Nissan MICRA: Foutcode P0420

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: HR12, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 59

Goedendag,

Nissan Micra geeft tijdens het rijden motorstoringslampje, na uitlezen komt alleen code P0420 terug (Doeltreffende werking van het kat. systeem onder drempel (bank 2)).

Als ik de foutcode opzoek kom ik hem alleen tegen i.c.m bank 1!

Wat wordt hier met bank 2 bedoeld: cilinder 2 of de achterste O2-sensor?

Garage geeft alleen maar aan dat er een stuk stevig doorgereden moet worden om hem schoon te blazen (wees gerust, de Micra mag regelmatig stevig aan het werk dus dat is het niet).

coolhand

Geplaatst door coolhand (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Micra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Een deel van de omschrijving die je kreeg is foutief. Het is inderdaad niet bank 2, maar bank 1.
Meerdere banken vindt je van oudsher op o.a. V6 en V8 notoren, maar tegenwoordig ook op 4 cylinders.
Ik denk overigens niet dat een 1200 tegenwpprdig ook al 2 katalysatoren heeft, dus jouw auto heeft er maar 1.
Het slechte nieuws is dat de katalysator is overleden.

Ik zou niet meer bij die "garage" van jou komen, tenzij dit onder garantie valt, dan blijven aandringen op vervanging.

Meting van de lambda signalen (tijdens het rijden) zal bewijzen of de kat defect is.
Zie: https://www.picoauto.com/library/case-st...
En als de kat echt slechts is, kun je het ook met een uitlaatgas meting al zien.

N.B.: Met die foutcode aanwezig kom je niet meer door de APK.

coolhand (0), 6 jaar geleden

Hoi Oldford,

dank voor de reply! Het "grappige" is, is dat de garage de fout gereset heeft en daarna APK-goedgekeurd......

Als ik het internet ( https://www.obd-codes.com/p0420 ) doorzoek zijn er meerdere mogelijkheden (variërend van pakkingen tot O2-sensoren en de kat zelf). Ik ga eens kijken of ik tijdens het rijden de lambda signalen kan meten (gaat dat via de OBD-pug) en anders ga ik eerst vragen om een 4-gas meting. Het vreemde is dat de klacht ook weer wegblijft voor een paar 1000 km om dan weer terug te komen.

Grt. jesper.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Er zijn gradaties in het defect zijn van een katalysator.
De hoeveelheid uitlaatgas die geproduceerd wordt bij een 4-gas test is niet erg veel en de kat zou die nog schoon kunnen krijgen.
Tijdens het rijden wordt er veel meer uitlaatgas geproduceerd en dan kan de kat het misschien niet meer aan.
Dus op zich zegt de 4-gas test nog niet alles.
Als de garage de regels gevolgd heeft bij de APK-keuring hebben ze al een 4-gas meting gedaan.

Het kan inderdaad vrij lang duren tot de foutmelding P0420 weer terug komt. Duizend kilometer is geen uitzondering.

Ik zou niet te veel waarde hechten aan het internet dat zegt dat een defecte lambda (O2 of zuurstof) sensor dat kan veroorzaken.
Misschien is dat in Amerika het geval, maar hier in Europa zeker niet.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 6 jaar geleden

Bij een viercilinder heb je soms bank 1 voor cilinder 1 en 4 en bank 2 voor cilinder 2 en 3. Die hebben dan een eigenkatalysator in het uitlaatspruitstuk zitten. Bij Nissan is dit volgens mij alleen bij de Primera P12 zo.
Voor de rest is bank 1 gewoon zoals al uitgelegd bij een 4 cilinder cilinder 1 tot 4. Die hebben een gezamelijke katalysator direct na het spruitstuk.
Vergis je niet in die ene die onder de auto in de uitlaat zit. Deze wordt niet gecontroleers.

Dan de storing opzich: De omzettingsgraad is gewoon niet meer voldoende. En ja een lekkage ergns tussen de twee lambdasensoren kan een oorzaak zijn. Maar meestal is de kat gewoon stuk. Ik zou dus ook heel hard schoonblazend die garage voorbij rijden die je dat advies geeft.

Na het resetten kan het inderdaad morgen of volgende maand weer terug komen, maar dat werd ook al keurig verteld.

coolhand (0), 6 jaar geleden

Dank allen voor de replies. Enig idee wat een originele kat. bij benadering zou kosten (incl.)?

coolhand (0), 6 jaar geleden

Na het stoppen met tanken van benzine bij lokale "Supertank" en het eerst 2x tanken van V-power gevold door Shell E95 ging de melding eerst knipperen en is daarna uitgegaan en ook niet meer aangekomen.

Kortom, de Micra loopt niet lekker op de E95 vd Supertank. Aangezien het prijsverschil steeds kleiner wordt tussen de Shell en andere pomp gewoon alleen maar Shell tanken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.