Opel COMBO-C-VAN Z13DTJ-DPF AC: blauw/witte rook en onregelmatig lopen

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z13DTJ, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 55

hallo,
Ik heb laatst een Opel combo 1.3 cdti gekocht. Niks aan de hand. Na enkele dagen start ik de auto, niks aan de hand maar na 5 minuten begint hij slecht/onregelmatig stationair te lopen en uit de uitlaat komt een blauw/witte rook. Deze rook stinkt ook behoorlijk. Na een aantal keren proberen vind ik het volgende: Na het starten loopt hij ongeveer 5 minuten normaal, zonder rook, de motor draait dan ook netjes. Na die 5 minuutjes hoor je klik, de motor gaat onregelmatig lopen, begint te roken en de ventilator begint te draaien. Na enig onderzoek, bleek dat als ik de MAP sensor uittrek, de motor weer normaal gaat lopen. Deze sensor vervangen, maar nog steeds niks. De EGR klep heb ik er ook uit gehad, maar deze zat niet verstopt. het spoeltje bewoog vrij. Toen heb ik de egr weer geinstalleerd met een afdichtingsplaatje. Het resultaat bleef het zelfde. Dat plaatje heb ik er nu weer uit gehaald.
Het lijkt er sterk op dat hij veel te veel brandstof inspuit. Als ik alleen al naar de tankmeter kijk gaat het brandstof pijl snel achteruit. Waar zou dit aan kunnen liggen? de auto geeft geen fout codes aan.
Weet iemand wat voor een waarde de EGR moet aangeven bij het uitlezen?
Wat is een normale raildruk bij stationair lopen.?

Tomvang

Geplaatst door Tomvang (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Combo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Gezien de klik die je hoort en het lopen van de koelventilator denk ik dat op dat moment geprobeerd wordt het roetfilter te regenereren.
Kennelijk zijn daar problemen mee.

Als je met fabrieksapparatuur uitleest krijg je bij een hoop waardes (zoals raildruk) zowel de gewenste als de werkelijke waarde te zien.
Daar kun je makkelijk mee vaststellen of zo'n waarde afwijkt of niet.

Ik zou eerst eens de computer laten updaten, misschien zijn er wel foutcodes uitgeschakeld.

Tomvang (0), 6 jaar geleden

Hallo Oldford,

Dat zou goed kunnen. Er knipperd nu ook het gloeispiraaltje. Ik heb een half uur rond gereden maar lampje bleef knipperen. Niet uit te krijgen. Na het uittrekken van de Lambda sonde ging het wel uit. Maar het probleem bleef het zelfde.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Dat lostrekken van sensoren (map-sensor, lambdasonde) bewijst bijna niets.
De motorcomputer ziet een duidelijk afwijkend signaal/fout en besluit dan de regeneratie af te breken.

Ik zei "bewijst bijna niets" omdat de verdenking tegen de software wel steeds sterker wordt.
Met al dat lostrekken van sensoren zou je toch onderhand wel eens een foutcode verwachten.

Tomvang (0), 6 jaar geleden

Ja precies. Ik ga maar naar de garage en dan zullen we zien.
Bedankt voor je reactie.

magicdd (0), 6 jaar geleden

hallo beste,

Zie hier net je berichtje en heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn Vectra.
Weet u toevallig al van de garage wat nu werkelijk het probleem was?
Alvast bedankt.

Mvg,Davy

Tomvang (0), 6 jaar geleden

Hoi Davy,

Toevallig gisteren het probleem opgelost. De computer bleef in het regenereer programma hangen. Via de laptop het systeem gereset, en alle problemen zijn weg. Het kan zijn dat het wel weer terug komt. Ik vermoed dat de kern van het roetfilter open gemaakt is en daardoor de computer de weg af en toe kwijt is. Dit ga ik verder bekijken.
Groet,
Tom

magicdd (0), 6 jaar geleden

Alvast super bedankt voor je reactie terug.
Hier is de roetfilter en intercooler vervangen geweest.
Ook zit ik met een zeer hoog verbruik als ik bv stationair aan de stoplichten sta
te wachten en de daarbij horende stinkende uitlaatgassen.je kan soms denken dat
de wagen in brand staat :-)
Ook blijft bij mij het gloeispiraal knipperen en gaat idd niet uit.
De garagist vond ook geen foutmelding hierop.
Als ik de wagen pas start loopt alles normaal.Het is idd na enige tijd dat het probleem zich
voordoet.Was dit bij jou ook?
Nogmaals dank voor je antwoordje.

Mvg,Davy

magicdd (0), 6 jaar geleden

UPDATE :

Ondertussen ook de regeneratie gepushed laten plaatsvinden.
Partikelfilter en deeltjesfilter laten resetten.
Dit ging een avond goed en toen ik s'morgens op mijn werk vertrok
begon de wagen na 5 minuten terug opnieuw kuren te krijgen.
Terug een hoop damp,verbruik omhoog ,.......
Wel bleef het gloeispiraal even weg,MAAR vandaag stond deze terug te knipperen.
Ben een beetje de wanhoop nabij.
Iemand nog goeie tips?
Alvast bedankt.
Groetjes Davy

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.