Mitsubishi COLT: Cilinderkop revisie / vervangen vraag

Bouwjaar: 2007, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 70

Ik heb voor een kleine prijs (850 euro) een Mitsubishi Colt op LPG gekocht met 2 ton op de teller maar met een verbrande klep. Misschien een kleine opwelling, maar gezien de waarde en de betaalde prijs heb ik voldoende ruimte om hem weer rijdend te krijgen. De auto is verder netjes en heeft altijd onderhoud gehad.

Ik zie 2 opties (los van in en uitbouw):

. Ik laat de kop vervangen voor een 2e hands kop (vermoed zonder geharde kleppen) van +/- 200 t.m. 400 euro (afhankelijk van de km stand).
. Ik laat de kop reviseren (met geharde kleppen), dit kost 700 t.m. 900 ex de btw.

Het in en uitbouwen heb ik uitbesteed aan een kennis, dit is niet gratis maar wel goedkoper als de garage om de hoek. Het is de bedoeling om er zelf mee te rijden, maar dan moet het wel een beetje betrouwbaar zijn. Ik hoop er dan weer 100.000 tot 150.000 km mee te gaan rijden.

Wat is jullie advies?

erwin3punt0

Geplaatst door erwin3punt0 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Colt? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

sleutelaar1952 (0) PRO, 5 jaar geleden

Geharde kleppen en zittingen, goedkoop is meestal duurkoop .

Mit.Ral (0) PRO, 5 jaar geleden

Hallo Erwin,

Leuke vraag !
Ik heb veel ervaring met deze modellen , mijn advies: ik denk als je even zoekt naar een gebruikte 2ehands motor die natuurlijk alleen op benzine gelopen heeft deze in bouwt en dan gelijk een valve saver installeert dat je er zeker 50.000 km tegen aan kunt !! En vervolgens laat je bij een revisie bedrijf na 50.000km de kleppen stellen dmv afslijpen van de klepsteel ! (Doen ze allemaal als je er naar vraagt) Vervolgens kun je er makkelijk weer 50.000km tegen aan ! Ik denk dat dit de beste optie is en misschien verspreid over de km's de goedkoopste ! En als het klokje vervolgens over de 300.000km heen gaat nog een keer herhalen !
Een motor voor de Colt zijn zat verkrijgbaar voor een 400 tot 800 euro .
Maar ik ben benieuwd wat je er mee doet !
Groet Mitral

erwin3punt0 (0), 5 jaar geleden

Elke 100.000 km een ander blok en daar bovenop een valve saver systeem klinkt ook wel als een behoorlijke ingreep. Die geharde kleppen klinkt als een zorgelozere oplossing, na de revisie hoef ik ook de komende 50.000 km de kleppen niet te stellen (schijnt ook nog wel prijzig te zijn).

Met een valve saver systeem is de levensduur van de kleppen +/- even lang als met geharde kleppen?

kaleido 1 (965) PRO, 5 jaar geleden

Kop reviseren en geharde zittingen laten plaatsen is uiteindelijk het goedkoopst. 700-900 euro is strak aan de prijs.

erwin3punt0 (0), 5 jaar geleden

Met strak aan de prijs bedoel je goedkoop of duur? 700 tot 900 euro is alleen revisie van de kop, niet uit en inbouwen.

Ik heb wel een 2e hands kop gevonden van een Colt met dezelfde motor op LPG met als staat uitstekend. Dat leek me een prima alternatief, nog wel afwachten wat deze moet kosten.

erwin3punt0 (0), 5 jaar geleden

Uiteindelijk toch een ander blok. De kop moest volledig gereviseerd worden en het onderblok was er ook niet goed aan toe. Er zat veel aangekoekte olie op de zuigers.

In het "nieuwe" blok zitten geen geharde kleppen, maar er zit wel een kleppensmering systeem in. Dus ik hoop er weer wat km mee te maken.

Het "nieuwe" blok heeft 20.000 gelopen.

erwin3punt0 (0), 5 jaar geleden

Zie foto's

Mit.Ral (0) PRO, 5 jaar geleden

Hi Erwin,
Icm met het valve saver systeem kun je er een hele tijd tegen aan ! En zoals gezegd over een 40.000km a 50.000km eens klepspeling meten. Is maar een halfuur werk. Dan weet je precies of stellen nodig is. En zoja bij een revisie bedrijf laten afslijpen.
Ik verspel je dat verlopig er tegen aan kunt.
Veel km gewenst !
Groet Mitral

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.