Peugeot 406: Benzinemeter loopt terug bij rijden op LPG

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: EW10J4 (2.0L 16V), Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 136

Ik heb een gasinstallatie ingebouwd in een Peugeot 406 en als ik op gas rij heb ik het probleem dat de benzinemeter langzaam terug loopt. Na een paar dagen op bijna 0 gestaan te hebben springt de naald ineens weer terug naar een halfvolle tank. Er wordt niet daadwerkelijk benzine verbruikt en het lijkt er dus op dat de benzinemeter niet alleen het signaal van de tankvlotter gebruikt maar ook nog op één of andere manier berekend wat het benzinenivo moet zijn wat aangegeven moet worden aan de hand van de hoeveelheid kilometer die gereden is ofzo.

Weet iemand of dit op te lossen is? Wellicht met een aanpassing in de computer? Ik heb een Diagbox/PP2000 dus ik kan de meeste settings wel uitlezen maar heb geen idee waar dit ingesteld moet worden. De gasinstallatie is overgebouwd vanuit een identieke auto (bouwjaar, motortype, uitrusting) en die had dit probleem niet.

Het gaat om een 406 Coupe uit 2001 met een 2.0L 16V motor. De gasinstallatie is een AG SGI Type 1 Installatie.

TrafficBandit

Geplaatst door TrafficBandit (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

pieterp9094 (0) PRO, 6 jaar geleden

Via de zoekfunctie zijn er diverse topics te vinden waarop dit issue reeds besproken is.

bijv. https://www.problemcar.nl/nl/particulier...

Ik heb er in 2004 ook last van gehad bij mijn 406 en heb destijds hiervoor een reset schakeling ingebouwd. Hierbij wordt bij iedere start de tankmeter gereset en krijg je weer de actuele tankinhoud te zien. Het teruglopen tijdens het rijden op LPG is niet te voorkomen aangezien de meterstand wordt berekent door de computer ipv actueel gemeten in de tank. In de computers zitten verder geen mogelijkheden om dit aan te passen.

PM me even als je meer info wil hebben, mogelijk heb ik van de reset schakeling nog ergens documentatie van.

TrafficBandit (0), 6 jaar geleden

Ha Pieter,

Bedankt voor je antwoord, ik was in de veronderstelling dat ik dit probleem op moest lossen in de computer instellingen van de auto maar dat blijkt helemaal niet het geval te zijn. Jouw bericht heeft me weer een nieuw inzicht gegeven en met die informatie ben ik gaan zoeken op internet. Het blijkt inderdaad zo te zijn dat je een apparaatje moet plaatsen wat de bezinemeter reset bij het starten. Er is zelfs een naam voor, een ´tank fopper´.

Ik heb er hier één te koop zien staan, is dit hetzelfde wat jij bedoelt?

[img]https://www.lpgwebshop.com/1289-thickbox...[/img]

[img]https://www.lpgwebshop.com/1290-thickbox...[/img]

pieterp9094 (0) PRO, 6 jaar geleden

Ik denk dat dit een geschikt kastje is inderdaad.

Tussen het tanksignaal komt dan een weerstand te zitten die overbrugd word meen ik zodra er spanning van de ignition control komt. Dit kun je aftappen van de benzinepomp. Helemaal zeker ben ik niet, aangezien ik niet exact weet wat er in dit kastje zit.

TrafficBandit (0), 6 jaar geleden

Nou ik heb dat ding hierboven besteld. Het blijkt inderdaad een doodsimpel circuit te zijn, een relais met een 100 Ohm weerstandje. Als er geen spanning op de brandstofpomp staat zorgt hij voor een extra weerstand van 100 Ohm op de signaaldraad van de benzinemeter. Zodra de pomp onder spanning komt wordt het relais aangetrokken en daalt de weerstand naar 0 Ohm.

Het was mooi weer vandaag dus ik heb de achterbank gedemonteerd om bij de brandstofpomp te komen om te bepalen welke draden voor de pomp waren. Zo'n 30 cm naast de pomp zit een doorvoerthule die de bedrading van de brandstofpomp naar binnen leidt. Uiteindelijk heb ik binnen in de auto de bedrading doorgeknipt en het relais geplaatst.

Tot dusver lijkt het probleem hiermee verholpen. Van de week moet ik er de hele week mee naar mijn werk dus dan ga ik nog even goed kijken of het nu verholpen is.

Bedankt voor de hulp zo ver !

Voor de liefhebbers een paar plaatjes:

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ta...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ta...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ta...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ta...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ta...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ta...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ta...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ta...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ta...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ta...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ta...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ta...[/img]

TrafficBandit (0), 6 jaar geleden

Probleem is niet meer opgetreden en dus opgelost.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.