Mercedes-Benz Sprinter: rammelende multiriem

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 2900

Ik heb een sprinter 312 van 1995, en die heeft last van een rammelende/klapperende multiriem, en alleen bij stationair toerental.
Het is soms zo erg, dat het gewoon lijkt of de motor elk moment vast kan lopen, want het rochelt, rammelt en klappert langs alle kanten.
In het beging dacht ik dat het aan de stuurbekrachtingspomp lag, dus vervangen en een nieuwe riem waar het bekende mercedes piepje
niet meer te horen zou zijn btw, maar niet heus maar dat even terzijde, toen de spanrol, trekveer en schokbreker vervangen,
de waterpomp en nu de dynamo, en het blijft rammelen. ik heb toen geïnformeerd of het mogelijk was om het stationair
toerental iets te verhogen via de computer, maar dat blijkt niet mogelijk. De allerlaatste optie is dan nog een nieuwe dynamo met
een vrijlooppoelie, maar die heeft er nooit opgezeten, en als ik dan een onderdelenzaak bel, dan zien zij ook alleen een dynamo
zonder vrijlooppoelie op hun pc. Als ik dan weer de mercedes garage bel, dan zeggen ze vrijlooppoelie, maar ja, niet bij deze bus,
en konden ze dan ook zo 1,2,3 niet zeggen of er ook uitvoeringen waren met of zonder vrijloop.
Ik zie wel youtubefilmpjes en lees ook andere forums waar dit voorkomt, en overal ligt het aan een defecte vrijlooppoelie,
en zag ik op een vd filmpjes de riem dan ook klapperen, dus zou het dan toch niet kunnen dat ik dus dan al dik 16 jaar
met een verkeerde dynamo zonder poelie rondrijd, en ik dan gewoon geluk heb gehad dat hij dat nooit eerder deed,
en er dan uiteindelijk TOCH een op moet met een vrijlooppoelie?

peter sprinter

Geplaatst door peter sprinter (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Sprinter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Punt (35) PRO, 6 jaar geleden

Peter die snaarspanner heeft ook een demper , het lijkt op een gasveer(tje).

Na jaren geeft dezever de brui aan en of de ophang-ogen krijgen ruimte.

Alles wat ruimte heeft en vervangen wat defect is . Ook het scharnierpunt van de spanhefboom zelf heeft vaak speling.

Succes.

peter sprinter (0), 6 jaar geleden

die demper noemde ik de schokbreker, want zo ziet dat ding er uit, dus die is al vervangen zoals nu alles al gewoon vervangen is geworden,
en ik alleen nog maar een dynamo kan proberen van alweer 200 euro, want ik heb er net een nieuwe opzitten, maar dan zonder
vrijlooppoelie.

Autobedrijf_LUX (0) PRO, 6 jaar geleden

Dan kan je dubbelmassa vliegiel niet goed meer zijn

Autobedrijf_LUX (0) PRO, 6 jaar geleden

Vliegwiel

Punt (35) PRO, 6 jaar geleden

Hoe draait de motor zonder snaar.?

Zoveel herrie als jij beschrijft heb ik nooit gehad en ook met een bandenlichter tegen het spanwiel op te heffen.

Vr. Groet.

peter sprinter (0), 6 jaar geleden

Ook al recentelijk vervangen, zoals ik in de loop der jaren zo'n beetje alles al vervangen heb dat tussen de nummerborden zit,
en dat is geen grap maar gewoon echt waar.

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Hallo, vrijlooppoelies (voor bosch dynamo's ) zijn gewoon los te koop,daarvoor hoeft de dynamo niet te worden vervangen,Naar je verhaal op te maken is dat denk ik de oplossing.

peter sprinter (0), 6 jaar geleden

Nou, dat word dan toch weer een nieuwe dynamo kopen, want deze zit er nog maar net 2 weken op. Toen ik hem er net onder had hangen,
heb ik de motor gestart en na 5 seconden weer uitgezet, want het gerammel was dus niet weg. Dus ik het bedrijf gebeld waar ik hem gekocht
had om te vragen of ik hem mocht omruilen, was het antwoord nee want hij was nu gebruikt. Ik heb daar in de afgelopen 16 jaar dus
zeker 10000 euro achtergelaten, dus daar was ik echt niet blij mee. Het is dat ik ze nodig heb omdat zij goedkoper zijn dan de dealer
en goedkoper dan automaterialenzaken, want anders zou ik gezegd hebben van "voor jullie 10 anderen"
Nou ja goed, die 200 euro kunnen er dan ook nog wel tegenaan, en zet ik deze dan maar te koop, zodat ik dan nog tenminste iets
van m'n geld terug zie. En volgens mij past zo'n dynamo wel op tal van merken, maar dat zullen ze er niet bij vertellen,
want als die dan op een mercedes zit, dan kunnen ze hem lekker duurder maken. bij de huidige dynamo hebben ze dan
een stickertje met de gegevens verwijderd, en staat er verder dan ook geen info op, dus kun je nagaan hoe je word belazerd,
want al die meuk komt allemaal uit dezelfde fabrieken als van bosch of valeo. Bij heftrucks is het nog erger, want daar staat
op geen een onderdeel gegevens, en dat is omdat ze niet willen dat je die spullen lekker goedkoop bij een automaterialenzaak besteld,
maar tegen woekerprijzen bij henzelf.

Hans4040 (300) PRO, 6 jaar geleden

Ik kan niet geloven dat dit gerammel aan de dynamo ligt, zeker niet een nieuwe.
Geef eens antwoord op de vraag van Punt @ 21/11/2017, 20:31

Trouwens; van het bovenstaande is de helft niet relevant...

peter sprinter (0), 6 jaar geleden

Het is dus de riem die het rammelende geluid maakt, want soms rammelt die niet en soms wel, en dan zie je gewoon
de riem klapperen. Dit alles is alleen bi jstationair toerental want eenmaal gas er op, dan is het weg, dus ik ga dan
nog maar een dynamo kopen met een vrijloop, want voor de rest heb ik letterlijk alles al gehad.

Pieterb1 (0), 6 jaar geleden

Ik ga voor de oplossing van Jaker, ik heb zelf enkele malen mogen ervaren dat de motor stationair erg onregelmatig liep.
In alle gevallen was de vrijloop poelie vastgeslagen, en die was gewoon los te koop, na vervangen waren alle onregelmatigheden weg.

peter sprinter (0), 6 jaar geleden

Ik heb nog geen andere dynamo want die zijn hier te duur, maar heb inmiddels wel een duitse site gevonden
waar de onderdelen en ook ene dynamo spotgoedkoop is, dus ga ik er daar een bestellen, en dan is het bij deze
wel opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.