen was te zien bleek mee te vallen, veel witte rook tijdens rijden ook nog steeds na een uur? komt dit door rijden op gas?, de garage heeft gezegd dat er een scheurtje in het blok zit waarna ze een revisie hebben uitgevoerd. Na deze revisie is er nog steeds geen verschil met daarvoor? een haarscheurtje is vervolgens een antwoord , hoe achterhaal je zoiets? Nu zes maanden na aanschaf wordt ik er onderhand hondsdol van. En als klapper op de vuurpijl begint ook nog eens de remvloeistof te haperen hierna is de auto stilgevallen en heb de anwb erbij geroepen. de constatering was nu dat de krukas poelie defect is. wie kan uitleggen wat ik wel of niet moet doen om deze 'problemcar' weer technisch in orde te krijgen. groeten michael


puk9198

Geplaatst door puk9198 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Carnival? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

primera p11 (0), 18 jaar geleden

een scheurtje in het blok?.
Revisie uit gevoerd?.
Zit er een nieuwe motor in dan?.
Of was het een scheurtje in de kop?.
Terug gaan is gewoon garantie.

master (0), 18 jaar geleden

laat je koelsysteem eens afpersen dan weet je of tie ergens druk verliest ennuh 1 liter per 200km is wel HEEL veel.

Andre320 (0), 18 jaar geleden

Let ook op de koelvoeistofleiding naar de kachelunit rechts achter.Deze loopt onder de auto en wil nog wel eens door roesten.
De krukaspoelie lijkt me toch een gevolg van de "revisie"
Zijn de natte cilinderbussen wel gecontroleerd of deze niet te diep liggen en zijn de juiste koppakkingen gebruikt?
Geen bruine zooi in het koelvloeistof reservoir?
Fatsoenlijk afpersen moet inderdaad iets aan het licht brengen

puk9198 (0), 18 jaar geleden

bedankt vast voor jullie reactie,'probleem is nog steed niet verholpen' met garage is afgesproken om de koelvloeistof onder druk zetten, zo kan een scheurtje of lek aan het ligt komen? Wat revisie betreft: de garage heeft waarschijnlijk alleen koppakking vernieuwd, zeker weten doe ik niet was er namelijk niet bij! Wel was kort daarop de krukaspoelie stuk? en is voor een slordige 200 eurotjes met een 2e hands spul vervangen. Bruine zooi? ja er is door de garage een tablet in koelvlst gedaan of het helpt? Kan iemand uitleggen wat revisie werkelijk is? Wat ik inmiddels wel weet is de kia heeft een V6-motor en bij V6 hoort twee koppakingen te zitten, dus misschien lekt er nog wel een?
opvallend door reparatie krukaspoelie is dat er minder brandstof verbruik is van 1:6 naar 1:10 de airo en verwarming doen het opeens ook veel beter. ik denk dan ook dat de waterpomp niet defect is! Wat zijn eigenlijk 'natte cilinderbussen' Wat een bijkomend probleem is is dat de gas-g3 zomaar overgaat op benzine terwijl de kia juist op gas moet blijven rijden???
Hoe kan dit nu weer?

puk9198 (0), 18 jaar geleden

ik kreeg intussen nog enkele nuttige tips die ik graag wil delen:
- bij lekkage zou verbrandingsgassen zijn te constateren in de koelvloeistof dit dient de garage met een stripje te controleren
- indien systeem onder druk met name kijken naar de waterpomp en radiateur, slaat radiateur groen uit dan lekkage
- lekkage kan soms optreden zodra moror warm is en verdampt direct, dus bij koude motor zie je geen haarscheurtjes
- een lekke koppaking kan duiden op kromme cilinder, bij krom gaat deze tegen de pakking hangen en lekt
- kromme cilinders ontstaan door met koude motor te snel en hard te rijden en gebeurt ook nog eens sneller bij auto die op gas rijdt, dus altijd even rustig aan de motor warm laten worden
- als koeivloeistof in de olie lekt zou het peil na verloop van tijd gaan stijgen
- bij even warm draaien en op benzine laten lopen van de motor kunnen druppeltjes en witte rook uit de uitlaat komen zoja dan betekent dit in iedergeval probleem bij de cilinder.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Carnival of stel zelf een nieuwe vraag.