Peugeot 406: Niet starten wanneer geparkeerd op helling

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V XU10J4 (coupé)

Hallo,

Ik ondervind dat mijn auto moeilijk start (3-6 maal proberen) wanneer hij onder lichte helling staat.

Onder zware helling lukt het gewoon helemaal niet. Dan moet ik hem achteruit laten bollen tot hij op de straat staat, 30 sec. wachten en dan start hij direct. Die eerste seconden schommeld het stationair toerental dan ook wat, waarschijnlijk omdat hij niet direct voldoende benzinetoevoer krijgt.

In beide gevallen is de benzinetank 3/4 vol.

Ik ben helemaal geen auto mechanicus maar kan iemand volgende redeneringen staven of corrigeren en indien mogelijk stellen wat het probleem zou kunnen zijn aub?

Indien het probleem te situeren valt in het gedeelte van de aanvoer (tank tot aanvoerleiding pomp).

1) Zou het kunnen dat de brandstofilter al wat verstop zit en dat wanneer de auto onder helling staat de benzinepomp er niet in slaagt om voldoende benzine door de filter te trekken? Filter zou in dit geval probleem zijn.

2) Indien de benzinepomp ergens wat lucht aanzuigt doordat er misschien een afdichting versleten is of iets anders minder goed functioneert. Dan zou het misschien kunnen dat wanneer de auto onder helling staat (snuit naar boven) de benzine niet bij de aanvoer van de pomp blijft maar terugloopt naar het laagste punt.

Of zou het probleem zich in het gedeelte tussen pomp en injectoren bevinden?

Groeten

jameson81

Geplaatst door jameson81 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Hmm....vreemd, temeer omdat je aangeeft dat tank op dat moment 3/4 volzit. Als het (uitwendige) filter al wat verstopt zou zitten, zou je m.i ook problemen moeten hebben bij horizontale stand. Lucht trekken op de aanzuiging in de tank is met deze benzinestand (3/4) ook vreemd, want dan zou je zeker problemen krijgen bij horizontaal op bijv. 1/4 vol.
De benzine(opvoer)pomp hangt met de onderzijde in een bak die op de bodem van de tank bevestigd zit. Deze bak dient als extra reservoir in geval van scheeft staan en laag benzineniveau in de tank. Zou deze bak verdwenen zijn (even extreem beredeneerd), dan zou je dit soort problemen kunnen krijgen, maar NIET bij 3/4 vol.
Het kan zijn dat er "iets" in benzinefilter zit, wat gaat afsluiten als de wagen schuin staat, maar dit lijkt me bijna onwaarschijnlijk. Zit er een uitwendig benzinefilter op deze 406 (rechts-achter beetje bovenaan zijkant tank?) Beetje afhankelijk van model en bouwjaar of er 1 opzit.
Maakt het ook nog uit of neus van auto naar beneden of omhoog staat? En wat voor helling moeten we ons voorstellen? Inrit ondergrondse parkeergarage....zo iets?
Als deze 406 een uitwendig benzinefilter heeft, en al langere tijd niet vervangen is, zou ik hier eens mee beginnen......kan geen kwaad om dit eens te doen, en wie weet los je het probleem er mee op. Anders zou de benzine-druk en vooral opbrengst eens gemeten moeten worden bij schuin-stand.
Nog een niet helemaal te verklaren optie: zit er mogelijk water onder in de tank??

bikerman (0), 4 jaar geleden

Ik had afgelopen week exact hetzelfde toen ik op een boothelling stond. Kon starten wat ik wilde met de Dacia L lpg. Zodra iemand de auto vlak trok sloeg de motor direct weer aan. Capaciteit van de benzinepomp misschien?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum