Mitsubishi LANCER WAGON: Slaat moeilijk aan op benz (lpg-g3 auto)

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 4G18, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 72

De auto is een half jaar geleden bij de garage geweest. Het duurde steeds langer voordat deze aansloeg bij het starten. Men trof stroperige benzine aan in de tank. Toen is de brandstof pomp met filter vervangen, en een drukregelaar, en de benzinetank leeggemaakt. Het probleem kwam toen snel weer terug. Toen is de tank gereinigd en zijn de injectoren vervangen.
Nu een half jaar later komt het probleem weer terug. Je bent een halve minuut aan het starten voor de auto aanslaat. Het lijkt of hij maar een beetje benzine krijgt. Als hij dan aanslaat bokt hij wat. Soms wil hij dan nadat hij normaal heeft gereageerd op het gaspedaal soms nog weer even terugvallen naar het bokken en bijna afslaan.
De auto heeft G3 zodra de auto op gas overgaat loopt ie perfect.
Als de auto warm is kan ik ook prima op benzine rijden zonder problemen. Ik tank nu shell v-power of BP ultimate om ethanol vrij te rijden omdat die benzine minder snel verouderd.
Ik rijd nu regelmatig stukjes op benzine maar ook dat helpt niet.
Als de auto warm ik en ik start hem is er geen probleem, dan start ie gewoon.
Heeft iemand een idee wat er in een koude start mis kan gaan terwijl hij warm goed rijdt?
Groeten, Erik.

erikvandervlist

Geplaatst door erikvandervlist (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Lancer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

voyager (0), 6 jaar geleden

Lage brandstofdruk/opbrengst pomp.Heb je het geprobeerd ook zonder dat er lpg in tank zit.Zodat de motor niet op twee brandstoffen tegelijk loopt.

erikvandervlist (0), 6 jaar geleden

Hij kriigt geen 2 brandstoffen; Als ik de auto wegzet op benzine met de drukschakelaar dan hoor ik de lpgpomp niet aangaan en krijgt hij dus zeker geen LPG. Eerder geen van beide (als de motor koud is). Als de moter warm is kan ik prima op benzine rijden.
Die lage brandstofdruk zou toch niet moeten kunnen na het vervangen van de drukregelaar en de brandstofpomp? Als dat het was zou het toch niet alleen bij koude start een issue zijn?

voyager (0), 6 jaar geleden

Koude start betekent ook langdurig stilstaan met meer kans op drukverlies.Maar mogelijk is ook temp sensor dat voor koude start zorgt ontregelt/defect.Koude start vraagt meer benzine dan bij een warme motor, als dat niet gebeurt kun je vergelijkbaare klachten krijgen

voyager (0), 6 jaar geleden

Uitlezen live data zou hier meer duidelijkheid kunnen geven, vooral bij koude start.

erikvandervlist (0), 6 jaar geleden

Goed idee van de temperatuur sensor. Om die reden ben ik nu een poos op benzine gaan rijden. Hij blijkt dan ook niet goed te lopen als ie warm is. Hij heeft dan geen power. Optrekken op de snelweg boven de 100 lukt vaak niet.
Ik ga hem toch maar weer naar de garage brengen.
Waarom gaat het met lpg altijd goed en met bezine zo beroerd. De stroom aansturing en de brandstof aanvoer zou toch het enige verschil moeten zijn....

voyager (0), 6 jaar geleden

Rijdend op benzine is beter te voelen wat er gebeurt.Benzine is iets sterkere brandstof dan lpg.Dat kan verklaren wat er wel of niet gevoeld wordt.
Maar omdat de motor op benzine slecht loopt, eerst verhelpen benzine problemen, daarna kijken of de lpg het goed doet.
Dus rijdend uitlezen zal zeker iets naar boven halen.Evt een viergas meting.

erikvandervlist (0), 6 jaar geleden

Vandaag is de auto naar een andere monteur geweest.
Codes uitgelezen: p0302 (misfire detected) en p0421 (katalysator Na het resetten van de codes loopt de motor weer beroerd maar zien we geen storing opduiken.
Volgens de monteur kan het geen valse lucht zijn omdat je dan de motor harder en zachter zou moeten horen gaan. Hij hoort dat benzine maar op 3 clinders lijkt te werken en vermoed dat de P0421 daar een gevolg van is.
We denken nu aan de benzine computer of een draadbreuk naar de benzine injectoren, dat zou verklaren waarom er op lpg geen problemen zijn.
Zou dit een verklaring kunnen zijn?
Misschien toch naar de dealer omdat die meer kan uitlezen?
Tips blijven welkom.

Bullet (0) PRO, 6 jaar geleden

Vialle LPI systeem ? Zoja, dan heb je hoogstwaarschijnlijk nalekkende lpg injectoren. Zodra de auto uitgezet wordt, zorgt de restdruk in het LPG systeem ervoor dat het gehele inlaattraject vol komt te staan met LPG damp. Als je dan gaat starten verzuipt de motor als het ware en slaat hij erg slecht aan. Op LPG loopt hij met nalekkende gasinjectoren prima, merk je niets van. Diagnose kan je eventueel stellen door de auto op benzine te zetten en uit te zetten. Daarna direct de hogedrukslang van het koppelblok van het LPI systeem even loskoppelen zodat de gasdruk wegvloeit. Als de auto de vokgende ochtend prima start zijn het 100 procent zeker nalekkende gasinjectoren. Suc6!.

erikvandervlist (0), 6 jaar geleden

Even een update:
De bezinetank is bekeken en er zit weer troep in. Na wat verder onderzoek blijkt de vulpijp van de tank kapot, vermoedelijk komt hierdoor vuiligheid naarbinnen. Vandaar vaak haperen door vieze benzine en daardoor vaak een benzine tekort. Vandaar dat aanslaat beter lukte met remmenreiniger in de inlaat. Dus zeker geen verzuipen.
Een andere tank is besteld met vulpijp en we wachten de aankomst hiervan af. Zodra deze eronder zit en ik meer met zekerheid weet doe ik weer een update.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.