Peugeot 306: Automaat Al4 Peugeot 306

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: TU5JP 1.6

Hallo, bij deze heb ik het volgende probleem. Wij hebben een prachtige 306 met nog maar net 100 dkm op de klok met storing in de automaat. Het bekende knipperende lampjes en noodloop probleem met af en toe niet echt lekker schakelen i.c.m. een "flair" in het schakelen van 3 naar 4. Dit alleen bij vlot doortrekken.
We hebben de bak laten spoelen met de juiste olie en de twee bekende elektrokleppen laten vervangen. Hierna reed de auto weer perfect en hebben er helemaal geen problemen meer mee gehad. Na deze reparatie zijn wij een week naar de Ardennen geweest en heeft de auto zo'n beetje alle mogelijke situaties voor de kiezen gehad. Bergen, dalen, hitte, snelweg en ellenlange files. Hij heeft geen een steek laten vallen en deed zijn werk gewoon zoals het hoort, geen enkel probleem.
Echter, een week later in Nederland begon het. Tijdens het rijden knipperde af en toe het selectielampje in het dashboard. Tijdens het rijden brand het lampje van de D en soms knippert hij of verspringt voor een seconde naar de R of de N. Als dit gebeurd is dit een voorbode voor noodloop later op de dag. 9 van de 10 keer is dit dan ook het gevolg. De auto blijft later hangen in zijn 3 en de bekende lampjes (S en *) knipperen. Even opnieuw starten en het is weer over.
Hierop besloten de meerstandenschakelaar opnieuw af te stellen want die was om een of andere duistere reden verlopen. Dit was bijna niet te doen dus op de gok maar een nieuwe besteld en gemonteerd. Deze was binnen een paar minuten af te stellen dus de oude was wel degelijk niet goed. Deze heb ik gedemonteerd en die was van binnen inderdaad helemaal versleten dus opgelost zou je denken!
Het is met de nieuwe schakelaar heel even goed gegaan, dezelfde avond weer storing. 3 keer maar liefst... Hierop weer zoeken op het internet en een originele afstel instructie gevonden. Boutjes los, eentje weer contact laten maken, pook in N en de multimeter op de contacten aansluiten. Op de schakelaar en transmissie merken wanneer de schakelaar in geleiding springt tijdens verdraaien en waar hij weer verbreekt. Tussen die twee punten de schakelaar weer monteren en klaar zou het moeten zijn.
Hierna is het heel lang goed gegaan maar na verloop van tijd weer het knipperen en af en toe verspringen van de selectielampjes in D en ja hoor, noodloop...
Auto maar eens uitlezen met de pp2000 en die gaf aan: TIJDELIJKE STORING DRUKREGELING, VERSCHIL/RICHTWAARDE. Storing gewist en toch maar de schakelaar iets versteld en dat gaf toch weer enige verbetering maar de storing is later toch weer terug gekomen.
De auto is ten tijde van het vervangen van de kleppen voorzien van nieuwe software voor de automaat, maar ik lees hier en daar ook dat de software van de motor aangepast moet worden. Als ik de dealer hiernaar vraag zitten ze me echt met glazige ogen aan te kijken en vragen ze me hoe ik daar bij kom en dat hier niets voor is.
Is er nou echt een update voor de motor nodig om e.e.a. goed werkend te krijgen? Het lijkt me echt een elektrisch probleem. Waarom zouden anders de selectie lampjes verspringen alvorens later in storing te springen? Overigens springt hij niet altijd in storing maar dat de lampjes wel eens verspringen hoort volgens mij echt niet zo. Ik kan me voorstellen dat de bakcomputer in de stress springt als hij tegenstrijdige informatie krijgt en dan een niet juiste storingsmelding geeft. Als de snelheidssensor en gaspedaalsensor signalen geven dat de auto met een behoorlijke snelheid vooruit rijdt en de selectiehendel elektronisch verteld dat de auto heel even achteruit rijdt of zelfs in de P staat, kan ik me ergens voorstellen dat het logische gevolg een storingsmelding en noodloop is.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat de bak zelf versleten is, hij schakelt subliem, schokt niet en bij het inleggen van de D of de R is er zelfs geen schok waarneembaar. De bak slipt niet en maakt geen rare geluiden, de drukken zijn gecontroleerd en die zijn gewoon zoals het hoort.
Ligt het dan toch aan nog niet helemaal correct afgestelde meerstandenschakelaar? Ik heb nog geen beschadiging in de kabelboom kunnen vinden en het beeld van de storing veranderd iedere keer met verdraaien van de schakelaar. Het werkgebied is ongeveer een 3mm dus heel veel valt er ook niet aan te stellen.
Heeft iemand een idee wat ik hier nu mee aan moet. Wij willen nog niet van de auto af omdat hij verder in een perfecte staat verkeerd en hij verder ontzettend lekker rijdt. Alle suggesties zijn welkom!
Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Mondeofreak

Geplaatst door Mondeofreak (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Tijdelijke storing drukregeling , verschil/richtwaarde . Als de bekende kleppen al vervangen zijn , met uiteraard de pakking ringen tussen de bak en het hydraulisch brein , word de storing waarschijnlijk veroorzaakt door een inwendige lekkage in de AL4 bak of een defect brein . Autrans in Lunteren is een specialist in bakken . Neem eens contact met hun op . Note: bij de uitgelezen storing hoort nog een nummer bv 03 of 06 . En inderdaad , bij een bak update hoort een motor ECU update.( indien nog mogelijk )

Mondeofreak (0), 9 jaar geleden

Voor zover er na kon worden gegaan is het brein goudschoon en goedwerkend bevonden. Echter, ik kan me ergens wel vinden in je uitleg. Ik had het verhaal ook al eens aan Autrans gedaan maar ook die vonden het allemaal erg vreemd. Ikzelf heb nog steeds het idee dat er iets niet helemaal juist is in de communicatie tussen bak en elektronica gezien het feit dat de storing niet eerder komt dan dat er af en toe een selectielampje knippert. Ik kan me ergens niet voorstellen dat een lampje wat bediend wordt door de meerstandenschakelaar gaat knipperen als er in de bak ergens drukverlies zou zijn. Let wel, ik heb het nu niet over de storinglampjes maar alleen de selectielampjes. Daar komt bij dat de bak werkelijk fenomenaal schakelt en hierin ook niet op fouten te betrappen valt. Geen slip, geen schokken domweg helemaal niets. Hoe kan ik erachter komen of er eventueel nieuwe software voor de TU5JP te krijgen is? Met de pp2000 kon ik zien dat de bak voorzien was van nieuwe software, is dit ook mogelijk met het motormanagement.
Ik vraag veel, maar ik wil eerst alles zien uit te sluiten alvorens ik nogmaals een sloot geld in deze auto steek. Het vervangen van de kleppen, de spoelbeurt, nieuwe schakelaar hebben eerst wel genoeg gekost en de verwachting was dan ook om nu lekker te genieten van het autootje. Helaas mag het nog niet zo zijn.
Overigens bedankt voor je snelle reactie!!!

ATR Transmissies (0) PRO, 9 jaar geleden

Lees eens het artikel op onze website.
Wat veel specialisten doen is gewoon het vervangen van de sensoren en maken het kleppenblok schoon.
Belangrijker is om het kleppenblok ook op een juiste druk af te stellen hiervoor dient een speciale testbank voor de kleppenblokken nodig te zijn.
Deze kleppenblokken zijn namelijk a fabriek op een te lage druk afgesteld en stellen wij standaard 1bar hoger af.

Mondeofreak (0), 9 jaar geleden

Hoi David, ik heb het artikel gelezen en ergens kan ik me er wel in vinden. Toch blijf ik me afvragen waarom voorafgaande aan de storing er af en toe eerst een selectielampje knippert. Het is net of het een voorwaarde is voordat hij in noodloop gaat. Zolang het selectielampje niet geknipperd heeft of een keer versprongen is terwijl hij in D staat, is er niets aan de hand.
Ik heb nog steeds heel erg het gevoel dat er iets mis is met de communicatie tussen bak, motor, meerstandenschakelaar en management. Ik ben ook een soortgelijk verhaal tegengekomen van iemand met een rotte automaat Ecu en die was eraf na uitwisseling. Gisteren hebben we meer dan 400 km gereden zonder een centje pijn met stad en fileverkeer en een behoorlijk stuk snelweg. De bak heeft geen krimp gegeven en schakelde voorbeeldig. Het selectielampje bleef ook trouw in D staan en is tijdens de rit geen enkele keer versprongen. Dit is ook de reden dat ik een beetje sceptisch ben m.b.t. de suggesties tot een drukverlies probleem. Begrijp me niet verkeerd, als een gedeeltelijke revisie de oplossing is dan heb ik daar absoluut oren naar. Maar zover ik kan oordelen aan de technische informatie die mij ter beschikking gesteld is kunnen de selectielampjes alleen maar geactiveerd worden door het management of de meerstandenschakelaar. Of het zou zo moeten zijn dat de computer vreemde informatie, drukverlies, vanuit de bak krijgt en voorafgaande aan de storing het selectielampje laat verspringen. Beetje vergezocht misschien, maar het blijft Franse elektronica.
Ik lees overal nog steeds over die motor update die ook bij de bak update uitgevoerd zou moeten worden maar niemand kan mij eigenlijk vertellen waar ik die kan krijgen. Ik sta open voor alle suggesties!
Ik zag op jullie site dat het brein ook buiten de bak getest kan worden, als mijn zoektocht naar de ultieme oplossing niets oplevert zie ik mij genoodzaakt om dan toch maar eens de lange rit vanuit Friesland te maken en het spul maar eens goed laten testen. Bedankt voor je reactie!

ATR Transmissies (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik begrijp het verhaal.
Om even kort in te haken op het verhaal van de motorupdate deze moet samen met de update voor de bak worden gedaan na het vervangen van die sensoren.
Dat komt omdat die sensoren op andere waardes gekalibreerd zijn.
Beste dat je dat kan laten doen is bij de dealer.

Mondeofreak (0), 9 jaar geleden

Licht aan het eind van de tunnel, zoals het er nu uit ziet is de computer van de automaat niet goed. Ik heb deze uitgewisseld met die van een schadeauto en heb nu sinds augustus geen enkele storing meer gehad. Deze storing was ook al een paar keer voorbijgekomen op het Engelse forum. Ook hier was al alles geprobeerd en bleef na redeneren de computer over. Het viel sommige mensen op dat de storing het vaakst voorkwam als er iemand anders, dus met een andere rijstijl, in reed. Oftewel, het adaptieve deel van de computer deed niet wat de bedoeling was en schoot in de stress. Dit was ook bij ons het geval. Waarschijnlijk een permanente fout in de computer. Tot nu toe geen enkel probleem meer gehad dus het vertrouwen in de auto is weer helemaal terug.

Iets soortgelijks heb ik eerder met een 406 gehad waarvan het ESP iedere langzaam genomen bocht naar rechts volledig in de stress schoot. Op hoge snelheid niets aan de hand. Ook deze fout was te wijten aan een niet goed functionerende ESP computer en ook via het Engelse forum kwam ik erachter dat dit een bekend probleem was. Ook de dealers hebben hier destijds een schrijven van gehad met de daarbij behorende Dam.nr's van de betreffende auto's. Ik hoop dat een ander iets aan deze informatie heeft.
Voor zover probleem opgelost, bedankt voor het meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum