Check engine lampje. Uitgelezen, foutcode P-0304, misfire
Wat al gedaan:
- Allevier de (platinum) bougies vervangen
- Bobine op 4e cilinder vervangen
- Injector op 4e cilinder vervangen
- Wynns injector cleaner gebruikt
Verschijnselen:
- Motor tot aan uitlaat trilt in stationair.
- Injector kabel 4e cilinder geeft geen reactie. Kabel lijkt ok, maar misschien doormeten?
- Auto gebruikt al tijden, lang voor deze foutcode, teveel olie: is dit deels hieraan te herleiden?
Wat kan ik nog controleren? Wat is er wellicht aan de hand?
Alle hulp is van harte welkom!
Bij voorbaat dank.
Geplaatst door tijmenvanbinsbergen (0) , lid sinds 4 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 5 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 Reacties
oldford (0) PRO, 4 jaar geleden
Wat bedoel je met "Injector kabel 4e cilinder geeft geen reactie. Kabel lijkt ok"?
Dat je de stekker van de injector kunt los nemen zonder dat er wat veranderd aan het gedrag van de motor?
Zo ja, dan moet je onderscheid maken tussen de momenten dat foutcode P0304 er is en wanneer deze er niet is.
(Of te wel wanneer het foutlampje (MIL) knippert of geknipperd heeft en wanneer nog niet.)
Is de foutcode aanwezig dan zegt het losnenem niets.
De motorcomputer schakelt bij P0304 de 4e injector uit om de dure katalysator te beschermen.
Highway (115) PRO, 4 jaar geleden
Als de motor te veel olie verbruikt zou ik de 4 cilinder eens controleren. Merk je iets aan de motor? roken bij koude motor? als je de kleur van de bougie vergelijkt met een andere. Vaak wordt er elektronische gezocht terwijl het mechanisch zit.
tijmenvanbinsbergen (0), 4 jaar geleden
[quote=oldford]Wat bedoel je met "Injector kabel 4e cilinder geeft geen reactie. Kabel lijkt ok"?
Dat je de stekker van de injector kunt los nemen zonder dat er wat veranderd aan het gedrag van de motor?
Zo ja, dan moet je onderscheid maken tussen de momenten dat foutcode P0304 er is en wanneer deze er niet is.
(Of te wel wanneer het foutlampje (MIL) knippert of geknipperd heeft en wanneer nog niet.)
Is de foutcode aanwezig dan zegt het losnenem niets.
De motorcomputer schakelt bij P0304 de 4e injector uit om de dure katalysator te beschermen.[/quote]
Inderdaad kabel van 4e injector losmaken geeft geen reactie. Kabel lijkt oké
Bougie is enigzins zwart, maar niet alarmerend of aangekoekt. Motorlampje knippert bij hele hoge of hele lage toeren/snelheid.
tijmenvanbinsbergen (0), 4 jaar geleden
[quote=Highway]Als de motor te veel olie verbruikt zou ik de 4 cilinder eens controleren. Merk je iets aan de motor? roken bij koude motor? als je de kleur van de bougie vergelijkt met een andere. Vaak wordt er elektronische gezocht terwijl het mechanisch zit.[/quote]
Wat kan ik aan de cilinder controleren? Heeft een compressie test zin? Bougie is enigzins zwarter dan de andere. Weet even niet wat verder kan controleren?
kaleido 1 (1425) PRO, 4 jaar geleden
Als de foutcode gewist wordt zou de injector van de 4e cilinder weer aangestuurd moeten worden als het systeem electrisch in orde is , gebeurt dit ook?
tijmenvanbinsbergen (0), 4 jaar geleden
[quote=kaleido 1]Als de foutcode gewist wordt zou de injector van de 4e cilinder weer aangestuurd moeten worden als het systeem electrisch in orde is , gebeurt dit ook?[/quote]
Foutcode al meerdere keren gewist, komt na enkele kilometers weer terug. Lampje knippert bij lage en/of hoge toeren, motor rammelt tot aan uitlaat toe teveel.
Highway (115) PRO, 4 jaar geleden
compressie test en misschien ook een lektest. de lek zal vermoedelijk dan via de zuiger gaan en dan zul je et kunnen voelen via de olievuldop of pijlstok. Ik vermoed dat daar het probleem zit. kijk eens naar de uitlaat kleur is die zwart of beetje grijs. zwart is vaak olie.