Peugeot 106: Peugeot 106 1.5D 1999 houdt in

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5

Mijn peugeot 106 1.5D uit 1999 start in 1 keer en loopt goed stationair maar zodra ik begin te rijden houdt die in,
als voorbeeld als ik 100 km per uur rij en het gaspendaal gewoon constant houdt dan gaat die de ene keer inhouden en de andere keer geeft die een spurt gas zonder dat ik de stand van het gaspendaal verander?
er valt mee te rijden maar het is niet fijn en betrouwd gevoel?
Verder zie ik in het doorzichtige slangentje vanaf het brandstoffilter dat er luchtbellen tussen de vloeistof lopen is dit normaal?

carden

Geplaatst door carden (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat je beschrijft lijkt inderdaat een valse lucht lekkage, een berucht probleem bij deze 106 diesel.(en andere merken en modellen) Door de lucht in de brandstofpomp wordt het vervroegings mechanisme in de pomp ontregeld, dat beinvloed het vermogen van de motor in positieve of negatieve zin. Dat wordt gevoeld als inhouden of gasgeven terwijl het gaspedaal in de zelfde stand gehouden wordt. Een paar luchtbelletjes is acceptabel maar meer duid op valseluchtlekkage.
Ik monteer meestal doorzichte brandstofslangen voor en na het filter om te lokaliseren waar het probleem zich bevindt.
Op deze auto zit een brandstofvoorverwarmer die heel vaak de oorzaak is(was) van dit probleem. Die brandstofverwarmer zit in de buurt van het brandstoffilter in de cilinderkop of in het brandstoffilterhuis. Er gaat een brandstofleidingtje in en er gaat er 1 uit. Soms zitten de koperen pijpjes los of hij lekt via het ronde koperen elementje wat met een borgveertje vast zit in het huis of de cilinderkop. Bij wijze van proef kun je 2 brandstofslangen aan elkaar koppelen en zodoende de voorverwarmer uitschakelen.

Vrgr.

PT nieker

carden (0), 12 jaar geleden

dit klinkt als een mogelijke oplossing gooi hem vanavond op de brug en ga dit eens even bekijken want zoals ik vanmorgen keek zag ik namelijk wel vloeistof op de versnellingsbak liggen en dit rook naar diesel en dit ligt onder het brandstof filter. als k meer weet zal ik het even melden als mensen nog meer oplossingen weten of antwoord op mijn problemen hoor ik dit graag.

vriendelijke groeten

bob

carden (0), 12 jaar geleden

net op de brug geweest en even een controle gedaan.
conclusie: lekkage bij dieselfilter.
het druppelt aan de onderkant van het filter en zodra ik het handpompje gebruik begint het erger te druppelen.
nieuw filter besteld en meteen ook een luchtfilter besteld die is ook enorm aan vernieuwing toe.... heb die even als noodoplossing nu schoongeblazen en alles weer gemonteerd flink lopen pompen met handpompje van dieselleiding en nu geen lucht meer net snelweg geweest en op het moment is het weg/enorm minder merk soms eeen heeeeel klein beetje dat die inhoudt maar denk dat met nieuw filter en luchtfilter wel moet opgelost zijn.
dit komt woensdag binnen dus dan zal ik even weer een update melden.

verder als ik een bocht neem en gas geef dan hoor ik tiktiktiktiktik bij mijn wielen/versnellingbak? maar als ik geen gas geef en een bocht doorga dan heb ik het niet? iemand een idee?


bij voorbaat dank

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

Zat het brandstoffilter niet goed vast, of lekte hij op een andere plaats ? Zak inderdaat wel de oplossing zijn.

Tiktiktiktiktiktik is een versleten of droge homokineet.(aan wielzijde) Als de ashoes ooit eens stuk geweest is of nu stuk is is heeft hij meestal (te)veel slijtage gemaakt en gaat hij lawaai maken in een bocht met het gas er op.
Dat wordt dan een ruilas oid. Vervang dan ook gelijk de aandrijaskeering in het diffirentieel mee. Bak inhoud is 2 liter (75w80.)

carden (0), 12 jaar geleden

Brandstoffilter huis zoog valse lucht door de witte thermostaat wat in het huis zit.

dit o ringentje lekte en uit forums heb ik begrepen dat is een bekend probleem is en vaak een onmogelijke reperatie( bij het verwijderen van dit onderdeel breekt dit meestal )
Hierbij heb ik gekozen voor een universeel filter te bevestigen welke ik bevestigt heb aan mijn radiauteurvin behuizing. na dit gedaan te hebben is het lucht uit mijn brandstofsysteem en heb ik niet meer het probleem van inhouden.

binnenkort komt me aandrijf as binnen en word deze ook vervangen en ben ik dus van het getik verder ook af !

hartstikke bedankt voor alle informatie die ik verkregen heb ben erg blij met deze site.

carden (0), 12 jaar geleden

Nou mijn aandrijfas vervangen was ook wel nodig de hoes bleef olie lekken....
versnellingsbak olie ververst was wel nodig had 2 afro bouten (afro kapsel verwijs ik naar het aantal metaal deeltjes wat rechtop stond op de magneten van de aftap en controleplug.....)
dus weer lekker verse olie vind die wel fijn een of andere manier schakelt die wat fijner.

maaaar het probleem van het tikken is niet over.... as was wel aan vervanging toe dus dat was geen onnodig werk geweest.

zodra ik een bocht naar links maak en gas geef hoor ik een tiktiktiktiktik geluid.... help wat is dit?

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

Welke aandrijfas heb je vervangen ? Links, rechts of alle 2?

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

Normaal zou ik zeggen in een bocht naar links wordt de rechtse as het zwaarst belast. Dus deze zou ik dan vervangen. Heb je dat gedaan.?

carden (0), 10 jaar geleden

auto verkocht versnellingsbak had spelling op lagers.

qs (0), 6 jaar geleden

Goedemorgen,

Ik heb exact hetzelfde probleem als door de topicstarter beschreven, betreft eveneens een 106 1.5D uit '99. Echter heeft mijn auto er alleen last van met lagere buitentemperaturen (<10 graden Celsius) en zodra de motor op temperatuur komt is het probleem verdwenen, meestal zo'n 5 à 10 minuten na het wegrijden. Wanneer in die eerste minuten gestopt moet worden voor bijvoorbeeld een verkeerslicht galoppeert het toerental, dit is ook verdwenen zodra de motor op temperatuur is.
Starten met koud weer gaat op zich goed, maar de motor moet wel wat vaker rond voor die aanslaat.

Waar kan dit aan liggen? Luchtlekkage lijkt mij niet logisch aangezien het temperatuurafhankelijk is.

Alvast bedankt.

qs (0), 6 jaar geleden

Opgelost, probleem was de buitenste o-ring van de hier beschreven thermostaat http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.p... daarom was het waarschijnlijk ook enkel bij koude motor en lage temperaturen. Dus toch een luchtlekkage.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.