Peugeot 106 XN 1.1: ongelijke achterremmen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine

Bij mijn 106 uit 2002 zit ik met een afkeuring voor de achterremmen: het verschil tussen beide is meer dan 30%! Heb al nieuwe cylinders en slangen gemonteerd, hoofdremcylinder en leidingen doorgeblazen; helpt niet, al weer afgekeurd. Waar moet ik het zoeken? Bij een nieuwe hoofdremcylinder, of toch maar nieuwe voeringen (oude lieten zich zo te zien wel opschuren, maar zijn ws. oud)?
Dank voor uw iedeeën...

edegrood

Geplaatst door edegrood (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Je had beter voor een complete set voor de achterremmen kunnen kiezen. Hoe groot was het verschil op de handrem en.....heb je de remsegmenten L en R correct afgesteld? Je moet eigenlijk eerst de handrem afstelling zo ver terug zetten dat de handremhevels op de segmenten tegen hun aanslag liggen, daarna de stelinrichting van de segmenten zover opstellen dat de trommels er (net) op kunnen. Daarna pas de handrem weer opstellen tot een klikje of 5 tot 7.

edegrood (0), 5 jaar geleden

Dan ga ik denk ik toch maar nieuwe segmenten/voeringen kopen. En die zo afstellen als je zegt. De keurmeester was zo vriendelijk om ook op de handrem te meten: op de handrem geen verschil links - rechts. Wil dat nu zeggen dat het aan het hydraulische systeem moet liggen? Of zegt dat niet alles? Dat is voor mij nu eigenlijk de grootste vraag. Het verschil was bij twee keuringen nog steeds hetzelfde: 36 - 40 %. En mag niet meer dan 30% zijn.
Dank voor verdere tips!
NB: ik vond op internet ook nog tips m.b.t. diameter trommels en cylinders; als die verschillend zijn heb je ook dit probleem; zal dat morgen ook eens opmeten.

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Uiteraard moeten de remcilinders dezelfde diameter hebben. Het remsysteem aan de achterzijde heeft een zelfstel-inrichting, dus dit zou eigenlijk voldoende moeten zijn. Begin met de basis.... remcilinders dezelfde diameter en zeker weten dat de remsegmenten/remvoering onderling niet verschillen. Het kan immers zijn dat er in het verleden maar 1 kant is vernieuwd. Stel de handrem zo ver terug enz...zie het verhaal uit 1e bericht.

edegrood (0), 5 jaar geleden

Dank voor het advies. Ik ga er morgen mee verder.

edegrood (0), 5 jaar geleden

Beste Hans, ik heb vandaag cylinders en segmenten vernieuwd, zonder problemen. Zag wel dat de oude cylinders niet van hetzelfde merk waren; misschien was dat de oorzaak? Diameter klopte wel maar zuigers waren verschillend..
Begrijp alleen niet wat je zegt (10 nov.) over correct afstellen van de remsegmenten: '...daarna de stelinrichting van de segmenten zover opstellen dat de trommels er net op kunnen'.
Ik volgde de bijgeleverde gebruiksaanwijzing en herkende dit niet. Het gaat om voorgemonteerde sets; ik heb ze in hun geheel opgezet, nog geen veer gedemonteerd. automatische verstelling staat bij een nieuwe set teruggesteld. Trommel er op en dan een poaar keer pedaal intrappen zoals in handleiding staat; je hoort dan wat klikjes van de automatische stelinrichting, Daarna ontluchten, maar veel olie was er niet uit, door een klem te gebruiken. Rijdt en remt prima maar moet nog naar de keuring.
Heb ik toch iets overgeslagen?

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

De handrem hevels, dus de hevels waar je de handrem kabels inhaakt, moeten tegen hun aanslag nokjes aanliggen als de kabels ingehaakt zitten. Zo niet, dan handrem zo ver terugstellen dat de nokjes wel aanliggen. Het zijn inderdaad zelfstel-inrichting segmenten, dus in principe doe je het goed door na montage de rem paar keer in te trappen om ze op te stellen. Ik neem altijd het zekere voor het onzekere en stel beide kanten eerst handmatig zo ver op dat de trommels er net op kunnen.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Misschien maakt de foto het iets duidelijker wat hans4074 bedoeld met de hevel ( rood omcircelt )

edegrood (0), 5 jaar geleden

Vandaag naar 2e herkeuring geweest en ja hoor: goedgekeurd! Remkracht l. en r. nu nagenoeg gelijk. Dus lag het toch aan remsegmenten en/of cylinders. Misschien zijnde segmenten ooit eens vet geweest, ik geloof niet dat je dat echt kunt zien. Cylinders heb ik nog geopereerd: waren van een verschillend merk, cylinderdiameter wel beide 19 mm maar zuigers met remdrukbegrenzing iets verschillend van uitvoering.
Enfin, myseterie opgelost. Dank voor het meedenken.

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Goed te horen dat het opgelost is en bedankt voor het plaatsen van het eindresultaat. Er zijn nog teveel vraagstellers die dat verzuimen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.