Peugeot 309 GR 1.4 PLUS U9: Inhouden, weinig vermogen, stotterig lopende motor

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KDY, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Beste specialisten,

Het gaat om een Peugeot 309 1.4 uit 1991 met TU3M motor, handgeschakeld met 185dkm.
Zojuist het volgende vervangen o.a.:
Bougies, kabels, rotor en verdeler, bobine, ontstekingsmodule, luchtfilter, benzinefilter, etc.
Auto liep toen gewoon goed.

Toen heb ik voor de zekerheid alle mogelijke stekkers onder de kap schoongemaakt met contactreiniger. Hierna ging ik met de auto rijden en hield hij in bij accelereren (ging niet harder dan 130 op de snelweg) en dus vermogensverlies. Leek alsof hij teveel benzine kreeg bij volgas, als ik gas terugnam, liep hij beter. Bij constante snelheid kreeg ik een storingslampje (oranje K op het dashboard), met codes 31 en 52, met sleutel/knippermethode uitgelezen. Dit wil iets zeggen over de lambdasonde of mengsel (brandstof/lucht verhouding), zoals op internet te vinden.

Loopt stationair ietsje schommelend, zo minimaal dat het niet storend is (50tpm afwijkingen), maar vermeldt het toch even.

Heb van de lambda enkel de stekkers schoongemaakt met contactreiniger.

Iemand een idee? Alvast dank!

Coenvisser

Geplaatst door Coenvisser (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

36 Reacties

Wernervs (0), 6 jaar geleden

Schoonmaken met contactreiniger betekent: inspuiten, laten inwerken, restant afspoelen en droog/wegvegen. :-) Als je met contactreiniger drijfnatte connectoren terug insteekt, doe je meer kwaad dan goed, maar dat zal vast niet het geval zijn. Toch?

Ik lees op deze pagina ook over iemand die een fout 52 kreeg: http://www.pug205.nl/view.php?fid=6&tid=... Die heeft de lamdasonde vervangen en had de code niet meer. 31 en 52 lijken met elkaar te maken te hebben (sterker nog, in die post zijn ze omschreven als zelfde probleem...(?) ).

Doorgaans regelt de motor zichzelf binnen de gestelde grenzen af, zodat het juiste mengsel de motor in- en de uitlaat uit gaat. Denk aan de hoeveelheid lucht regelen en de hoeveelheid ingespoten brandstof regelen, dat met de juiste timing etc.
Echter, deze codes houden in: hij regelt zich nu suf, maar het uitlaatgas dat langs de lambdasensor komt, is nog veel te rijk. Hij kan dat niet "wegregelen" door bijvoorbeeld nog minder in te spuiten of meer lucht te gebruiken. Hij gooit het bijltje er dan bij neer en geeft deze codes af. Nu is het lastige, dat zo onderhand alles wat je noemt van invloed kan zijn op de uitlaatgassamenstelling :-) Het kan dus ook alles zijn wat je vervangen hebt...

...en natuurlijk kan het ook zijn dat de lambdasonde inderdaad defect is, maar dat zou toeval zijn. Ik zou in ieder geval alles even 100% goed checken op correcte plaatsing.

Wat was de reden dat al die onderdelen vervangen zijn? Was dat vanwege: " Inhouden, weinig vermogen, stotterig lopende motor"? Het komt ook wel eens meer dan eens voor dat de motor simpelweg niet goed op tijd staat. Dat levert een eindeloze zoektocht op en precies zulke vage "correlatie"-errors en uitlaatgas-/emissie-errors op. Nokkenas tandje verschoven misschien? Door alles te vernieuwen kun je dat een beetje "verdoezelen", waardoor 'ie wat beter gaat lopen... :-) Maar hij blijft verkeerd staan en de fouten blijven dan nog komen. Precies zoals je beschrijft.

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

@Wernervs:

Super, zo een uitgebreide reactie! Dank! Ik heb de accu eens even een halve dag losgelegd om de ECU te resetten. Hierna heb ik een stuk minder last gehad van het probleem, ook na 100km rijden geen meldingen meer gekregen.

Ik denk dat wanneer ik de stekkers allemaal nog eens opnieuw schoonmaak en met luchtdruk droog blaas, het wellicht nog verder verminderd is.
Het zou ook kunnen dat heel lichtjes schokkerig optrekken 'hoort' bij een monopoint motortje met mechanische stroomverdeler? Het is geen BMW 12 cilinder natuurlijk :P

Ga de Lambda ook eens doormeten wanneer hij warm is om te kijken of de waardes kloppen, ik houd je op de hoogte!

Gr Coen

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

@wernervs of iemand anders:

Alle stekkers nogmaals schoongemaakt met contactreiniger en uitgeblazen met perslucht. Lambda heb ik getest, er is een witte draad (verwarming) en een grijs/zwarte.

Bij koude motor geeft de grijs/zwarte een vrij constante spanning van 0.95-1.0 volt af, dit lijkt mij wat hoog. Bij bedrijftemperatuur geeft hij een schommelende waarde van 0.2-0.8 volt ongeveer af.

De witte verwarmingsstekker heeft bij koude motor een weerstand van 5 ohm en bij bedrijfstemperatuur is dit tussen de 8 en 12 schommelend.

Lijken mij vreemde waardes? Iemand een idee? Lambda defect of aan zijn einde?

Wernervs (0), 6 jaar geleden

Ik heb deze erbij gezocht voor de zekerheid: https://www.ngk.de/nc/en/product-finder/... en gecheckt wat voor type sonde erin moet (obv Zirkonium).

Dan, zie wat NGK over de testwaarden zegt in: "How to test Lambda sensors" over de verwarming en "Testing Zirconia Binary Sensors cont" over de weerstand en het signaalspanning:
http://ngkntk.co.uk/wp-content/uploads/2...

Kortom < 30 Ohm verwarming en (precies) tussen 0.2-0.8 Volt oscillerend in max 1s... dat zijn prima waardes...!

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

@Wernervs,

Dank voor het wederom uitvoerige antwoord, mijn waardes lijken te kloppen! Dan zou het evt nog de koelwatertemp sensor kunnen zijn, maar die heb ik geloof ik 1,5 jaar geleden al vervangen voor een nieuwe... deze moet een dalende weerstand hebben bij oplopende watertemp. toch? Ga ik ook eens testen!

Wernervs (0), 6 jaar geleden

Ja, klopt, maar zit er geen koelvloeistoftemperatuurmeter op? :-) Lijkt me handiger om die af te lezen?

Als de koelvloeistoftemperatuurmeter kaduuk is, dan gaat ie wel merkbaar belabberd lopen. Hij denkt dan dat de motor nog koud is en gaat rijker inspuiten.
Dat strookt opzich wel met je bevinding.

Als je geen metertje hebt op je dashboard, direct doen, lijkt me!

Wernervs (0), 6 jaar geleden

Wat helpt bij meten:
De tweepolige meet 2080Ω@25°C en 302Ω@80°C.
De eenpolige meet 2697Ω @25°C en 296Ω @80°C

Meet dit goed uit, dan toch effe controleren of de motor op tijd staat.

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

@Wernervs,

Er zitten twee sensoren bij het thermostaathuis, een eenpolige die puur dient voor temperatuur doorgeven naar dashboardmetertje, gaat keurig naar 90 celcius.
De tweepolige is een koelmiddeltemperetuursensor, die zou evt stuk kunnen zijn, of gammel...
Die twee staan volledig los van elkaar!

Die waardes die je doorgeeft, zijn die voor deze sensoren? Hebben die iets te maken met of de motor op tijd staat? Vergeten te vermelden, heb vorige week de ontsteking af laten stellen met stroboscoop, dat kan het ook niet zijn. Dat de distributie een tand verschoven zou zijn, lijkt mij zeer zeer sterk, hij loopt daar net weer te goed voor. (Neem aan dat dit wel degelijk merkbaar is?

Wernervs (0), 6 jaar geleden

Had geen idee of ze alletwee geschikt zijn, of allebei enkelvoudig gemonteerd voorkomen. Ik had erbijgezocht welke koelvloeistoftemperatuursensoren erop gaan en heb deze vermeld. De tweepolige (Hella 6PT 009 107-361) is voor de computer, die moet je hebben dus en deze meet inderdaad ~2kΩ bij 25°C en ~300Ω bij 80°C. Bij de eenpolige stond niet specifiek iets waar hij toegepast werd... vandaar maar vermeld. Ben benieuwd.

Als de distributieriem versprongen is, ook al is het één tandje, dan zou dat op moeten vallen bij het afstellen van de ontsteking. Ik heb geen idee of je dan eigenlijk nog een goed inspuittijdstip kunt vinden. Misschien wel, maar helemaal aan het extreem van het bereik... misschien niet... (geen ervaring mee!).

Eerst maar die sensor doormeten.

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

@wernervs of iemand anders!,

Samen met een peugeot 205/309 specialist uit de omgeving 2 uur lang gezocht naar het probleem. Wat is er gebeurd (steeds tussendoor ecu gereset door accu 10 min los):

-Een andere lambdasonde erop gezet, geen verschil in hoe hij loopt
-ecu gewisseld, maar geen enkel verschil
-brandstofdruk gemeten, is goed
-ontstekingstimint gechecked: staat goed
-Temperatuursensor gewisseld voor een ander exemplaar (identiek natuurlijk), lijkt het wel beter te lopen hierdoor, maar uiteindelijk toch weer inhouden en stotteren +foutmelding 51 (lamdbasonde)
-heb gasklephuis mbv een handleiding op citroen ax forum helemaal gereinigd (echt goed gedaan), lijkt hierna goed te lopen, eigenlijk geen problemen qua rijden. Toch kreeg ik bij constante snelheid weer melding 51, maar stotterde niet en hield niet in. Gasklephuis schoonmaken heeft wel degelijk zin gehad! Komt nu in ieder geval geen zwarte/donkergrijze walmen uit uitlaat en geen (onvolledig verbrande brandstoflucht)

Heb je/heeft iemand een idee wat het nog meer zou kunnen zijn??

Gaskleppositiesensor (tps) heb ik 1,5 jaar geleden vervangen voor een hagelnieuwe (via alibaba, werkt goed!) en stappenmotor is halfjaar geleden uit elkaar gehaald en weer goed gesmeerd, lijkt het ook nu gewoon goed te doen.

Graag een idee!! Word hier radeloos van!

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

Oja: zijn erachter gekomen dat het potje van de ontstekingsvervroeging lekt (dus geen vacuum meer houdt), je kan aan het slangetje zuigen en je kan blijven zuigen. Is dit van grote invloed op mijn probleem? Ik wil hier wel een nieuw potje op gaan zetten, maar hoe weet ik welke ik precies nodig heb?

leeuw106 (0), 6 jaar geleden

Het woord ontstekingsvervroeging zegt al genoeg, als die niet goed werkt krijgt de motor een te late ontsteking waardoor de motor niet goed op toeren komt.

Wernervs (0), 6 jaar geleden

Met andere woorden, vervangen. Goed bezig geweest, Coen!

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

Beiden, grote dank voor de hulp tot dusver!

Ik ben nu bij een paar sloperijen geweest, heb er meerdere in handen gehad en allen lijken ze 'lek' te zijn, kan aan de tuitjes van het vacuumpotjes zuigen en houden allemaal geen vacuum! Ik heb zelf een ducellier ontsteking met de volgende nummers erop: 2525753a en c060d049

Lijkt er dus op dat ik een nieuw onderdeel moet hebben, want een 'halfgare' gebruikte schiet ook niet op!
Is mijn ducellier uitvoering uitwisselbaar met een bosch? Kan ik een ontsteking met ander nummer gewoon monteren, of luisteren de nummers nauw? Ik wil dit defect heel graag oplossen, dus ben benieuwd of jullie mij meer kunnen vertellen!

Wederom, alvast dank!

Wernervs (0), 6 jaar geleden

Dat kan ik je niet direct zeggen. Dus even google'n. Dit heb ik gevonden op het internet: http://miamistu.co.uk/pug/ en klik je door, kom je op: http://miamistu.co.uk/pug/GB/309F/5/59A30A.HTM en daar zie je naast de DUCELLIER 2525753A ook de BOSCH 0237009624 vermeld staan in hetzelfde kader. Deze zijn geschikt voor de KDY motor. De andere genoemde zijn voor de andere motoren helaas...

leeuw106 (0), 6 jaar geleden

Probeer deze link eens http://www.evertjonkhart.nl/

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

En anders de laatste 8 van het chassisnummer voor het originele onderdeelnummer .

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

Heren, wederom dank!

Er is een gebruikte ontsteking met zelfde nummers en werkende vacuumpot onderweg. Na lang zoeken en rondmailen naar demontagebedrijven. Hoop hem deze week binnen te krijgen en dan installeren en ontsteking weer laten afstellen. Kijken wat dat doet. Ik houd jullie op de hoogte!

P.s. Vandaag weer 100km met de auto gereden, liep gewoon goed, ondanks meldingen 51,52 en 31 die steeds terugkomen. Ben benieuwd of een werkende vacuumpot de oplossing zal bieden voor het wegblijven van de (menselstoring/lambda) meldingen...?

Wernervs (0), 6 jaar geleden

Wat mij opvalt in de Engelstalige storingstabel zoals die overal opduikt op het internet, is dat er veel dubbelingen voorkomen in de melding. Lijkt mij toch behoorlijk redundant, al die errors met dezelfde uitleg.
Ik ben het daarom wat dichter bij de bron gaan zoeken, in het Frans, en dit gevonden: http://www.jsoclub.com/117/codecalculo.h...
Hèhè, hier word ik eindelijk wat wijzer van. De nuance zit 'm in de permanente en niet-permanente fouten (en vertaalfouten).

Code 31 blijkt "Auto-adaptation régulation richesse" te zijn, (dus problemen met automatisch afstemmen van de rijkheid van het mengsel) dit is géén permanente melding. Wordt tijdelijk opgeslagen en geschoond bij volgende "rit". Levert geen dashboardlichtje op.
Code 51 is "Fonction sonde à oxygène" (sonde à oxygène is de lambdasensor) sja... hij moppert dat de lambdasonde niet goed functioneert ). Dit is een permanente melding en levert dus een dashboardlichtje op.
Code 52 is "Fonction régulation richesse". Dit is een gevolg van het veelvuldig voorkomen van error 31. Dit is een serieuze melding voor het herhaaldelijk niet kunnen bijsturen van de rijkheid van het mengsel. Dit is een permanente error en levert dus ook een brandend dashboardlampje op.

Het vacuüm zorgt voor de vervroeging (van de ontsteking). De vervroeging is nodig om bij halfgas of minder het mengsel volledig te laten verbranden, dus zeer waarschijnlijk gaat een goed potje dit oplossen :-)

Desalniettemin, zeer benieuwd.

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

@Wernervs,

Dat verduidelijkt een hoop! Wat een werk wordt ervan gemaakt!

Ik hoop de ontsteking snel binnen te krijgen en dat ik dan zondag zonder meldingen naar het Youngtimerevent in Doetinchem kan rijden vanuit Zuid-Limburg ;)

We zullen het zien, ik houd je op de hoogte! Dank voor de hulp!

Wernervs (0), 6 jaar geleden

@Coenvisser Dat is een leuk vooruitzicht. Succes.

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

De beloofde update:

Er zit nu een goed afgestelde (met stroboscoop), goed werkende ontsteking op met goed functionerende vacuumpot. Mijn zo goed als nieuwe ontstekingsmodule op deze nieuwe ontsteking gemonteerd met koelpasta en rotor+verdelerkap omgezet (die zijn beiden ook nieuw) Motor draait duidelijk mooier op wat hogere toeren. Echter, hij geeft dezelfde meldingen bij constante snelheid (51, 52 en 31, dus weer mengel probleem). Auto loopt verder best goed, enkel bij volgas lijkt hij nog wat te willen inhouden.

Wat nu? Injector ultrasoon reinigen/ruil injector erin? Flesje injectorcleaner in de tank gooien? Brandstofdruk regelaar die niet goed werkt misschien?

Als ik stilstaand de auto 2500-3000 toeren continue laat draaien, loopt hij mooi gelijk zonder gestotter of dergelijke.

Het probleem moet op te lossen zijn, dus ik blijf hoop houden. Iemand van jullie een idee??

Hoop dat ik de rit naar het Youngtimer event haal morgen!

Een fijn weekend in ieder geval en alvast dank weer!

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

+ hij wil soms wel even wat laag stationair gaan lopen voor kort (500/600 toeren) na loslaten gaspedaal of bij stoplicht. Hij regelt zichzelf langzaam weer bij (5-10 seconden) naar 850/900, hetgeen normaal is.

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

Update!

Ik heb de injector gebracht naar een specialist op gebied van injectiesystemen. Conclusie: Injector geeft een verkeerd sproeibeeld en lekt bij onder druk zetten. Deze bleek dus defect te zijn. Reinigen maakte geen verschil.
Heel waarschijnlijk dat dit mijn probleem veroorzaakte!

Ik ga nu op zoek naar een identieke en laat ook die controleren daar. Ik laat jullie weten of dit uiteindelijk mijn probleem heeft opgelost!

Wernervs (0), 6 jaar geleden

Ik ben benieuwd naar de uitkomst. Wat zal 'ie lekker rijden als dat het was.

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

Zo, de beloofde update.

Er zit nu een goedwerkende, gereinigde (ultrasoon door gespecialiseerd bedrijf) Injector in met juiste Bosch nummer. Alles netjes teruggemonteerd. De specialist gaf aan dat de vorige injector absoluut stuk was, degene (gebruikte) die er nu in zit 'zou goed moeten zijn in feite' werd gezegd. 'Maar een nieuwe is altijd beter'....

Krijg helaas toch weer melding 52 en 31. De auto loopt gewoon goed! Hij houdt bij geen enkele pedaalstand in of schokt niks. Echter valt mij nu een nieuw probleem op: wat hoog stationair lopen bij stilstaan, als hij warm is. Een paar keer kort gas geven en hij zakt netjes naar het normale toerental. Wat kan dit nu weer zijn? Het probleem is er dus nog steeds. Ra-ra.... Er mag van mij gewoon geen storingslampje gaan branden, het moét gewoon goed zijn...

Iemand een idee?

Alvast dank!

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Lees dat je van alles reset tussendoor . Denk dat het echter niet op de juiste wijze word uitgevoerd . Dus , bij deze :
Afgekoelde motor - Alle verbruikers uitgezet ( ook de binnenverlichting ) - Op 2e contact zetten en 5 seconden wachten - Sleutel doordraaien en motor starten zonder gas te geven en warm laten lopen tot de koelventilator inslaat en weer afslaat - Motor afzetten - Minpool van de accu zsm 1 minuut démonteren - Minpool monteren - Op 2e contact en wederom 5 seconden wachten - Sleutel doordraaien , motor starten zonder gas te geven - Even stationair laten lopen , en procedure uitgevoerd . Succes .

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

Ga ik nu doen! Laat dus de accupool na afslaan fan 1 minuut losliggen en direct weer erop? Bedankt!

-zojuist gedaan, ga er zometeen weer mee rijden. Bij de koude start relatief hoog stationair dat pas echt naar normaal (+-1000tpm) terugzakte toen de meter op 90 graden celcius stond. Tot dat moment ook redelijk wat rookontwikkeling uit de uitlaat (donker). Zojuist na reset alleen stationair laten lopen, geen rook meer uit de uitlaat. Ik ben benieuwd, houd jullie weer op de hoogte.

@Rene Roolvink, dank voor de hulp!

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

@Rene Roolvink,

Als ik deze methode gebruik met slechts 1 minuut de accu los gehad te hebben, reset de ecu zich niet. Dezelfde foutcodes bleven erin staan en tevens stond het klokje van de radio nog op de juiste tijd. (Frontje wel losgehaald tijdens resetten ivm stroomverbruik) Denk dat de accu toch 10 min ongeveer los moet! Kan dit kloppen?

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Hoi , niet door mij vermeld maar de storingscode,s moeten voor het uitvoeren van de procedure worden gewist .
Je moet de opgegeven procedure niet zien als een reset van de EBE ( elektronische bedienings eenheid ) maar het is het opslaan van de auto-adaptieve functie,s . Immers , de motor verouderd ( slijtage ) en ingeleerde waarde,s veranderen .
Het systeem heeft auto-adaptieve regelingen voor de volgende functies :
Mengselregeling(*)
Regeling stationair toerental(*)
Pingelregeling(*)
Inleren van de smoorklepaanslagen(*)
Inleren van de ingeschakelde versnellingen
OPMERKING : (*)Deze waarden veranderen naar mate de motor veroudert.
Het doel van deze automatische aanpassingen is het behoud van een perfect geregeld injectiesysteem voor elke motor.
Deze waarden worden bewaard in het permanente EEPROM geheugen van de elektronische eenheid na het afzetten van het contact.
De 1 minuut wachttijd is wel juist . Word opgegeven door de fabriek .
Voer bovenstaand daarom nogmaals uit ( eerst wissen en inleren vanaf koude motor ) en laat de accupool eens 2 minuten losgekoppeld .
P.S geef ook eens de laatste 8 cijfers van je chassisnummer . Dan kan ik eens in de Peugeot documentatie,s ( honderden pagina,s ) kijken of ik nog iets anders zie . Ik moet ook even 26 jaar terug graven in mijn geheugen .

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

Beste,

Ik zal het voorgaande dus nogmaals exact herhalen, alleen ervòòr zal ik de accu een uurtje los laten liggen om de ecu te laten resetten. Dank voor de tip weer!

Ging gisteren met de auto rijden na deze door u aangegeven 'reset', auto pakt wat laat op het gas, schokt een beetje bij constante snelheid en weer iets hoog stationair (soms). Ook weer mengselstoringen 52 en 31 opnieuw. Dit hogere stationair is iets nieuws na het vervangen van de injector. Ik ga bovenstaande dus nogmaals proberen en anders wordt het of tòch een hagelnieuwe lambdasonde erin (welke eigenlijk gewoon goed werkt n.a.v. Doormeten) òf een compleet gasklephuis/injectiehuis van een ruilauto erin.

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

De (nieuwe) bougies er even allemaal uit gedraaid, allemaal droog en pikzwart, heb ze met een vleugje remreiniger schoongemaakt en contactpuntjes lichtjes opgeschuurd. Tevens mijn oorspronkelijke koelmiddeltemperatuur sensor (de 2 polige onder het thermostaathuis) getest op werking, deze werkt perfect. Deze gemonteerd.

Het chassisnummer is als volgt:
VF33AKDY210496288

Ik ga de procedure zoals door u (ReneRoolvink) omschreven vandaag proberen en kijken wat het doet.

Wordt vervolgd...

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

Vandaag de reset uitgevoerd zoals door ReneRoolvink aangegeven. Dit heeft helaas niks geholpen.
Na de reset 70km gereden, in het begin bleef de auto stationair steeds wat hoog staan (1500 toeren) maar dit nam erna af en bleef steeds netjes 900-1000 toeren. Op de snelweg bij 120 constante snelheid telkens storingslampje welke weer de meldingen 51, 52 en 31 betekenden. Wanneer je iets gas geeft of iets gas loslaat, gaat het lampje weer uit. Toen ik bijna thuis kwam na deze rit, ging het lampje aan en bleef branden. Na tanken bleek dat ik 1:9/1:10 heb gereden de laatste 550km, veel te hoog verbruik.
Verder schokt de auto lichtjes bij constant langzaam rijden (bij 40-50km/u). Soms bij vol accelereren in zijn 2 of 3 gaat de auto bij naderen van hoge toeren inhouden en licht schokken, soms niet...
Als je 120 rijdt in zijn 5 en geeft volgas, trekt hij niet goed door, als je halfgas geeft komt hij net zo snel vooruit. Houdt dus in/verzuipt. Verder reageert de auto redelijk op het gaspedaal, lijkt wel beter dan voorheen, maar nog steeds niet 100%.

Ik begrijp het als jullie dit probleem een beetje moe zijn, maar zou het héél graag oplossen!

Het wisselen van de kvs temp sensor heeft geen verschil uitgemaakt, deze werkt dus gewoon goed.
Het heeft mijns inziens geen zin om een nieuwe Lambdasonde te kopen, want na het doormeten een tijdje terug gaf hij gewoon netjes tussen de 0.2 en 0.9V aan en de verwarming maximaal 12 Ohm weerstand. Dit is dus gewoon goed en tevens na uitwisselen met een ander exemplaar heeft het ook geen verschil uitgemaakt. Heb vandaag ook nogmaals op valse lucht/vacuumlekken gechecked, lekt niks.

Dan toch maar gokken op een defecte binnenkomende lucht temperatuursensor/brandstofdrukregelaar in het Bosch A2.2 gasklephuis? Ik zou écht niet meer weten wat het anders kan zijn....
Toch nog iemand die een idee'tje heeft?

Alvast weer grote dank!

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

Beste heren,

Probleem is denkelijk gevonden! (Auto rijdt perfect nu, moet alleen nog even snelwegkilometers maken, maar dit laat ik morgen nog even weten hoe dat verliep!)

Na lang zoeken op internet deze website met megahandige Ohm-waarden voor het Bosch A2 2 injectiehuis gevonden:

https://www.motor-talk.de/blogs/alles-ue...

Alles doorgemeten met multimeter. Alles klopte, behalve de stekker voor de injector en binnenkomende lucht temperatuur sensor (BLTS). De injector gaf de juiste waarden, echter voor de BLTS niet! Door met de stekker te rommelen gingen de waarden bij 21 graden celcius buitentemperatuur van 0 Ohm naar +- 6 Mega Ohm en heel af en toe naar de juiste 2,2 kilo Ohm. Conclusie, stekker gaar, althans 1 draad ervan (meetbaar), zoals op foto aangegeven. Deze omgelust met een extra draadje, en toen was probleem na opnieuw juist resetten, zoals hierboven beschreven door RoelRoolvink, opgelost.

Vanwege het feit dat de BLTS aan de ECU constant een signaal gaf alsof het -40 graden celcius buiten was, ging de injectie maximaal brandstof inspuiten waardoor er mengselstoringen kwamen, inhouden en hoog verbruik.

Ik laat morgen dus nog even weten of ik bij constante snelheid geen meldingen meer krijg, maar het lijkt heel duidelijk opgelost. Wordt nog even vervolgd.

Iedereen bedankt voor de hulp en zo blijkt maar weer, wie blijft zoeken, zal vinden. Echter, meten is weten.

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

Eureka, probleem is opgelost!

Na voorgaande leek de auto goed te rijden. Echter, toch weer een melding bij constante snelheid.
Heb toen de Lambdasonde doorgemeten en deze gaf bij bedrijfstemperatuur een constante spanning van 0.5V af = defect. Deze moet tussen 0.1V-0.9V schommelen en mag maximaal 30 Ohm geven op de verwarming. De oorspronkelijke Lambdasonde weer teruggeplaatst, deze werkte goed. Denkelijk is de Lambdasonde defect geraakt door een paar honderd kilometers rijden met een vreselijk rijk mengsel.
Na een lange zoektocht op het internet ben ik de volgende link tegengekomen:
http://www.fiatforum.com/uno/10041-bosch...
voor pdf: http://www.fiatforum.com/attachment.php?...

Op pagina 20 van dit document staat hoe de stappenmotor speling t.o.v. de gasklep en daarna de afstelling van de gaskleppositiesensor (TPS) moet worden gedaan, met de exacte waarden erbij. Dit is in het Pools, maar wanneer deze pagina in de Google Translate wordt vertaalt, is het begrijpelijk.

Zie tevens dit filmpje waarin in een onbegrijpelijke taal wordt uitgelegd hoe er gemeten en afgesteld moet worden, deze zetten de TPS echter op 0.17V (?) https://m.youtube.com/watch?v=f3GpWyzy8M...

Dit staat nu ook exact afgesteld, TPS op 0.223V met gasklep volledig gesloten.

Sindsdien is het probleem HELEMAAL (eindeljk!) opgelost. Wat was nu uiteindelijk het probleem, combinatie van 3 defecten die gerepareerd zijn:

-1. Binnenkomende lucht temperatuur sensor (BLTS) had een draadbreukje in de stekker, waardoor ipv +/- 2.3 Kilo Ohm (bij 20-30 graden celcius) er continu of wisselend 6 Mega Ohm werd afgegeven door deze sensor. (zie ook de link hierboven voor deze te testen en door te meten)
-2. Onstekingsvervroeging defect, vacuumpot lek
-3. Injector defect, bleek te lekken en verkeerd sproeibeeld te geven na laten testen bij injectie specialist

Hierbij dank ik iedereen die heeft meegedacht en geholpen heeft met het zoeken naar de oplossing voor de grote moeite!

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Fijn dat het is opgelost . Bedankt voor je uitvoerige feedback .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum