Mazda 626: Mazda 626 1.8 2001 hapert en stottert

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine

Hallo

Ik heb een mazda 626 van bwj 2001 1.8 benzine laatste tijden loopt hij niet meer fijn zoals stotterend gedrag vooral met de 2e versnelling op snelheid van 40 km en als ik de gas loslaat komt hij schokkend terug en met gas geven merk je het ook. Homekneten gecontroleerd goed motorsteund goed bougies en kabels 3 jaar terug vernieuwd. Opzicht autobaan snelheid ok maar bij gas loslaten of uit laten lopen dan merk je het echt goed.
Kan iemand mij hierover een advies of zijn ervaring delen?

Cakircali

Geplaatst door Cakircali (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

Highway (95) PRO, 6 jaar geleden

Laat hem eerst eens uitlezen.

memos (10) PRO, 6 jaar geleden

Bij deze type kan er water in de bougieschachten komen waardoor er roest kan komen op de metalen aansluiting van de kabels op de bougie. Ook al is het 3 jaar terug vervangen geweest, controleer dat eerst eens.

Cakircali (0), 6 jaar geleden

Ik ga dat zeker nakijken en uit laten lezen maar nu toevallig zit ik inde auto stationair voel ik ook schokken dat hoor je ook aan de uitlaat

Highway (95) PRO, 6 jaar geleden

Dat zijn na mijn idee misfires. De verbranding is slecht en dat gebeurt in de uitlaat als ik je verhaal goed begrijp.

mogelijke oorzaak:
De tip van Memos (slechte of geen vonk)
cilinder niet 100% (niet goed sluitende klep)
Timing niet meer juist of schade aan klepbediening.

Cakircali (0), 6 jaar geleden

Pff dit wordt echt spannend zeg ik hoop dat uitlezen iets aangeeft want dan wordt het extreme investering. Trouwens laatste tijden merkte ik ook aan de brandstof meer verbruik dan normaal en af en toe witte rook bij volgas maar dit even vergeten bij het verhaal te vermelden excuses.

Cakircali (0), 6 jaar geleden

(Memos) ik heb dat vandaag gecontroleerd bougiekabels een voor een eruitgehaald en met een lampje gekeken maar gee roestplekken bedankt voor je tip.

Cakircali (0), 6 jaar geleden

Vandaag de auto uit laten lezen en er was geen storing aanwezig de garage heeft afspraak gemaakt om de gasklephuis eruit te halen en compleet reinigen en inleren.

Cakircali (0), 6 jaar geleden

Gister de auto weer laten uitlezen geen storing er is ook geen sprake van false lucht spruitstuik is ok alle slangen nagekeken is ook goed inlaat spruitstuk pakking ook goed gasklephuis gereinigd grote beurt gehad dus we hebben niks kunnen vinden mocht er nog opmerkingen zijn hoor ik het alvast bedankt

Cakircali (0), 6 jaar geleden

Heren ff een update,

Gister heb ik de luchtmassameter stekker eruit gehaald en de auto gestart hij liep wel boven de 1000 toeren en na een tijdje het stekker weer aangesloten en merkte gelijk dat de motor rustiger liep maar de motormanagement lampje bleef branden vandaag is de lampje van zelf uitgegaan ik moet zeggen dat de auto nu beter loopt en rijdt goed. Stationair zie ik wel dat die nog ietjes beweegt maar de vraag is wat is nu eigenlijk het oorzaaak van beter lopen en rijden na het stekker van LMM los en weer aan te sluiten?? Ik hoop dat jullie reageren...

Cakircali (0), 6 jaar geleden

Aangezien geen reacties wil ik nog iets bijvoegen. Vandaag ergens anders laten uitlezen kreeg 2 storingen P0102 en P0103 heeft iemand een opmerking??

Hans4040 (270) PRO, 6 jaar geleden

Die P0102 en P0103 komt door het lostrekken van de stekker LMM...

Cakircali (0), 6 jaar geleden

Hans 40 bedankt ik heb gister gelijk de bobine vervangen ik merk dat hij rustiger is maar toch voel ik het nog morgen laat ik de lambdasondes schoonmaken en verder blijft er niks meer over (alleen bak benzine over de auto en aansteken)

Cakircali (0), 6 jaar geleden

De lambdasonde was niet los te krijgen heb vandaag de luchtmassameter eruitgehaald en was redelijk schoon maar toch even gespoten met remreiniger maar het probleem gaat niet weg.
Gister naar eindhoven geweest ongeveer 120 km gereden en heeft veel brandstof verbruikt en bij stationair ruik je het heel goed bij de uitlaat.
Brandstofdrukregelaar hebben deze modellen niet of kan niks vnden.

Hans4040 (270) PRO, 6 jaar geleden

Lambdasonde moet je losdraaien bij warme motor...

Cakircali (0), 6 jaar geleden

Dat hebben we ook gedaan hans hij zei dat die maar voor de helft kon draaien en bleef hangen dus als hij door draaide kon die breken

Hans4040 (270) PRO, 6 jaar geleden

Tja...dan is de schroefdraad gaan vreten...
goed inspuiten met een goede kruipolie, bijvoorbeeld deze: https://www.justicebrothers.com/products...
De JB80
Even laten inwerken, een uurtje.
Heen en weer draaien en telkens een stukje verder proberen.

Cakircali (0), 6 jaar geleden

Probleem opgelost!!

Na het rustig en grondig nakijken van alle kabels zag ik dat 2 bougiekabels beschadigd waren zoals kleine deukjes en was ten opzichte van andere kabels wat dik geworden.
Nieuwe set bougiekabels erin gegooid en loopt perfect alleen smorgens eerste start geeft nog wat hobbels in de toerental maar rijdt perfect.
Bedankt voor jullie reacties.

Cakircali (0), 6 jaar geleden

Heren na al deze opmerkingen wil ik treurig vermelden dat het probleem nog NIET opgelost is. Kort geleden gaf iemand mij een tip dat ik de accu kabels eruit moest halen en de plus en de min tegen me kaar zo'n 1 uur moest blijven en dan weer de kabels erop zetten dat heb ik dus gedaan en ja hoor de auto reed net een nieuwe auto meer vermogen stabiel stationair enz enz.
Maar dit ongeveer 4 dagen nu is de vermogen weer weg dus weer het zelfde luie mazda.
Help!!!!

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Door het loshalen van de accu heb je de motor-computer gereset. Daarbij zijn ook de zelf-lerende waardes (fuel trims) op nul gezet.
Kennelijk leert de motor-computer zichzelf iets foutiefs aan. Dat wijst naar een verkeerd signaal van de lambdasonde.
Het mooiste is de lambdasonde uitlezen met gelijktijdig een 4-gas meting, dan zie je of het signaal verkeerd is en wat er verkeerd is.

Cakircali (0), 6 jaar geleden

Hoi oldford dat kan idd de lambdazonde zijn maar in dit geval zou de motormanagement lampje branden het lijkt net of dat de map sensor ook de boos doener kan zijn dus er blijft nu 2 opties over de lambdasonde of de map sensor..

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Als de map-sensor een verkeerd signaal geeft, loopt de motor na een harde reset meestal slechter, niet beter.
Er zijn defecten die nog net geen motorlamp aan laten gaan, ook bij de lambdasonde is dat mogelijk.
Meten is weten.

Cakircali (0), 6 jaar geleden

Ok ik zal de lambdasondes laten meten. Kan de mapsensor ook gemeten worden?

Cakircali (0), 6 jaar geleden

Hoi Oldford Vandaag heb ik de auto laten uitlezen was geen storing. Heb hem ook gelijk laten aansluiten voor gas meting de waardes waren ook goed

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.