Mini COOPER S: Is het mogelijk de inklem (antiklem) beveiliging van een Panoram

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: N14, Motorinhoud (cc): 1600

Hoi,

Ik heb een MINI Cooper S R56 uit 2007. Mijn panoramadak slaat te vaak meteen abrupt bij het openen of sluiten tegen de antiklem-beveiliging aan. En dan bedoel ik meteen, hij maakt een maximale beweging van 2 mm en schiet meteen terug. Het motortje hoor ik dat ook duidelijk en netjes doen. Maar wanneer het panoramadak eenmaal beweegt - open of dicht - is er niets aan de hand. Schuift prima. Geen vreemde geluiden. Het gaat op een redelijk normaal tempo. En wanneer ik hem sluit, dan sluit hij ook netjes., inclusief het dicht-kantelen. Geen vuiltje aan de lucht dan dus.

Soms doet hij het ook gewoon uit zichzelf netjes. Maar te vaak niet. Ik kan ook geen obstructie vinden.

Het gaat dus enkel om de start van zowel het openen als sluiten. Daar moet ik heel moeilijk die schakelaar in korte bewegingen voorbij de beveiliging zien te krijgen. Soms moet ik het dak zelfs handmatig een klein handje helpen om hem voorbij dat éne kleine punt te krijgen. Wat dus zowel aan de voor als achterkant zit.
Dat helpen doe ik door bijvoorbeeld het achterste gedeelte ietwat omhoog te duwen bij het openen.

Schoonmaken en invetten helpt wel wat, hoewel ik dan nog grondiger ga doen. Maar toch loopt het panoramadak abrupt en dus meteen bij het omzetten/inhouden van de schakelaar tegen die beveiliging aan.

Is er überhaupt mogelijk om op welke manier dan ook - al is het middels het aanpassen van de software - die antiklem-beveiliging / inklem-beveiliging / anti-trap function uit te zetten, te bypassen of the disablen of desnoods voor de gek te houden?

Bij een MINI-dealer gooit men met opmerkingen dat er dan een heel nieuw dak a € 2200 (excl BTW) in moet. Iets wat ik me niet kan voorstellen.

Ik hoor heel graag of iemand hier wat van kan zeggen,

Groetjes en bedankt,

Hook

Geplaatst door Hook (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mini Cooper? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1595) PRO, 5 jaar geleden

Een vergelijkbaar probleem gezien bij ook een mini , probleem zat in het motortje , motortje vervangen .

Hook (0), 5 jaar geleden

Hoi,

Ik had het toch best goed voor elkaar. "White Grease" leek de oplossing. Eventjes werkte het aardig.
Maar toen heb ik die 2 glazen platen verwijderd om de rails e.d. extra goed schoon te maken en opnieuw goed in te vetten.
Na het terug zetten van die glasplaten doet het hele panoramadak raar. Het gaat amper tot niet open, ook niet als ik het help door tegen het glas te duwen. Ik kreeg ineens een foutmelding in beeld met zoiets als "Inklembeveiliging uitgeschakeld". Maar die blijft intussen weer weg.

Moeten die glazen platen op een bepaalde manier ingesteld worden of zo?

En zelf dacht ik inderdaad ook aan dat motortje. Maar wat kan daar aan mankeren dan? Verliest dat kracht o.i.d.? Of ?

Groetjes en alvast bedankt.

Hook (0), 5 jaar geleden

O ja,

Met glasplaten eraf werkte het supersnel..

kaleido 1 (1595) PRO, 5 jaar geleden

Alles moet echt spanningsvrij en recht zitten.

Hook (0), 5 jaar geleden

Motortje... Is dat eigenlijk moeilijk te vervangen? Ik zie het zitten boven de schakelaars in het plafond. Maar daar loopt toch een kabel (staaldraad o.i.d.) langs dat tandwieltje doorheen die dat hele mechaniek beweegt. Is dat erg moeilijk?

Kan zo'n motortje kracht verliezen?

En het is jammer dat nergens echt duidelijk te vinden is hoe je zoiets afstelt. Ik snap dat het recht moet zitten e.d. Maar je kunt 2 glazen panelen beiden in hoogte, voor/achter, links/rechts afstellen.. Dus hoe moet dat dan zijn?

Intussen werkt er één Xenon lamp ook al niet meer... ow ow ow.. Als er eenmaal iets mis gaat, dan gaat alles mis.
Daarvan vraag ik me af of het echt wat uitmaakt welk merk je er erin stopt. Zolang een lamp qua eigenschappen klopt zou er toch niets kapot hoeven gaan verder?

kaleido 1 (1595) PRO, 5 jaar geleden

Motortje kun je er zo af halen , kabels blijven gewoon zitten.
Motortje kan zeker aan kracht verliezen.

Hook (0), 5 jaar geleden

Kaleido... Even tussendoor: Bedankt voor je reacties joh. Er zit nogal een verhaaltje achter. Je moest eens weten hoe belangrijk dit eigenlijk is. Wanneer de situatie anders was liet ik dat dak voor wat het was. Maar ik ben door omstandigheden in wezen genoodzaakt dit op te lossen. Ik zou gerust vertellen wat er aan de hand is, maar beter niet te veel op openbare websites zoals deze, is persoonlijk en ik heb er te veel over geschreven her en der. Mocht je wat willen weten, stuur me maar een PB.
----------------

Serieus... Die kabel blijft waar hij zit? Ooow.. Mooi... Goed om te weten.

Ik denk inderdaad ook steeds meer aan dat motortje. Ik ga eens kijken of ik er ergens een gebruikte kan bemachtigen. Nieuw zijn ze enorm prijzig. Tegenwoordig heb je daar goede websites voor die 3mnd garantie geven, en "niet goed geld terug".

Of weet jij iets toevallig?

Ik zag trouwens op YouTube een manier om dat hele inklem-beveiliging systeem te omzeilen. Maar is wel erg drastisch. De kabels op het motortje zelf, ik bedoel dus echt enkel op het motortje loshalen en vervangen met 12 volt rechtstreeks vanaf de accu. (eventueel met een zekering en schakelaar ertussen). + en - omdraaien is open of dicht. Alleen is het echt een 'gevaarlijke' oplossing natuurlijk. Voor je het weet is het motortje echt kapot. En het kan ook het hele panoramadak mechaniek slopen.

Maar goed. Ook denk ik dat het een combi is van meer.
* De afstelling van de glaspanelen.
* White Grease, die ik heb aangebracht na het met met een tandenborstel veel te goed schoongemaakt hebben het hele mechaniek, en
juist van die ('staaldraad')-kabel. Voor zover ik daar bij kon.
* En de algehele lubrication..
* WANNEER DE MOTOR LOOPT GAAT HET BETER DAN OP ENKEL DE ACCU.. Terwijl de accu goed is, is 6mnd oud. Is afgelopen week nog
getest en was in orde.

Allemaal dingen die meespelen.

Ook kwam ik erachter dat "White Grease" die per ongeluk ook op de rubbers terecht is gekomen geen succes was. Er was een hoop gepiep. Doen ik toch maar wat WD40 van buitenaf met het panoramadak gesloten tussen de dak,- en glasrubbers spoot wat meteen dat geluid minder, en liep het alweer beter.

Ik weet trouwens nu één ding voor 99% zeker: De melding (storing) "Inklembeveiliging uitgeschakeld", die ik meteen na het starten van de auto in beeld krijg. Die krijg ik waarschijnlijk weg door het achterste glas-paneel van het panoramadak even te verwijderen. Waardoor het dak niet blijft steken op een bepaald punt. En dan het initialisatie-proces opnieuw doorlopen. Doordat het dak bij openen eventjes blijft steken nu kan ik de initialisatie procedure niet helemaal doorlopen. Daardoor is alles niet goed geïnitialiseerd en kan ik nu het dak enkel in stappen dichtdoen. Dat maakt het onhandig werken. Ik moet dus steeds bij het sluiten om de +/- 20cm schuiven de knop opnieuw naar voor duwen. De beweging is verder wel normaal, alleen stopt hij steeds, netjes.

Met "in beeld krijgen" bedoel ik trouwens het scherm waar de OEM Navigatie e.d. zichtbaar zijn.

Is dat motortje te meten met een multi-meter? En welke waarde zou deze moeten aangeven?

Groetjes en bedankt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini Cooper of stel zelf een nieuwe vraag.