Mercedes-Benz 108 D: Lampjes accu, parkeerrem en koelvloeistof nivo gaan tegelijk bra

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Vermogen (kw): 58

Vito 108D, 389.000 km.
Sinds gisteravond gaan de lampjes accu, parkeerrem en koelvloeistof niveau gaan tegelijk branden.
Na een keer flink gas geven gaan ze tegelijk weer uit.
Na zo'n 30 km gaan de lampjes niet meer uit.
Mijn vermoeden is dat de dynamo aan vervanging toe is, maar waarom branden er dan 3 lampjes ?
Accuspanning was gisteravond 12,6 V, motor uit.
Voor alle zekerheid een acculader aangesloten.
Is dit de dynamo ?

poors

Geplaatst door poors (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vito? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 7 jaar geleden

Meten is weten , zou ook eens meten wat de laadspanning is bij draaiende motor.
Snaar staat strak genoeg ?
Waarom er 3 lampjes branden ? , misschien is Mercedes overijverig met aangeven van een storing .

poors (0), 7 jaar geleden

Spanning tijdens laden met een losse acculader is ca. 14 V.
Motor gestart, spanning blijft op ca. 12,5 V hangen.
Snaar is goed gespannen, vorig jaar nog vernieuwd.
Dynamo is nog nooit vervangen of gereviseerd.
Dan maar een nieuwe dynamo bestellen.
Bedankt voor de snelle reactie.

Hans4040 (310) PRO, 7 jaar geleden

Spanning meten zonder aangesloten acculader...

poors (0), 7 jaar geleden

De spanning is gemeten zonder acculader, ca. 12,5 V.
Als motor uitgezet wordt blijft dit ca.12,5 V .
De dynamo doet dus helemaal niets meer.
Heb zojuist een nieuwe besteld.
Gezien de km stand lijkt het mij niet nuttig om alleen de borstels met lagers te vervangen.
Denk dat de sleepringen behoorlijk ver weg zijn.
Auto wordt bijna dagelijks gebruikt.
Bij mijn vorige auto was de dynamo na 200.000 km versleten, mag toch niet klagen.

poors (0), 7 jaar geleden

Door de hoge km stand de dynamo vervangen door een nieuwe, spanrol multiriem ook maar meteen vervangen, probleem opgelost.
De sleepringen waren 1 en 2 mm dunner geworden.

Bedankt voor de tips.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.