Mitsubishi Lancer: ABS melding code C2116

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800cc

Hallo allemaal,

Bij mijn Lancer brandt het ABS lampje. Bij uitlezen gaf ie de code C2116: Abnormality in power supply voltage in pump motor

Nu willen ze meteen de ABS pomp gaan vervangen, maar ik lees op internet dat er ook nog andere mogelijkheden zijn, welke deze storing kunnen geven.

Wat is een logische volgorde qua uitsluiten van mogelijkheden? Wil namelijk niet meteen een nieuwe pomp gaan halen, welke reteduur zijn.

Las ergens dat een slechte accu ook een oorzaak kan zijn, is dit zo? Hoe kan ik testen of de accu gaar is of niet?

Groet,

Kim

Chaoth

Geplaatst door Chaoth (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Lancer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ron001 (0), 9 jaar geleden

Hallo kim

ook wij maar eigenlijk mijn zoon heeft een zelfde probleem. Eerst was het soms maar de laatste maanden meer constant abs en asc branden met foutcode c2116. Gister begonnen in de auto hobby club om de abs pompmotor te verwiijderen. Sterk het idee dat de koolborstels op zijn of slecht contact maken. E.e.a al kunnen uitsluiten door meetprrotocol uit te voeren.auto is ook 2008 met 75000 op de teller. Helaas kan je de pompmotor niet direct doormeten (terwijl nog gemonteerd) omdat de abs ecu de schakel relais bevat. Om die te openen is meer maar ook riskanter. Wordt vervolgd

Chaoth (0), 9 jaar geleden

Hallo Ron,

Bedankt voor het antwoord. De ecu schakelt de veiligheidssystemen uit, waaronder ook de ASC. Er gaan dus meteen meer systemen plat als ABS niet functioneert. Zelfs bij een canbusmelding (met led-achterlichten) schakelt de ecu de ASC uit.

Het blijkt bij mijn Lancer de abs pomp te zijn die stuk is (ingaande waarde is niet gelijk aan uitgaande waarde). Het schijnt een meer voorkomend probleem te zijn bij ons type Lancer (Erik de Kort gaf dit aan, ook was hij al voor 2 klanten op zoek naar een abs pomp) . Helaas wel een dure grap. Ik laat mijn abs pomp reviseren bij ECU Repair Centre in Helmond.

Een slopertje vragen ze ook al gauw 700-900 euro voor en dan is het nog maar afwachten hoelang die het volhoudt, omdat het een Lancerkwaal schijnt te zijn. Revisie zit jaar garantie op en ook wordt het zo gerepareerd dat het (hopelijk) minder snel terugkomt.

Volgende week wordt de abs pomp eruit gehaald, gereviseerd en weer teruggeplaatst. Ben benieuwd of de melding dan opgelost is! :)

ron001 (0), 9 jaar geleden

Goedenmiddag Kim

Je commentaar is helemaal juist, in de lancer maar ook in andere type/merk auto's wordt het e.e.a gecombineerd. Wanneer er geen spanning is richting de rempedaalswitch (zorgt ook voor het inschakelen van je pompunit) worden alle gerelateerde circuits geblokeerd..
Het is absoluut geen moeilijk systeem als je bekend met logische elektronica maar dan zijn velen niet.
Je centrale ECU van de auto doet in eerste instantie alleen maar aanwezigheidscheck d.m.v potentiaal meting spanning aanwezig betekent systeenm goed. De abs ecu geeft deze info als één melding door aan de centrale ECU en zegt ik werk alles oke als het ware. Let wel dan loopt de motor niet en heb je dus nog geen meter gereden alleen je kontaktsleutel omdraaien is voldoende. De tweede kontrole is bij ongeveer 15 KM per uur ABS ziet dat alles oke is zoals wielsensoren, spanning beschikbaar op de ABS unit elektromotor circuit nog steeds oke. remvloeistof wordt ook gecontroleerd en soms zelfs de dikte van je remblokken (EVO modelen).
Gaat het dan fout bijvoorbeeld geen spanning op de schakelaar van je rempedaal dan valt alles dus uit...niet leuk maar niet echt onveilig je kan nog steeds gewoon remmen (let wel rembekrachting werkt dan ook niet dus iets eerder trappen)

Zoals aangegeven vandaag/middag warm en droog in de hobbyclub aan de gang gegaan. was niet echt makkelijk bereikbaar die abs unit dus improviseren met een dremmel en een freesje om de de nokjes weg te slijpen van de elektromotor op de ABS unit. maar dat is gelukt toen stap 2. Multimeter gebruikt en de aansluiting ohms doorgemeten en ja hoor oneindig hoog, met ander woorden geen contact tussen koolborstel en commutator van de motor. Stap 3 motorschild verwijderd volgens YOU TUBE methode. en duidelijk waarneembaar dat één van de koolborstel geen contact maakte. stap 4 met speciaal drukgereedschap (voordeel van de hobbyclub) lagerschild en lager verwijderd. Koolborstelhouder met een kleine schroevendraaier iets open gewrikt en koolborstel weer soepel heen en weer te bewegen. Nadeel houders zijn niet te demonteren want zijn vastgesmolten aan het kunstof lagerschild. Koolborstel zijn absoluut niet versleten en hebben de volle lengte nog dus die gaan we niet vervangen. Is trouwens nog lastig want deze borstel zijn van een extreem harde samenstelling en dus goed slijtvast. Nu hebben we ff pauze maar over twee uurtjes gaan we de zaak weer inbouwen en dan zal de laatste hobbel zijn het goed vastzetten van de elektromotor, waarschijnlijk gaan we een beugeltje maken om het geheel te borgen. Hen alvast twee foto's geplaats zal later nog een [paar plaatsen van het lagerschild met borstelhouders...Reparatie voor het revisiebedrijf wordt echt een appeltje eitje.

Chaoth (0), 9 jaar geleden

Lekker dan. Ze vragen er toch 450 euro voor. Is dat niet wat veel van het goede dan?

Ps. Welk filmpje op YT?

Die elektromotor is vast niet los leverbaar....

ron001 (0), 9 jaar geleden

Hallo kim en anderen natuurlijk

Zoals beloofd enkele foto's bijgeplaatst, alles weer gemonteerd, elektromotor tijdelijk ondersteund met hele grote jubeleum klem en de weg geslepen nokjes aangesmeerd met DEVCO/BELZONA vloeibaar metaal. Uiteraard de ruber sealring ook nog even extra afdichting gegeven met HYLOMAR Blauw.

zoon ging stukje rijden en ja hoor nog geen tien meter alles weer OKIDOKKI .... Het filmpje van YOUTUBE
Hier de link https://www.youtube.com/watch?v=6m2H-nC0... maar google maar goed is echt veel over te vinden, mocht je de tekening willen hebben (voor zover als ik de info bij elkaar heb dan even een mailtje naar ron1960.rvg@gmail.com dan stuur ik je wat ik heb (voor de lancer sport model 2008 (evo casco)

En de prijs van 450,- euro voor revisie tja ook zij moeten brood op de plank hebben dat is nu eenmaal niet anders. Losse motortjes ben ik niet tegengekomen maar iets verteld me dat die vast ergens gemaakt en uitgeleverd worden...maar waar...geen idee

Chaoth (0), 9 jaar geleden

Hallo Ron,

Super dat het gelukt is! Jammer dat een betrekkelijk eenvoudig probleem zo kostbaar moet zijn.

Hoeveel werk zit er ongeveer in?

Bedankt voor de hulp alvast :)

Groet,

Kim

ron001 (0), 9 jaar geleden

Kim

Ja zo gaat het in het algemeen, niet wij maar zij bepalen de prijs.
Hoeveel werk? Voor mij de eerste keer dat ik, eigenlijk samen met mijn zoon, dit doen.
Een goede diagnose stellen, dus uitsluiten wat het niet is ongeveer een klein uurtje. Hierbij was het uitpluisen van de elektrische schemas het tijdrovends. Meten is/was mijn vak dus dat gaat eenvoudiger.
Hierna plan maken wat wel los wat niet, gekozen om hydraulish niets los te maken. Is wel veel lastiger sleutelen maar geduld is een schone zaak. Alles bij elkaar 6 uurtjes geknutseld, koffie en peukie werkbespreking meegerekend. Kosten excl lidmaatschap hobby club NIHIL...

ron001 (0), 9 jaar geleden

Hai kim

Hoe is het afgelopen, alles weer ootjepietje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.