Opel MERIVA-A: Auto "rammelt" bij rijden op slechte weg, ook voelbaar

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z16SE, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 64

Hallo allemaal,
Weer een meriva probleem,
Auto "rammelt" bij rijden op slechte weg, ook voelbaar in stuur.
Alsof speling op stabilisatorstangen of buitenstuurkogels, maar is dit dus niet.
De een zegt stuurhuis, want daar zouden problemen mee zijn bij dit type.
De ander zegt binnenstuurkogels…
Wie heeft er ervaring mee, en weet wat het kan zijn ?
Dit voordat ik de boel uit elkaar ga halen.
Auto heeft 93000 km gelopen.
Bedankt vast !!
Ed

rissay

Geplaatst door rissay (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Meriva? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 4 jaar geleden

Elke rammel heeft een oorzaak...
Een rammel wordt veroorzaakt door ruimte op diverse delen.
Gewoon goed kijken/voelen..
Met " de een zegt dit en de ander zegt dat" kom je niet verder.

rissay (0), 4 jaar geleden

Hoi Hans,
Bedankt voor je reactie !
Nee klopt, daar kom ik ook niet echt verder mee.
vandaar mijn vraag of er wel meer problemen zijn met het stuurhuis van dit model.
Van corsa is het bekend, maar ook van die meriva ?
Stuurhuis kun je niet echt voelen.....

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Ga je het zelf doen of laat je het doen.Als je het zelf ga doen, moet je zoals Hans al aangeeft het volgende nakijken.Het enige dat je buiten je twee handen nodig hebt is een behoorlijke ijzeren staaf of breekijzer.De fusee en stuurkogels en de wiellagers kan je de speling met je handen voelen.Het taatslager en de aandrijfassen en het stuurhuis kan je ook in de meeste gevallen met de hand voelen.Bij de draagarmen en de stabilisatorstangetjes heb je het breekijzer nodig.Je stelt dat de stabilisator stang geen speling heeft.Hoe heb je dat gemeten.Vaak hebben de stangetjes die van de stabilisator naar de McPherson poot gaan speling.In de meeste gevallen voel je dit niet met de hand.
Het lijkt veel ,maar in een uurtje moet het wel rond zijn.Veel succes.
Ferry

rissay (0), 4 jaar geleden

Hai Ferry
Al het "zichtbare" en waar je bij kan al gecontroleerd met een breekijzer en geen speling, belast en onbelast.
Hoe "voel" je speling op het stuurhuis ?

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Ook de stangetjes,want die staan behoorlijk onder spanning.Het stuurhuis kan je met zijn tweeen heel makkelijk controleren.Een draait heel voorzichtig aan het stuur en de ander voelt aan de stuurstangen.Als er speling is voel je dat wel.
Ferry

rissay (0), 4 jaar geleden

Ok
Ga het proberen.
Heel erg bedankt !

Ed

rissay (0), 4 jaar geleden

Even een update...,
Alles maar dan ook alles gecontroleerd op speling en beide binnenstuurkogels vervangen ( lichte speling ) en uitgelijnd.
Probleem is er nog steeds maar in mindere mate.
Iemand nog een idee ? Of toch stuurhuis ?

rissay (0), 4 jaar geleden

Hallo allemaal,
Probleem verholpen !!
De bouten kruiskoppelingen vervangen van de stuurstang ( onder stuurwiel en onder tussen rem en koppelingspedaal )
De onderste bout is door opel gemodificeerd (korter schroefdraad en hoger moment)
Nog belangrijker ! links van het stuurhuis zit de motor voor de stuurbekrachtiging ( ongeveer achter zekeringkast )
Als je deze motor loshaalt en uit het stuurhuis trekt, verschijnt er een vertanding op de as van de motor, deze dient worden ingevet met dik ( Bosch) vet.
Ook een modificatie van opel.
De auto is hierna volledig stil in het stuurhuis bij het rijden op een slechte weg.
Met dank aan een monteur van een opel dealer in Nieuwegein, die dit "geheim" heeft prijsgegeven.
Hoe simpel kan het zijn...…...

rissay (0), 4 jaar geleden

Bedankt iedereen voor het meedenken !!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.