Lexus Is200: Koppakking Lexus IS220d Motorblok vervangen?

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: IS 220 d 177 pk

Beste,

begin deze week bij groot onderhoud van de erkende garage van Lexus te horen gekregen dat mijn koppakking waarschijnlijk naar de haaien is. Gescheurd of gewoon kapot dat weet men natuurlijk niet tot men de motor open legt. Begrijp het wel niet goed want motor rijdt goed, voorlopig geen problemen met water of warm lopen.
Geen foutmeldingen binnen... Dus rijdt er gewoon mee door. Technieker van garage wou in ieder geval groot onderhoud niet uitvoeren omdat er een nieuw blok ter waarde van 5000 euro in zou moeten komen (revisie).

Nu ben ik zelf al eens aan het uitkijken naar externe bedrijven die eventueel mijn blok eens kunnen nakijken en evalueren, en waar ik een revisie zou kunnen laten doen.
... of eventueel een tweedhandsblok van vergelijkbare motor. Weet iemand welke vergelijkbare motor in een Lexus IS 220d van toyota zit in die zou kunnen geplaatst kunnen worden (wettelijk in orde)?

Kent iemand gerenomeerde revisiebedrijven?

Iemand dezelfde diagnose gehad met Lexus of Toyota? Wat gedaan?

Alle info is welkom ! Waarvoor dank.

Met vriendelijke groet,
Tom Leysen

Tom45389

Geplaatst door Tom45389 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lexus IS200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Beetje vreemd omschreven.
Een lekker koppakking betekend normaal alleen pakking vervangen en klaar je kunt weer verder.
Wat is er nog allemaal meer aan de hand dan? Je hebt het al over vervangen van het motorblok..

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Het lijkt mij in dit geval zeker de moeite waard om voor een second opinion te gaan bij een andere dealer of anders bij een Lexus-specialist.

Tom45389 (0), 9 jaar geleden

Kent iemand zo'n Lexus specialist die een correct evaluatie van mijn auto zou kunnen maken?
Eventueel naast het erkende dealernetwerk van Toyota en Lexus om?

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Misschien is het een bekend probleem, maar daar heb ik geen kennis over. Als ik zoek op lexus specialist kom ik er verschillende tegen via internet. Misschien daar je licht eens opsteken en vragen wat ze er daar van zeggen?

PaulRAV4 (0), 9 jaar geleden

Beste Tom,
Ik heb een Verso met dezelfde motor; nou ja, er ligt inmiddels een nieuwe in nadat bij 147.000km de koppakking eruit ging; er zit op deze motor een verlengde garantie tot wel 250.000km als er onderhoud is gepleegd door Toyota in mijn geval. Misschien is het voor jou mogelijk ook een beroep te doen op coulance van Toyota/Lexus.
Ik rijd alweer 45.000km zonder problemen met een motor waar ze wel de goeie onderdelen in hebben geschroefd.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Dit is de 2.2 177pk d4d-dcat motor.
Deze zat idd ook in de verso.
Dit blok was een nagel aande doodskist van Toyota.
Niet goed uitontwikkeld,problemen met verstuivers,roetfilters die dicht slibte,gescheurde koppakking,scheur in de kop,waterverbruik,oliepeil stijging.
Kortom,er was van alles mis mee.
De meeste Toyota rijders hebben een nieuw blok gekregen,coulance is/was opgetrokken tot wel 250.000km,weet niet of dat nu nog opgaat.
We spreken hier natuurlijk over een auto van 2007.
Ik zou zeker eerst voor coulance gaan of hij moet inmiddels op 3 ton staan,dan houd het op natuurlijk.
Die lexus garage weet dit natuurlijk,vandaar dat ze gelijk over een ruilblok beginnen.
Ik zou niet zonder slag of stoot akkoord met vervanging voor eigen kosten.
Een sloopblok is leuk,maar dan moet je zeker weten dat de modificatie uitgevoerd is.

Tom45389 (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties!
Zoals primera p11 zou het inderdaad gaan over een scheur in de kop. Volgens één van de dealers van Toyota zou een 1e eigenaar inderdaad nog wel aanspraak kunnen maken op coulance (een vervangmotor dus), maar aangezien ik al de 3e eigenaar ben (de wagen heeft nog wel maar 100.000 km) zou het volgens hem niet meer kunnen.

PaulD-cat, jij bent waarschijnlijk 1e eigenaar?

Weten jullie of je de motor van de verso (of avensis, rav4 en auris) - allemaalde 2AD-FHV 2.2 liter diesel met 177 pk gewoon in de Lexus IS220 kan krijgen naar mecaniek toe dan en andere aansluitingen die er bijvoorbeeld bij Lexus wel nodig zijn en bij Toyota niet zouden zijn. Zoals elektronische sensoren in motoronderdelen en andere uitbreidingen die er bij de luxe uitvoering Lexus wel in de motor zouden kunnen zitten, die bij Toyota niet van toepassing zijn, en die bij plaatsing een probleem zouden kunnen vormen?

Coulance toch maar even proberen of gaat het feit dat ik 3e eigenaar ben echt wel een breekpunt zijn?

PaulRAV4 (0), 9 jaar geleden

Tom, ik ben de 2de eigenaar. Als ik geweten had dat het zo'n probleem motor was had ik hem laten staan. De auto gekocht bij 117.000km en inmiddels, met de nieuwe motor staat ie op 182.000km. Ik vind het een heerlijke motor en als je er een nieuwe in kunt krijgen zou ik het zeker doen. Het was voor de Toyotaman bij de dealer een kwestie van even onder de motorkap kijken en een nieuwe motor bestellen. Zij deden er 2 jaar geleden zo'n 2 in de week :-)

Tom45389 (0), 9 jaar geleden

Vandaar dus de snelle reactie van "vervangen die motor" van beide erkende dealers van Toyota, ze weten welk voor blok het is. Heb zelf de auto gekocht op 98.000 km,inmiddels staan er 102.000 op. Prijskaartje dat eraan vasthangt is niet te min. Er wordt gesproken over een 5000 euro.
Ga eens kijken wat een tweedehandsmotor kost. Maar ja, als je er een motor met 80.000 km in laat steken kan je binnen de 20.000 km misschien weer op hetzelfde probleem stoten en ben je nog geen meter vooruit. Daarnaast ben ik zelf online ook eens aan het uitkijken naar revisiebedrijven. Ga eens luisteren wat de prijs daar is om mijn bestaande motor een volledige revisie te geven met nieuwe koppakking.
En anders kan je hem gewoon terug op de 2de handsmarkt gooien, maar dat doe ik dan ook weer niet graag. Ook hem heeft de vorige eigenaar het waarschijnlijk wel geweten... En in extremis kan je hem natuurlijk altijd aanbieden voor export. Dan ben je ervan af en koop je gewoon een andere... En dan dit maal geen Lexus of Toyota... Er zullen wel goede wagens van dit merk zijn, maar dan moet je maar de lijn qua service doortrekken voor alles wat je aanbiedt op de markt, en dan trek ik de lijn ook gewoon door, nooit geen Toyota of Lexus meer...

primera p11 (0), 9 jaar geleden

heb je de auto bij een dealer aangeschaft?.
Je hebt er 4000 km mee gereden?.
Garantie claimen,derde eigenaar of niet.

Tom45389 (0), 9 jaar geleden

Ja, heb hem dus particulier gekocht... Dus dan weet je het wel hé, op eigen verantwoordelijkheid.
Had zoveel goed over Lexus gelezen, wou een wagen waar ik nog wat jaren op de teller kon zetten, draait dus wel helemaal anders uit nu...

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Tja,dan word het een lastig verhaal.
Altijd googlen op autotype,er gaat een wereld voor je open.
Alleen was je dit type waarschijnlijk niet tegen gekomen,zijn er te weinig van op de markt.
Als de auto altijd dealer onderhoud heeft gehad zou ik toch coulance proberen.
Als dat niet werkt zit er niets anders op dan het blok te laten vervangen.
Pas op met revisie bedrijf,het blok moet volledig gemodificeerd worden,daarom plaatste Toyota volledig nieuwe motoren.
Was van alles aan gewijzigd.
Het is niet een kwestie van een paar nieuwe lagertjes erin en een paar cilinderbussen/zuigers.
Ook kwam er gewijzigde motorsoftware in.

Fatih Babacan (0) PRO, 9 jaar geleden

Dag Tom,

Bij de IS 220d heb ik nog nooit mee gemaakt dat er een scheur is in de cilinderkop, cilinderkoppakkingen gaan wel eens defect.

dan moet er druk op uw systeem zitten en al de koelvloeistof buiten gooien.


hoe komt de technieker erbij dat de cilinderkop defect is?

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Ik zou daar maar niet vanuit.
de koppakking vliegt eruit omdat vaak het complete roetfilter dicht gaat ziiten en daardoor ontstaan allerlei andere problemen.
Er word dan veel meer geregenereerd,met als gevolg olie peil stijging,verschraling van de olie,vijfde verstuiver die niet goed meer functioneert.
Kortom,er is veel meer aan de hand dan alleen een lekke koppakking.
Toyota/lexus hebben niet voor niets het besluit genomen om er een gemodificeerd blok in te leggen.
Zijn ook begonnen met het vervangen van de koppakkingen,later kwamen ze er ook achter de koppen gescheurd waren,dus probleem kwam terug.
Dit had weer te maken met het roetfiltersysteem,vijfde verstuiver,regenereren,kortom niet goed uitontwikkeld.
De lekke koppakking is een gevolg van andere problemen,dus wees wijs en laat er als je er nog een poos mee wilt rijden een revisieblok inleggen.
De rest leid allemaal tot halfbakken oplossingen en uiteindelijk dure reparaties.
De dealers zijn er allang klaar mee en willen alleen een nieuw blok erin leggen,en terecht,zij moeten garantie geven.

Fatih Babacan (0) PRO, 9 jaar geleden

Primera,

Denk je dat die andere blokken goed zijn?

Ik krijg die blokken elke dag op de vloer.

Maarja t's een toyota motor en geen lexus probleem zit daar.

Vroeger was dat alleen bij toyota die de revisie blokken kregen maar lexus niet.

Laatste 2 jaren was het voor lexus,maar ook niet voor alle wagens.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Die blokken die de revisie ondergaan hebben zijn goed,tot op zekere hoogte.
Ze blijven dicht slibben,maar niet meer door een constructiefout,rijgedrag,korte stukjes,nieuwe rijden,heeft hier allemaal invloed op.
Rij je veel snelweg,komt tie goed op temperatuur etc etc,zal je er minder last van hebben.
Er zijn ook relatief weing lexussen verkocht met deze motor,de meeste zijn benzine motoren,misschien dat dat de invloed heeft verkleind op bijv een revisie blok.
Van de verso gingen er destijds veel over de toonbank,ook in combi met de 136pk d4d en de 150pk d4d.er waren dus al drie type motoren met deze problemen.
Het spreekt niet in je voordeel als je als fabrikant niks met het probleem had gedaan,ze moesten wel,ze vielen bij bosjes uit.
Daar kwam nog bij dat het in die tijd een gewilde lease auto was en lease maatschappijen worden niet blij van dit soort grappen,zijn er snel klaar mee en verwachten actie.
Kortom,onder die druk word alles vloeibaar en moet er wat aan het probleem gedaan worden.
Kortom,toyota moest wel iets gaan doen aan de klachten,zeker gezien de grote getale die problemen hadden.
dat speeld allemaal niet bij lexus,verkocht ze in die configuratie niet zo heel veel,dus relatief ook weinig problemen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lexus IS200 of stel zelf een nieuwe vraag.