Nissan MAXIMA QX: Storingscode P0171

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: VQ20, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 103

Beste lezers,

Ik heb een Nissan maxima A33 2.0v6 uit 2001 handgeschakeld met 229.000 op de teller.

Sinds ik hem heb heb ik het volgende:

Toen m kocht opweg naar huis ging de motormanagementlampje aan
Bij uitlezen gaf die aan:
- P0171 Susteem te Arm (bank 1)
- p0134 02 sensor circuit geen activiteit waargenomen
- P0140 02 Sensor Circuit geen activiteit waaargenomen.
Deze toen laten wissen en het ging goed.
Nu na 3 maanden gaat het lampje weer aan...
Diverse keren al laten uitlezen blijft P0171 aangeven..
Nu gaat het lampje aan en uit...
In de binnenstad heb er geen last van...enkel op constante snelheden op de snelweg gaat het lampje weer aan...

Inmiddels al naar de dealer gebracht...die zegt dat alle lambda waardes goed zitten enz..zal volgens hun benzinevervuiling in zitten...dus vpower tanken...
maar toch gaat het lampje aan en uit..als het lampje ook brand, rijd de auto gelukkig gewoon super...en ook geen hoge benzineverbruik...

Kan iemand mij hiermee helpen aub???
Ik wil nml niet zomaar dingen laten vervangen?
Ik hoop graag op reacties..

Alvast hartelijk dank ...

Dino

Dino S.

Geplaatst door Dino S. (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Maxima Qx? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Als er benzinevervuiling is, die deze fouten veroorzaakt, dan zijn de lambda sensor waardes ook niet goed.
Mogelijk heb je er om de een of andere reden slechts soms last van.

P0171 geeft aan dat je mengsel in de basis te arm is en a.d.h.v. het signaal van de voorste lambdasonde gecorrigeerd wordt.
Echter deze correctie heeft de maximale waarde bereikt en dat is nog niet genoeg.
Op het moment dat de foutcode staat, rijd je dus met een te arm mengsel met alle mogelijke gevolgen van dien.
De conditie doet zich alleen voor in bank 1 (dat is de kant van de motor waar cylinder 1 op zit).
Bank 2 geeft geen foutmelding, dus die zit in ieder geval binnen de tolerantie, dan wel is gewoon goed.
Dat bank 2 geen foutmelding geeft, pleit ook tegen de conclusie dat het benzine vervuiling is.

Mogelijke oorzaken: valse lucht (indien inlaatspruitstuk gescheiden is voor bank 1 en 2)
Brandstofdruk te laag (als elke bank zijn eigen brandstofdruk regelaar heeft)

N.B.: Gevolgen van een te arm mengsel kunnen zijn een verbrande katalysator en/of verbrande kleppen.
En dat zijn allebei dure reparaties. Ik zou er niet mee doorrijden.

N.B.: Of bank 2 ook last heeft van een te arm mengsel maar nog wel binnen de toleranties valt is uit te lezen.
Het gaat dan om de waarde van de zogenaamde "Long Term Fuel Trim". Dat is een aangeleerde waarde a.d.h.v. de lambda signalen. Op het moment dat P0171 gezet wordt heeft de LTFT voor Bank 1 de maximale toegestane waarde bereikt (20-25%).
Het gaat dan om de waarde van LTFT voor Bank 2. Ideaal zit deze rond de 0%. Is deze meer dan 10% dan heeft ook Bank 2 last van een arm mengsel. In dit laatste geval is ook de luchtmassameter (verouderd) een verdachte.

Dino S. (0), 4 jaar geleden

@oldford..

Gister nog toevallig late uitlezen bij een bekende
Gaf die aam p0171 arm mengsel bank 1
En p0175 rijk mengsel bank 2..dit was ook de 1ste keer dat ik p0175 zag..

3 a 4 x al p0171 gezien

Kan ik vanuit dat t de lambda's zijn?? Of luchtmassameter wat je zei??

Je legt t hartstikke goed uit maar de monteurswereld is ver voor mij...
Wat bedoel je met "Dat bank 2 geen foutmelding geeft, pleit ook tegen de conclusie dat het benzine vervuiling is."
Kan je t aub wat makkelijker uitleggen??

Mvg

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Is het logisch dat benzine vervuiling de ene helft van de motor arm laat lopen en de andere helft van de motor rijk?
Ik denk van niet. Net zo min als het logisch is dat Bank 1 te arm is en Bank 2 meestal goed loopt.

Een defecte/verouderde luchtmassameter zal het mengsel te arm laten zijn op beide banken.
Het is niet logisch dat hetzelfde signaal de ene Bank arm zet en de andere rijk.
Dus voorlopig vaklt de luchtmassameter af.

Een defecte lambdasonde is een bekende oorzaak, maar in jouw geval pleiten daar wat dingen tegen.
Als een defecte lambdasonde onterecht een arm mengsel meldt, dan gaat het verbruik fors omhoog.
Ook zal dan de achterste lambdasonde gewoon werken en niet een foutcode produceren zoals bij jou.
Die achterste lambdasonde van Bank 1 ziet kennelijk hetzelfde mengsel als de voorste lambdasonde.
Ook al is een lambdasonde defect, dan heeft die uitsluitend effect op de Bank waar deze gemonteerd is.
De andere Bank staat daar los van. Dus dan zou je al 2 defecte lambdasondes moeten hebben.

De enige reden waarbij een lambda sonde dit kan veroorzaken is als Bank 1 en Bank 2 verkeerd om aangesloten zijn.
Maar dat zou dan wel voor alle sondes gelden, dus zowel de voorste als de achterste sondes zouden dan verkeerd om zitten.
Maar als dit zo zou zijn, dan zie ik niet waarom je 3 maanden zonder problemen hebt gereden.,
Dus ook deze mogelijkheid valt voor mij voorlopig af.

Ik zou veel meer moeten weten om hier een conclusie te trekken.
Vooral de signalen van de lambdasonde van beide kanten over langere tijd en bij verschillende belastingen zijn interessant.

Dino S. (0), 4 jaar geleden

@ oldford....kan je me aub een app sture dan contact ik jou..leg ik je beter paar dingen uit aub..
0616943882....
Alvast hartelijk dank

Mvg Dino

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Maxima Qx of stel zelf een nieuwe vraag.