Opel Corsa 2005: Check engine lampje, motor op 3 cilinders



  • shoplifter @ 07/12/2011, 19:49

    Opel Corsa
    bouwjaar: 2005
    brandstof: benzine
    motorcode: Z1.2XEP twinport

    Aard storing: Auto houdt soms in bij gas geven en gaat op drie cilinders lopen. Storing in computer geeft foutmeldingen op ontsteking diverse cilinders. Storing verdwijnt na herstarten auto, dit geeft blijkbaar een reset.
    Storing wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een klein defect, waardoor motor in veilige modus gaat rijden. Af en toe weet het motormanagement te corrigeren en verdwijnt het check engine lampje spontaan -al rijdend- weer. Storing die gemeld wordt in de computer is dus een secundaire storing die door een primaire storing wordt veroorzaakt. Primaire storing is echter niet uit te lezen ook niet met tech2

    Reeds uitgevoerde checks/vervangingen in volgorde en hebben al goud geld gekost.
    - Krukaspositiesensor uitgewisseld, storing blijft
    - Nokkenaspositiesensor uitgewisseld, storing blijft
    - Inlaatsysteem gereinigd
    - Injectiesysteem gereinigd
    - Inlaatkleppen gereinigd
    - Bobineblok vervangen en getest
    - Bougies vervangen
    - ECU computer vervangen, ivm geen aansturing bobine sturing cilinder 1 en 4.
    - Cilindercompressie gemeten, in orde
    - Aansturing bobine gemeten, in orde
    - Aansturing injectoren gemeten, in orde
    - Benzinepomp vervangen, ivm aanwezigheid van water in tank
    - Benzinetank gereinigd.
    - Motorflush en gastreatment uitgevoerd/toegevoegd aan brandstof 2x uitgevoerd.
    - Benzinefilter vervangen
    - Koelsysteem afgeperst (geen lekkages)
    - Diverse malen oliefilters en olie vervangen
    - Pakking inlaat/injectoren vervangen ivm mogelijke haarscheur, geen effect
    - Bobineblok uitgewisseld, in orde.
    - Luchtmassaflowmeters uitgewisseld, storing blijft (Opeldealer geeft aan dat hier wel een afwijking in de voltage-waarde voor de sturing zit).
    - Bezinedampfilter uitgesloten.
    - Vacuum verlies op rembekrachtiging uitgesloten.
    - EGR klep gereinigd.

    Als de motor loopt, dan loopt hij als nieuw. Echter bij een beetje snelheid (100 km/h) dan komt er een check engine melding. Management corrigeert het probleem zo goed mogelijk. Met geluk pikt het systeem zichzelf op, lukt dit niet dan over naar bezoek garagelampje met veilige modus inschakeling tot gevolg.

    Inmiddels al twee garages (ze weten het niet meer!) verder en nog steeds hetzelfde probleem.
    Ik hoop nu op u.

    Groeten,
    Joris


  • maarten4874 @ 07/12/2011, 20:02

    klepstoters?? in de vorige amt stond iets een scenic die een slechte ademhaling had door defecte klepstoters...

  • oldford @ 07/12/2011, 20:12

    Wat is die afwijking in de luchtmassa? Of de afwijking in het voltage van de luchtmassa meter?

    Is de fuel trim gecontroleerd? En zo ja, waar staat die bij op bij stationair en op toeren?
    Wat voor signaal geven je lambdasondes zo in de buurt van 100 km/u?

  • shoplifter @ 10/12/2011, 10:21

    Naar aanleiding van bovenstaande vragen. Afwijking zit in voltage van de luchtmassameter, deze is 5 V en dient tussen 10-11 te zitten.
    Lambda nog niet gemeten.

    Inmiddels de onstekingsafstand van de bougies verkleind. Het inhouden/stotteren is minder, echter nog steeds op 3 cilinders.

    Wel een nieuw fenomeen ondekt: Even eerst wat historie. De auto is tijdens deze storingsproblemen in eens stil komen te staan en wilde niet meer starten. Waarschijnlijk was de oorzaak water in de tank, dit is ook gevonden na analyse. Hierop is de gehele tank uitgebaggerd en heeft men ook de benzienpomp ivm minder opbrengst vervangen. Uiteraard nieuwe benzinefilter gestoken. Ik heb er even mee gereden, echter nog steeds problemen. Het viel me toen al op dat de tank vacuum trok. Hierop de tankdop vrij los gezet, zodat deze mogelijke oorzaak geelimineerd is. Dit is zo'n 4 weken geleden en heb de auto gedurende de tijd daarna bij de garage gehad. Deze heeft vanaf bovenstaande stuk de pakking inlaat/injectoren vervangen en het werk weer opgepikt en is op het vacuumprobleem van de tank verder gegaan.

    Deze week ben ik met een relatief lege tank (circa 7 liter) naar het werk gereden. Niets anders dan storingen en lopen op 3 cilinders. Check engine lampje blijft permanent aan. Ik heb de tank zo ver mogelijk leeggereden, gedurende 2 dagen totdat het low fuel lampje brandde. Tankdop los gehad ivm vacuurm. Hierna de tank geheel afgevuld. Ik start de auto, check engine lampje is weg en sindsdien geen storing meer binnen gehad.
    Is er een verband?

    Groeten,
    Joris

  • oldford @ 10/12/2011, 10:49

    Afwijking op de luchtmassameter is gigantisch. Lijkt me dat er iets verkeerd gezegd is / begrepen is, want anders moet je daar beginnen.
    Wordt er hier een signaal of de voeding bedoelt?

  • shoplifter @ 10/12/2011, 12:28

    Meneer Oldford,

    Inmiddels al verschillende luchtmassameters geinstalleerd en getest, probleem blijft. De garage heeft toen der tijd gemeten, ik ben daar niet bij geweest. Kan best het signaal geweest zijn dat afweek. Probleem is dat de auto net geen storing had toen er gemeten werd.

    Groeten,

  • oldford @ 10/12/2011, 12:36

    Ik weet dat er software problemen geweest zijn. Nu heb je een nieuwe ecu gekregen, maar de vraag is wat voor software zat daar in?
    Heeft de dealer gecontroleerd of je de juiste update gekregen hebt?

  • shoplifter @ 31/12/2011, 10:41

    meneer Oldford,

    Het lek is boven. Water in de benzinetank is inderdaad het probleem geweest. Oorzaak is de ontluchting/koolstoffilter welke in het rechter voorscherm is geplaatst.
    Deze auto heeft aan dit voorscherm schadeherstel gehad (buiten mijn weten) en men heeft bij de reparatie het ontluchtingsfilter beschadigd, waardoor er kleine scheur in dit filter is gekomen. In de loop der jaren is dit filter steeds meer water gaan opnemen en is hierdoor geheel verzadigd geraakt.
    Bij afnemende benzinehoeveelheid in de tank, geeft dit onderdruk en heeft de tank water via de ontluchting naar de tank gezogen. Hoe lager het niveau in de tank hoe meer problemen.

    Het water veroorzaakte de misfires, bobinestoringen etc bij draaiende motor.

    Ik wil desondanks je bedanken voor de ondersteuning, en hoop je met deze terugkoppeling ook weer kennis terug te hebben gegeven.

    Groeten,
    Joris

  • oldford @ 31/12/2011, 12:09

    Dat is inderdaad geen storing die je dagelijks tegen komt.
    Bedankt voor de feedback.

  • popey @ 31/12/2011, 12:11

    wie is hier verantwoordelijk voor deze schade en ellende?
    dader ligt zeker op het kerkhof?

    hoop dat het nu beter gaat

    popeye

  • Ken jij iemand die de oplossing weet? Deel het:

  • Smeets
  • Hippored
  • Olietoevoegingen.nl
  • smeets solutions
  • obdpartners
Problemcar.nl gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek bij Problemcar.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen. Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Lees meer