Peugeot 407: lampjes branden storingscode P0069

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 hdi

Hallo beste medesleutelaars,

ik heb hier een 407 1.6 hdi gehad die problemen heeft met dierse lampjes die blijven branden en het motorstoringslampje gaat ook regelmatig aan.
Deze auto rijdt echter prima maar uiteraard wil de klant graag een diagnose en oplossing horen over de brandende lampjes.
ik heb daarom de auto uitgelezen 2 andere bedrijven (incl dealer)hadden dit ook al gedaan maar die konden naar eigen zeggen geen storing vinden.
Ik vond echter wel een storing met nummer P0069.
Deze heb ik opgezocht en er schijnt een probleem te kunnen zijn met de turbo en dan vooral met de aansturing hiervan.
Dus niet de turbo zelf maar vermoedelijk incorrecte data die de turbo aanstuurt waardoor overdruk zou onstaan onder bepaalde situaties.
Is er iemand die hier iets meer van weet of hier ervaring mee heeft ?
Alle suggesties zijn welkom alvast bedankt.

S400

Geplaatst door S400 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 407? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

P0069 - Manifold Absolute Pressure - Barometric Pressure Correlation
Deze code wordt gezet als de inlaatdruk ONDER de buitenluchtdruk komt.
Ofwel Baro sensor geeft te veel aan, dan wel de inlaatdruk is te laag.
Zit er een stopklep/gasklep op deze motor? Blijft die altijd open staan?

Proefrijden en drukken in de gaten houden. Met een beetje mazzel kun je die zelfs met een EOBD/OBD2 scanner krijgen.

S400 (0), 12 jaar geleden

Hallo Oldford,

bedankt voor je snelle reactie.
ik kan wel real time data bekijken met de scanner dus dat ga ik even bekijken als de auto weer komt.
Even simpel geredeneerd : als de drukken te laag zijn dan komt het er dus op neer dat of de sensor afwijkt of er een probleem is met de turbo waardoor de inlaat druk te laag is?
Of een probleem met een eventuele gasklep/stopklep.
of deze erop zit kan ik nu niet bekijken klant heeft de auto weer mee.
Maar gezien jou reactie zou een niet goede werkende gas/stopklep ook een te lage druk kunnen verooorzaken?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Van oudsher hebben diesels geen gasklep en werken nooit met een onderdruk in het inlaatspruitstuk.
In principe geldt dat nog steeds, met een paar aanpassingen.
Om de motor beter/sneller/gecontroleerder af te laten slaan is er die stopklep. Sluit de luchttoevoer af als je de sleutel op uit draait.
Diezelfde klep kan ook als een gasklep gebruikt worden om tijdens het regenereren van het roetfilter de hoeveelheid lucht te beperken.
Het effect van die klep biju dicht staan is hetzelfde als bij een benzine motor. Je krijgt onderdruk in het inlaat spruitstuk.

Andere oorzaken kunnen zijn verstopping van inlaatkanaal - bijvoorbeeld een turbo die nagenoeg vast staat.
Dat zie je als je stilstaand gas geeft en de slang van turbo naar intercooler dicht gezogen wordt.
Maar defecte sensors kunnen natuurlijk altijd - naar keuze een baro-sensor die te veel afgeeft (normaal 950 - 1050mbar) of een map-sensor die te weinig afgeeft - minder dan de baro-sensor. Kijk eerst eens wat beide snesors aangeven bij contact aan en motor uit.
Het is dus niet echt een te lage turbodruk - het is een vacuüm waar er geen vacuüm hoort te zijn.

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

Die turbodruk sensors gaan wel vaak stuk eigenlijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum