Opel ASTRA GTC: Starter gaat rond op contact aan

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z13DTH, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 66

Betreft dus een Opel Astra H GTC uitvoering met 1.3 CDTI motor. Deze heb ik goedkoop op de kop getikt omdat er lichte schade aan is en ook een probleem heeft.

Bij aankoop ging de starter niet rond bij het omdraaien van de sleutel, ook geen klik te horen. Als ik rechtstreeks spanning zet op de solenoide van de starter gaat hij wel perfect rond en slaat de motor aan.
Na wat onderzoek bleek de zekering van het startrelais verdwenen te zijn. Even een andere zekering erin gezet en nu gaat de starter al rond als ik hem gewoon op contact zet. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar deze eruit gehaald om dat te verbergen...

Nu blijkt wel dat er al eens een andere zekeringkast opgezet is (zekeringkast in motorcompartiment), op deze zekeringkast staat met gele stift een chassisnummer geschreven en daarachter "gereset", waarschijnlijk uit een sloper gehaald.

Heb hier helaas geen OBD reader bij de hand maar met de truc van rem en gaspedaal inhouden en contact aan geeft hij foutcode P0615 aan, wat wel met het startrelais circuit zou te maken moeten hebben. Maar kan dit probleem in de 2e hands zekeringkast zitten of eerder iets met de bekabeling?

fenj

Geplaatst door fenj (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Highway (115) PRO, 7 jaar geleden

zou eens kijken bij het contactblokje of dat niet blijft doorgeven in contact stand.

kaleido 1 (1395) PRO, 7 jaar geleden

Of er zit een verkeerd type zekeringkast in ?

fenj (0), 7 jaar geleden

Contactblokje heb ik doorgemeten, geen probleem gevonden daar. Verkeerde zekeringkast betwijfel ik sterk.
Ik heb dit probleem tijdelijk "omzeild" door de zekering van het startrelais eruit te halen en vandaar een draad naar binnen getrokken en aan het contactblokje gesoldeerd.

MAAR, nu is er een nieuw probleem opgedoken door eigen stommiteit (moet ik voor een nieuw probleem een nieuw topic openen?)

We hebben de Astra gebruikt om een andere wagen met startkabels te starten, helaas door haast en zo onverstandig zijn de startkabels rechtstreeks op de polen gezet ipv de zwarte op een massapunt. De Astra is toen stilgevallen en doet nu niets meer op het contact. De interieur verlchting en dashboard gaan een met de km stand, maar bij omdraaien van de sleutel gebeurt er helemaal niks meer. Dus zitten we nu met een kapotte ECU of CIM?

ronny530 (0), 7 jaar geleden

Contactblokje vervangen want die was ondanks het goed meten toch al defect. Het overstarten staat er buiten want dat is niet meer dan de ene accu met de andere verbinden en kan niet fout gaan tenzij u een sluiting heeft gemaakt.

fenj (0), 7 jaar geleden

Ok Ronny, ik verdenk nu ook het contactblokje. Heb er vandaag even aan bezig geweest. Toen ik wat speelde met de contactsleutel kreeg ik toch ineens contact (dus alle lampjes op het daschboard gingen branden) maar kon niet starten want de accu was iets te zwak.
Heb dan het stuur ed er afgehaald en contactblokje nog eens doorgemeten en had redelijk wat weerstand tussen bepaalde pinnen. Morgen eens met een ander blokje testen.

fenj (0), 7 jaar geleden

Vorige week contactblokje vervangen, ik stak de slotcilinder met sleutel er terug in, contactslot ineens muurvast! Toen is de moed wat in de schoenen gezakt en heb ik hem maar aan de kant gelaten. Morgen eens terug aan beginnen. Had al op andere fora gelezen van met een rubberen hamer tegen de zijkant van het slot te tikken en tegelijk met de sleutel spelen, hoop dat die zo terug los komt.

fenj (0), 7 jaar geleden

Ok, ik heb al met een rubberen en ijzeren hamer er liggen tegen tikken en terwijl met de sleutel in het slot zitten spelen, nog steeds geen beweging in. Iemand hierover nog een tip voor ik naar het boormachien grijp?

fenj (0), 7 jaar geleden

Even een latere reactie.

Ik heb er een tijd geleden weer aan bezig geweest. Slotcilinder heb ik er moeten uitboren, het nieuwe contactblokje jammer genoeg geraakt, dus weer een nieuw contactblokje en nieuwe slotcilinder besteld van de dealer.
Ondertussen werkt dat weer, maar het voorgaande probleem is er nog steeds. Contact aan - starter gaat rond.

Nu heb ik dit omzeild door de zekering eruit te halen, vandaar een draad getrokken naar contactblokje en gesoldeerd op de "start stand". Misschien niet ideaal maar het werkt wel. Maar kan dit problemen geven?

fenj (0), 5 jaar geleden

Ondertussen rijdt de auto al enige tijd zo rond met bovenstaande oplossing.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.