Mercedes-Benz C 180: distributie ketting

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1798

Goedemiddag,

Ik ben van plan een c180k te kopen vanaf 2002-2006, dus pre-facelift en het facelift model.
Nu lees ik erg vaak dat de distributieketting kan rekken bij deze auto's.
Mercedes zelf weet van niks en zegt dat het nauwelijks voorkomt...
Is dit een aandachtspuntje bij deze motoren? Is de ketting uitgerekt rond de 100dkm?
Is een kort rateltje(1 seconde) bij de start gewoon bij deze motoren?
Zou een uitlees kastje van ali dit soort problemen kunnen lezen?

vriendelijke groet Rene

renecoupe

Geplaatst door renecoupe (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

djoeri (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik weet niet zeker of dit echt een dingetje is bij deze motoren maar ik heb zelf een 190D gehad en daar is in zijn 25+ jaar en ruim 500.000 km preventief de kettingspanner vervangen, deze motoren hadden wel eens last van rek, en toen ik last had van tikkende kleppen, de hydraulische stoters waren versleten, moest de nokkenas eruit en hiervoor moet je deze op tijd zetten. Daar was geen verschil in te zien, de merktekens zaten precies op hun plek.

Dus als je twijfelt kun je de kettingspanner vervangen. Je zou eerst eens moeten kijken of alles nog op tijd staat en daaruit je conclusie kunnen trekken of de ketting opgerekt is. Ook hangt het er een beetje af hoe het onderhoud is geweest in het verleden, op tijd zijn olie ververst. De kettingspanner werkt op olie dus te lang doorgaan met oude olie is niet bevorderlijk, en ja een spanner slijt toch iets. Ik weet niet zeker of dat bij deze motor ook zo kan: Bij mijn 190 kon ik de nokkenaspositie via de olievuldop net zien als deze op tijd stond, anders zou toch het kleppendeksel eraf moeten om dit te kunnen zien, met een uitleestool zul je dit niet zien.

Korte ratel kan worden veroorzaakt door de hydraulische klepstoters en kettingspanner die tijdens het starten eerst gevuld moeten worden. Als het heel eventjes is is dit niet erg mits je olie op peil is. Wordt dit langer/erger dan zal ik wel even naar laten kijken.

renecoupe (0), 4 jaar geleden

Bedankt voor het uitgebreide meedenken!
Ik ga er sowieso op letten wanneer en welk onderhoud er geweest is. Het mooiste zou zijn er 1 van de eerste eigenaar te kopen met een compleet ingevuld onderhouds boekje.

renecoupe (0), 4 jaar geleden

Goedeavond,

Case closed. ik heb een bmw gekocht.
Bedankt voor t meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.