Peugeot 306: motor word te warm en kachel doet het niet

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo allemaal,

Nadat het goed had gevroren afgelopen vrijdag startte ik zaterdag mijn auto.
Waar de auto normaal gesproken snel lekker warm word van binnen door de kachel deed ie dat ineens niet meer.
Dit terwijl mijn motortemperatuur bleef oplopen totdat hij volgens de peugeot zelf te warm was en het "STOP" lampje ging branden.
Sindsdien blijft het probleem zich aanhouden.. De motor wordt te heet en de kachel wordt niet warm.

Ik heb de koelvloeistof gecontroleerd en ook maar even bijgevuld, maar het probleem blijft zich aanhouden.
Volgens een vriend van me is het niet de koppakking, want er komt geen overmatige rook uit de uitlaat.

Misschien heeft iemand van jullie een idee?

Groetjes,

Wouter

aent

Geplaatst door aent (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Highway (115) PRO, 14 jaar geleden

Er kan lucht in het systeem zitten of waterpomp defect. Ik heb de zelfde klacht ooit gehad bij een Ax en daar was de pomp van defect.

aent (0), 14 jaar geleden

Dank voor de snelle reactie.. De vraag is hoe de lucht in het systeem te ontluchten.. als dat niet werkt en de waterpomp is defect zal ik hem naar de garage moeten brengen.

Toverstaf11661 (0), 14 jaar geleden

Waterpomp kun je controleren door de dikke darm vast te pakken (die naar de radiateur loopt) en even een dot gas te geven, er moet merkbaar meer druk op de slang komen.

Is je koelinstallatie niet bevroren? Wel netjes met koelvloeistof gevuld?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Waarom heb je koelvloeistof bijgevuld Wouter ?

Heb je ergens een lekkage ? Normaal is bijvullen niet nodig..

En een koppakking kan om tig redenen kapot gaan, ook al rookt hij niet bij warme motor uit de uitlaat.

Draai de dop eens van het expansievat af, start de motor en geef een beetje gas, kijk eens of er dan nog koelvloeistof terug het reservoir in loopt ? Bij warme motor oppassen! Er staat druk op het systeem..

Als de waterpomp kapot zou zijn, vervang dan gelijk ook de distributie riem, want je hebt de boel dan toch los.

Gr Stefan

aent (0), 14 jaar geleden

Heb de auto net 2 maanden stefan.
Heeft overigens maar 111000 km gelopen.
Omdat hij ineens warm liep heb ik de dop van het koelstofreservoir er maar eens afgedraaid.
Een beetje bijgevuld totdat hij weer netjes onder de max stond.
Hoe kan ik controleren of mijn koppakking kapot is?
Had iets gehoord met overmatige rookproductie.. Nu zag ik vanavond dat als de motor op ongeveer 80 graden is en dus nog op normaal niveau zit dat er wel wat rook uit de uitlaat komt. De vorige keer gekeken met een koude motor.
Verder snap ik ook de relatie met de kachel niet. Er komt totaal geen warme lucht uit de kachel.

Groeten,

Wouter

William12146 (0), 14 jaar geleden

Als er lucht in je systeem zit, dan circuleerd het niet en komt er geen koelwater in je kachelradiateur.
Peugeot heeft niet zo'n geweldig systeen dat zichzelf ontlucht.
Er zitten diverse ontluchtingsnippels (kachelslangen, radiateur en thermostaathuis).
Als de koppakking lek is dan kan hij lucht in je systeem blazen.
Ga even naar een garage en vraag of ze met een koppakking tester je koelvloeistof controleren.
Dat werkt met een vloeistof die verkleurd als er uitlaatgas in je koelvloeistof zit.
Dan weet je 100% zeker of er iets aan de hand is met je koppakking.

Succes

Sus11208 (0), 14 jaar geleden

Eerste wat je doet als een motor te warm word is een nieuwe thermostaat steken, dat ding kost niet veel en regelt de motortemperatuur.
Als die thermostaat blijft hangen, dicht blijft staan kan de koelvloeistof niet door de radiator gekoeld worden.
Als de verwarming het niet meer warm word komt dat omdat er lucht in de verwarming zit als gevolg van te weinig koelvloeistof.
Dat is gewoonlijk het eerste dat uitvalt als je koelvloeistof verliest, maar dat kan veroorzaakt worden doordat de thermostaat blijft hangen, de motor in het rood gaat en zo een deel koelvloeistof langs de overloop weg loopt.
Eerst de thermostaat vervangen, koelvloeistof er op, ontluchten (gewoonlijk staat er een ontluchter op het thermostaathuis en op de slangen van de verwarming) geen ervaring met een 306 dus dat zal je zelf moeten zien.
De motor starten en de motor een tijdje op 1500 toeren laten draaien zodat de verwarming goed kan circuleren zodat eventueele lucht er uit word verdreven.
Als alles normaal werkt de koelvloeistof op peil zetten, op passen dat je u niet verbrand (als hij in het rood gaat kan er kokend of stoom uit komen)

William12146 (0), 14 jaar geleden

thermostaat kan het natuurlijk ook zijn.
Op de slang die door je schutbord heen loopt zit een ontluchtingsnippel, je kan als de motor draait deze losdraaien en wachten tot de koelvloeistof eruit komt.
Dan wordt je kachel ook weer warm.
De kachel is het hoogste punt en als er lucht in het systeem geblazen wordt zal het zich daar ophopen, waardoor je kachel koud blijft.
Een thermostaat kost 15 euro en koelvloeistof, koppakking testen kan in 15 minuten gedaan worden. Dat zou ik eerst laten doen
Als het de kop is dan kan je thermostaat dan gelijk meenemen.
Waarschijnlijk zweet je koppakking linksvoor olie, dat is een kwaal van deze types en geeft aan dat de pakking al behoorlijk aan het vergaan is.
Tevens kan een monteur bij het koppakking testen wel een vermoedelijke oorzaak geven als de koppakking het niet is.
Peugeot heeft een pot die je op de dop van de radiateur kan draaien en kan vullen met koelvloeistof.
Dat is dan het hoogste punt, dan is het een kwestie van alle punten ontluchten en blijven ontluchten tot de vin op de radiateur inslaat.
Ik heb wel eens een koppakking van een polo vervangen en daar ontlucht het systeem zich zelf en hoef je niet allerlei punten te ontluchten.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.