Peugeot 206: Start niet na vervangen distributie

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RHY, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 66

Hallo,

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het vervangen van een distributieriem Dit is de tweede keer dat deze riem vervanging is de eerste keer is per 100.000 km geweest en dit is gewoon goed gegaan Nu heeft de auto 200000 kilometer gelopen en heb ik de distributieriem weer proberen te vervangen. Ik heb de nokkenas en krukas gewoon geblokkeerd met pennen. Vervolgens de riem vervangen en de motor een aantal keren rondgedraaid, toen de pennen weer in het blok teruggeplaatst en de timing nogmaals gecontroleerd. vervolgens de riem aangespannen op de motor weer een aantal keer rond gedraaid en nogmaals timing gecontroleerd.
Daarna heb ik de motor gestart en Deze heeft een tijdje gelopen toen hoorde ik een aantal rare geluiden en viel de motor uit Daarna kreeg ik hem niet meer gestart.

Na nog een aantal pogingen heb ik de kleppendeksel gedemonteerd. Heb bleek dat er 3 rockers / stoters kapot waren. Deze heb ik.vervangen en wederom de riem gemonteerd. Nu start de motor nog steeds niet. Af en toe lijkt deze aan te willen slaan of geef een paar positieve klappen maar slaat niet aan.
Ik weet zo niet meer wat te doen. Auto is van mijn moeder en economisch niet zo veel meer waard maar voor haar natuurlijk wel.

Wat kan het zijn? Is de laatste oplossing de cilinderkop demonteren?

Tijdens de demontage heeft het draadje op de foto ook redelijk strak gestaan (bleef hangen). Er zou een kabel breuk zijn kunnen ontstaan maar weet niet waar de draad van is en of dit ermee te maken kan hebben?

Ik heb tijdens de montage de boordcomputer en accu los gehad. Ik weet niet of dit ermee te maken kan hebben? Dat de boordcomputer denk dat hij in een andere cilinder moet inspuiten?

Ik hoop dat jullie het verlossende antwoord hebben

joep106

Geplaatst door joep106 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

harry4203 (430) PRO, 5 jaar geleden

is de nokkenasspie niet gebroken waardoor je nu denkt dat de motor op tijd staat?
even buiten dit probleem, waarschijnlijk heb je de eerste keer de spanrol scheef gemonteerd, weet je zeker dat deze nu goed zit?
overigens is de vervangingstermijn 160000km/10jr

kaleido 1 (1600) PRO, 5 jaar geleden

Je kunt nog compressie meten , dan weet je zeker of het mis is qua kleppen.

joep106 (0), 5 jaar geleden

De nokkenas spie is goed, want heb bij het vervangen van de rockers ook de nokkenaskeerring vervangen en daarvoor het tandwiel eraf gehad.
Spanrol kan ik nog proberen keer te demonteren en te monteren maar het aanspannen leek de eerste keer wel goed te gaan.

Heb een setje besteld om de compressie te kunnen meten.

Is er ook een eenvoudige mogelijkheid om te checken of de juiste injector op het juiste moment inspuit?

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Nokkenas positiesensor wel juist afgesteld in verband met de synchronisatie , nokkenas - krukas ? Geen synchronisatie aanwezig , motor slaat nooit aan .

joep106 (0), 5 jaar geleden

Hoi René,

Zou je me uit kunnen leggen hoe dat moet?

Gr. Joep

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Zie reparatiemethode PSA .

joep106 (0), 5 jaar geleden

Nou ik heb de compressie gemeten.

Alle gloeibougies eruit, drukmeter in de cilinder en 2 seconden met startmotor rond gooien.

Cil 1: 200-225 psi
Cil 2 t/m 4: 275-300 psi

Wat denken jullie? Klep krom?

Maar wat ik niet snap is dat ik al best een paar keer een benzine motor gehad heb die op 3 poten liep. Loopt slecht maar gaat. Deze motor wil niet eens aanslaan. Komt dat bij diesels zo scherp?

harry4203 (430) PRO, 5 jaar geleden

die afwijking van cil 1 is natuurlijk niet goed, maar ben met je eens dat ie eigenlijk (zeker met bv een snufje remreiniger) wel zou moeten lopen. wij twijfelen toch echt of de motor wel op tijd staat. heb je de krukaspoelie ook nog los hehad om te kijken of alles hier nog heel is en goed zit? zou er anders toch eerst eens een testkast aan hangen en zoals renee ook al schrijft sysnchronisatie tussen krukas en nokkenas bekijken en de brandstofdruk controleren.

j@n-willem (0) PRO, 5 jaar geleden

De krukas bout, is die niet uitgerekt? Volgens mij moet je deze altijd v.v. dit doet 9x van de 10 niet... dat terzijde.
En heb je ook het juiste blokkeer krukas gat gebruikt? Zitten er 2 vlak bij elkaar.
Maar het kwaad is al geschiedt als ik naar je compressie zo lees,

firedriver (55), 5 jaar geleden

Cilinder 1 = te lage compressie
Lijkt erop dat de riem een paar tanden uitgesprongen is, om zeker weten zet je zijn eerste cilinder op zijn BDP, druk maken via zijn gat gloeibougie eerste cilinder en je weet het of deze langs zijn kleppen lekt.
gr.

joep106 (0), 5 jaar geleden

Ik heb de auto vandaag aan de computer gehad, krijg storing p0341 wat te maken heeft met de nokkenas sensor.
Ik heb de sensor inmiddels vervangen door een nieuwe, timing nogmaals gecontroleerd. Spanrol losgehad en weer gemonteerd.
Hij gromt maar slaat niet aan. Ruikt af en toe ook een lekkere walm voorbij komen als ie probeerd aan te slaan.
Op de PC geeft hij voldoende brandstofdruk aan.

Ik heb ook met compressor in cilinder geblazen, bouwt niet echt druk op.
Vooral omdat ie af en toe lijkt aan te slaan, ben ik nog terughoudend met de kop demonteren.

kaleido 1 (1600) PRO, 5 jaar geleden

Hoe bedoel je in de cilinder geblazen , zuiger in bdp en de kleppen op compressie dan druk er op zetten met een adaptor zodat de lucht niet kan ontsnappen , als er dan een klep lek is hoor je hem lekken in de uitlaat of de inlaat.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Als u de nokkenas sensor heeft afgesteld zoals ik deze heb gestuurd van een gebruikte sensor , is deze foutief afgesteld .
Met P 0341 opgeslagen in de ECU zal de motor NOOIT aanslaan .
En op 3 cilinders ( als deze al defect is ) slaat de motor echt wel aan .
Dus concentreer u eens goed op de P0341 .
1e ; voeding en massa aan de sensor controleren .
2e : sensor goed afgesteld ?
3e : signaal tijdens starten controleren .
Plaats anders eens de laatste 8 cijfers van het chassisnummer .

firedriver (55), 5 jaar geleden

Inderdaad kaleido
Moet toch iets verkeerd gelopen hebben, nochtans is dat de tweede riem dat hij vervangen heeft.
En met die druktest weet je of alle kleppen schoon sluiten
gr.
Jantje

harry4203 (430) PRO, 5 jaar geleden

waar blokkeer jij de krukas joep, als ik vragen mag.

harry4203 (430) PRO, 5 jaar geleden

joep, je geeft t toch niet op he??

harry4203 (430) PRO, 5 jaar geleden

? zit er nog schot in.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja harry4203 . Onze inspanningen worden nou niet echt beloont .

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.