Motorfiets: honda cb750kz bwj 1980

hallo allemaal,

ik heb een probleem met de motor van mijn vriend;toen ik hem onder handen kreeg ,na 2 jaar te hebben stilgestaan ,let wel ook nog buiten, startte deze niet meer.
ik constateerde dat de vonk op de bougies erg zwak was , heb dus de bobines en vonkversterkers vervangen.
Tevens heb ik de carbs. eraf gehaald en schoongemaakt ,oude benzine vervangen door nieuwe ,en hem gestart startmotor draait prima rond , mooie vonk op alle bougies , vlotterkamers allemaal vol,maar niks hoor, soms loopt hij maar slaat dan weer af . reageert ook niet op gashendel, en knalt soms uit een uitlaat.
Bij controle bougies eruit allemaal de zelfde kleur .
heeft iemand nog een tip dan hoor ik het graag [ By the way : de ontsteking is elektronisch ]

mvg frans
ps ; je zou zeggen zo''n oud beestje moet je toch weer aan de praat kunnen krijgen

Art-52

Geplaatst door Art-52 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Motorfiets Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Punt (30) PRO, 14 jaar geleden

Frans kijk eens hoeveel benzine er door het kraantje loopt ,heb je de tank ook gespoeld. Of liever demonteer die kraan . Demonteer het gashandvat om te kijken of de kilswitch nog schoon is. Succes.

Art-52 (0), 14 jaar geleden

punt, ik was vergeten te vermelden dat ik ook de tank gespoeld heb, uit kraan loopt echt genoeg benzine .
kilswitch heb ik niet naar gekeken ga dat wel doen.
bedankt voor je reactie en laat wel weer wat van me horen. een vraag nog ; als kilswitch niet schoon is kan hij dan wel blijven lopen ,al is het maar voor plus minus 30 sec.??
groet frans

Punt (30) PRO, 14 jaar geleden

De motor stond 2 jaar buiten maar stond hij nog afgedekt? Honda motoren starten altijd ook met die schakelaar in de üit"stand. Maar vocht en roest kunnen hetzelfde doen. Jij hebt de klachten , ik /wij de suggesties. Je motor is een 4 cil. dus of de onts . stopt of hij krijgt geen benzine , De kraan staat toch wel op prime. voor het geval dat je maar een paar liter in de tank hebt gedaan. Groetjes.

Art-52 (0), 14 jaar geleden

punt ,
de motor stond niet afgedekt ,toen ik er naar toe ging stond hij onder een pak sneeuw , de tank is tot aan de nok vol. ik heb ook aan de ontsteking gedacht maar of hij dat nog waard is ??.
ik check in ieder geval de switch.
thanx frans

erik007 (0), 14 jaar geleden

als je een vonk heb is die schakelaar waarschijnlijk wel goed
worden de bougies nat na een tijdje starten?
zit er een aftap plug onder aan de vlotter kamer als je die los draaid
hier moet redelijk wat benzine uitstromen en blijven stromen(met je kraan op pri)
als dit niet zo is eerst maar eens de carburators schoon maken van binnen

Art-52 (0), 14 jaar geleden

erik,
ja ik heb vonk op alle 4 bougies en als ik de aftappluggen open draai komt er aardig wat benzine uit,zoals ik al eerder schreef heb ik de carbs. gereinigd deze zijn n.l helemaal uit elkaar geweest. ik ben welliswaar geen monteur, maar rijd al meer als 25 jaar en deed en doe het onderhoud en de meeste reparaties zelf. daarom dat ik ook dacht ; het zal wel meevallen ,dus mooi niet!!!
Verder is het probleem dat ik niet de eigenaar ben en dus ook het budget niet kan bepalen, motor is gekocht door mijn vriend { op goed vertrouwen een half jaar geleden en in niet lopende staat] voor 500 euro. De kosten voor bobines en vonkversterkers ,bougie en kabels en wat klein spul is ook al 250euro. dus als ik nu ook nog een nieuwe ontsteking moet monteren dan wordt het wel een duur grapje en daarbij komt dat ik ook niet weet dat als hij loopt ,hoe hij dan loopt.
dank voor je reactie frans

Art-52 (0), 14 jaar geleden

erik ,
ps; bougies worden nat alle 4 en verkleuren na het starten is ook na genoeg het zelfde.

erik007 (0), 14 jaar geleden

vonkt hij wel bij de goede cilinders
compresie nog goed?
kan je sporen ontdekken van knoei werk door een ander

dat ding moet toch vrij simpel weer tot leven komen
mijn suzuki gs450 heeft wel vaker een paar jaar stil gestaan (wel binnen)
en dat is accu er in en rijden maar

Art-52 (0), 14 jaar geleden

ja dat dacht ik ook, er is inderdaad door de vorige eigenaar[ eigenaren ] aan gekloot dat zag ik al gelijk ook de aansluitingen van de bobines zaten verkeerd om, hij had vermoedelijk geprobeerd de machine aan het lopen te krijgen.
compressie nog niet gemeten ,dat ga ik vrijdag dan doen.
ontstekings volgorde is goed dat weet ik zeker.
het vreemde is dat na alles wat ik gedaan heb het resultaat precies het zelfde is , ik heb gisteren contact gehad met vorige eigenaar die had het zelfde probleem.
ik laat wel weer iets weten .
groet frans

Art-52 (0), 14 jaar geleden

nou hier ben ik dan, compressie gemeten -o.k ...kill=switch gecontroleerd o.k . vonk bij de goede cil.
Het kreng doet nog altijd hetzelfde.
Ik heb op diverse fora gelezen over zeer gevoelige carbs. ,Maar deze zijn uit elkaar geweest en vlotter hoogte is ook goed .
Mocht iemand nog enige idee hebben ...........DAN HOOR IK DAT GRAAG.

Frans

Punt (30) PRO, 14 jaar geleden

Frans ik hoop dat je niet aan die vlotters heb gebogen ,want in de boeken staat wel wat de maat moet zijn maar de vlotter mag niet !! het vlotternaaldje indrukken . Chokewerking goed en de aanwezige membramen lekvrij . Als de motor loopt gaan dan alle schuiven gelijk omhoog. En ten laatste een bobine voor cil 1+4 en de ander voor 2+3 Succes

Art-52 (0), 14 jaar geleden

Punt, ik ben heel voorzichtig geweest met de vlotternaalden , maar ik zal dit nogmaals checken .
Alle schuiven gaan gelijk omhoog .
Ik haal volgende week weer alles uitelkaar en check ook nog eens de bobines.
Bedankt voor je tips ik laat weer van mij horen , maar dat wordt niet eerden dan volgende week.
mvgr : frans

jossnijder (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo,

Wat vaak voorkomt bij deze motoren is dat er lucht lekkage ontstaat tussen de inlaatrubbers en de cilinderkop.
Ook is het mogelijk dat de carburateurs inwendig verstoppen doordat er langere tijd benzine in heeft gestaan en dit is er meestal alleen uit te krijgen als de carburateurs ultrasoon worden gereinigd.
Als je een tijdje blijft doorstarten worden de bougies dan wel nat?

Ik heb zelf veel ervaring in het restaureren van klasieke honda cb modellen. en wat ook wel eens wil helpen is het gebruik van wat startpiloot om hem even op gang te helpen dit ontbrand veel makkelijker waardoor er meer mengsel kan worden aangezogen.

Art-52 (0), 14 jaar geleden

hallo jos,
Bedankt voor je nuttige tips , wat die inlaat- rubbers betreft zou je best eens gelijk kunen hebben , zoals ik al eerder schreef de bougies worden nat ,heb idd ook al remmenreiniger gebruikt ,resultaat het zelfde.
Het kreng staat overigens bij jou in de buurt , in Brunssum, ik zelf woon in belgie , dat is ook de reden dat ik er niet elke dag aan werk ,het zijn toch 150km heen en retour.
Maar als alles meezit ga ik morgen ,maandag ,er weer heen.
Je hoort wel hoe het afgelopen is.....
groet frans

Art-52 (0), 14 jaar geleden

jos.

Misschien dat ik morgen even bij je langs kom, heb even op je site gekeken en de vogelzankweg is een kattesprong.

frans

jossnijder (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo Frans,

Kom maar gerust langs praat ook een stuk makelijker.

Als hij ook met remmen reiniger niet loopt dan is het een ontstekings probleem.
Want op remmen reiniger moet hij gewoon lopen als de ontsteking goed is.

Ik denk dat hier ook het probleem inzit.


Groeten Jos

jossnijder (0) PRO, 14 jaar geleden

Je kunt me natuurlijk ook altijd even bellen.

Maar voordat je weer onderdelen gaat kopen laat me even wat weten ik heb nog heel veel onderdelen liggen.


Groeten Jos

Art-52 (0), 14 jaar geleden

Hoi Jos.

Mooi man,ik had gisteren even geen tijd maar je ziet me een dezer dagen.......

bedankt alvast
frans

Art-52 (0), 13 jaar geleden

hoi allemaal

Hij loopt!!!!!!!!!! er was door vorige eigenaren aardig wat aan de bekabeling gekloot resultaat bobines zaten 180 grd verkeerd om en van kleurencodes was dus geen sprake meer.....

Bedankt voor jullie reactie en meedenken

frans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Motorfiets Overig of stel zelf een nieuwe vraag.