Motorfiets: klapperend geluid yamaha diversion 600

Hallo, ik rij al menige jaren op een diversion 600 '96
altijd heb ik het probleem dat als de motor stationair draait er uit de koppelingszijde van het motorblok een soort klapperend geluid komt, Is hier iets aan te doen? Iemand tips en ideeen?
hoop van jullie te horen

akl

Geplaatst door akl (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Motorfiets Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Distributieketting geeft wel eens problemen bij dit type.

Hans

akl (0), 15 jaar geleden

wat me wel opvalt is dat als ik de koppelings hendel indruk dan is mijn geluid nagenoeg weg!!

akl (0), 15 jaar geleden

Is de distributie riem makkelijk te spannen?

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als een ketting te ruim is kun je er niets meer aan stellen. In #3 zeg je dat bij ontkoppelen het geluid verminderd dan zou je denken dat het uit de versnellingsbak komt. Heeft er al eens iemand naar geluisterd die bekent met deze motorfietsen?

Hans

Ageres (0) PRO, 15 jaar geleden

Als het geluid wegvalt bij het indrukken van de koppeling, moet je meer in de richting gaan zoeken van de koppelingsplaten en de koppelinggroep. Vergelijk het met een droge koppeling van bijvoorbeeld Ducati.
Als je daarbij ontkoppeld dan hoor je echt alle platen rammelen.
Hoeveel km heeft hij al gelopen?

akl (0), 15 jaar geleden

35000km merk wel dat het geluid ook wel afhankelijks is wat voor olie ik on mijn motorblok hebt gegooit

Peter Schouten (0), 15 jaar geleden

Kijk eens op motorforum.nl, de diverse Yamaha 600 topics. Of anders op de site van de YDCN, daar is ook een plaats waar je technische vragen kunt droppen.

suc6
Peter (die ook op een Div 600 rijdt)

Ageres (0) PRO, 15 jaar geleden

Als het geluid anders wordt met andere olie , en dan bedoel ik andere viscositeit. Dan zou ik toch eerst de koppelingsplaten controleren. Heb hetzelfde gehad met een Harley. Klant had zelf de olie vervangen ( en de verkeerde gebruikt) van de primaire kast ( waarin de koppeling zit ) met als gevolg dat de platen bleven kleven aan elkaar. na enkele weken zat er zoveel speling op de platen dat het precies een droge koppeling was.
Het controleren van de koppeling is ook niet zoveel werk bij een Diversion. Deksel verwijderen en je kan er zo aan.

dupl-u-12280-5dd149e8a881e+Rklink (0), 14 jaar geleden

Klapperend geluid kan ook door de bak veroorzakt worden. Zorg ervoor dat je carburateus goed gesynchroniseerd zijn. Zo niet, loopt de motor onregelmatig en dan veroorzaakt allerlei mechanische bijgeluiden.

Ageres (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik moet Rklink inderdaad gelijk geven! Het probleem met zulke zaken is dat het zeer moeilijk is om een geluid een oorzaak te geven via mail. Als je de motor hoort draaien is het veel eenvoudiger, idee misschien om een filmpje te posten ;-)
Stuk voor stuk alles controleren , te beginnen met het eenvoudigste!

dupl-u-12280-5dd149e8a881e+Rklink (0), 14 jaar geleden

Te langzaam stationair toerental kan eveneens mechanisch bijgeluiden in het blok veroorzaken. Ik heb zelf een Yamaha XJ700 Maxim (luchtgekoeld) waarvan ik op een gegeven moment ook dacht dat er een zak met knikkers in het blok lag. Niet normaal meer zo'n herrie als dat ding maakte. Heb toen de carbs gesynchroniseerd en het toerental op plm. 1000 rpm afgesteld en hij loopt weer als een zonnetje.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Motorfiets Overig of stel zelf een nieuwe vraag.