Peugeot 206: Storing Katalysator

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RFN, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Beste forum leden,

Ik heb zins kort problemen met mijn 206.
Bij vol gas optrekken of of gewoon als je snel optrekt schiet de auto in katalysator storing en vervolgens in noodloop. zodra je je gas loslaat of constant houd gaat de storing er uit en hou ik uitlaatgassen storing over. het gebeurd ook als je bij 130 je gas loslaat tot een snelheid van 100 ergens daar tussen krijg ik de zelfde storing.

Waar kan dit door komen. ben in bezit van een lexia dus kan zelf uitlezen. Heb meerdere mallen gaspendaal op nieuw ingeleerd maar dit mocht niet helpen.

het probleem is ontstaan nadat de uitlaat voor de kat geschuurd is geweest. plaatselijke garage heeft ze weer opnieuw gelast. De laatste maand word het erger.

zelf denk ik dat 1 van de lambdasonde problemen geeft. Is dat mogelijk en heeft iemand hier ervaring mee?

Mvg. Martin

MartinB0

Geplaatst door MartinB0 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik zou zeggen begin eens met het uitlezen van de foutcodes en plaats die hier.

Lambdasonde is niet mijn 1e verdachte, aangezien het signaal van de 1e sonde tijdens volgas geven niet gebruikt wordt.

Erik2804 (0), 5 jaar geleden

Uitlaat voor katalysator gescheurd en gelast....
1. Zeker weten dat de uitlaat 100% dicht is? Kan er geen lucht met zuurstof in de uitlaat binnen dringen? Erg belangrijk!

Als ie helemaal goed dicht is dan...
Wellicht effectief werkend oppervlak van de katalysator te klein is geworden door vervuiling (vervuiling als gevolg van lassen). Wellicht hierdoor onvoldoende werkende kat (merkbaar bij hogere belasting)

Waarschijnlijk foutmelding op downstream-sonde, sensor 2, achter de kat??

Kijk eerst naar het signaal van regelsonde (voor de kat).

Regelsonde moet pendelen tussen 0,1 en 0,9V
Als ie dat doet bij stationair en verhoogd toerental ± 2500rpm dan is mengsel-regeling en regelsonde (voor kat) goed.

Dan blijven kat en diagnose sonde over.
Diagnose-sond moet rond de ±0,5V blijven tijdens tests.
Als de diagnose sonde goed signaal geeft bij lage toeren, maar gaat afwijken bij hogere toeren dan is de kat waarschijnlijk beschadigd.

MartinB0 (0), 5 jaar geleden

Hier de storingen. Die op dit moment er in stonden. Die van het gaspendaal is opgelost half ( achteraf ingebouwde cc die probleem geeft.)
De voorste sonde schommeld mooi heen er weer tussen de 0.1 en de 0.9v de achterste schommeld ook mee er een beetje achteraan. Die is dus niet stabiel bij de 800rpm en ook niet bij de 2400rpm. Heb er een filmpje van gemaakt zal die zo proberen te uploaden.

MartinB0 (0), 5 jaar geleden

[Yt]https://youtu.be/bK4oh08vTiI[/yt]

MartinB0 (0), 5 jaar geleden

[Yt]https://youtu.be/PT-ahVtlDWg[/yt]

Erik2804 (0), 5 jaar geleden

Je ziet dat de sonde achter de katalysator de voorste volgt. Dit is niet goed.
Zijn die misfire meldingen er wel uit??
Misfire betekent dat er onverbrande brandstof mee gaat in de uitlaat en dat helpt de lambda regeling ook om zeep.
Die misfires moeten er uit, voor je iets over de kat kan zeggen.

Als de misfire meldingen er uit zijn dan verder.
Stel voor om langs een garage/apk-station te rijden en even een vier-gas test te doen.
Ze kunnen dan zuurstof/CO/CO2 en onverbrande brandstof (CH) in uitlaatgas meten. Dat geeft je zekerheid over de gerepareerde uitlaat.

Zonder misfires en een dichte uitlaat, vrijwel zeker een kapotte kat....
Even laten meten om meer zekerheid omtrent samenstelling uitlaatgas te krijgen.

MartinB0 (0), 5 jaar geleden

Heb de auto gerest en vervolgens nog geen ronde gereden. Zal ik morgen doen.

Raad je aan om nieuwe bougies (huidige irridium 10000km oud) en bobine te vervangen? Bobine is 40000km oud.
En hebben jullie een bepaald merk bobine die goed is?

Erik2804 (0), 5 jaar geleden

Bougies gaan normaliter 60.000km mee.
En bobines staat geen vervanging voor, het kan natuurlijk defect gaan en gebeurt ook af en toe.
Best kans dat de misfire melding een oude melding was/is.

Lees m morgen nog maar eens uit en dan even verder.

MartinB0 (0), 5 jaar geleden

Heb zojuist een stukje gereden probleem proberen uit te loken maar niet gelukt.
kan het zo zijn dat storingen die nog in het geheugen staan makkelijker terug kunnen komen dan nieuwe storingen?

teven had ik wel het idee dat het normaal bij warme motor gebeurt.
Auto rijd tevens ook op LPG maar dat maakt voor de storing niet uit. Doet het op beide brandstoffen.

Erik2804 (0), 5 jaar geleden

Volgens mij maakt dat niets uit.
Meldingen uit verleden (niet actueel) hebben status intermittent.
Actuele meldingen hebben status permanent.

Iets wat niet kapot is hoeven we niet repareren.... dat is mooi.

Mocht het terug komen, i.c.m. met de misfire meldingen.
Dan focus op de misfire meldingen. Bougies/Bobine-rail dan zou je het daar kunnen zoeken.

Als je mengsel meldingen krijgt zonder misfires dan het andere traject. Uitlaat op lekkage testen via 4-gas, enzovoort.

MartinB0 (0), 5 jaar geleden

Storing is weer terug toch elkekeer cilinder 3. Kan het zijn dat die bougie slecht is.
Aangezien dat de bobiene voor cilinder 2 en 3 is. En cilinder 2 geen storing geeft.
Of is het de injector? (Zeer onwaarschijnlijk door dat ik het ook op gas heb.)

Heb net weer gereden na het wissen van de storingen.
De storing kwam vrij wel snel weer terug.met warme motor
Maar had zelf het idee dat het kwam na optrekken en dan zodra ik gas los laat storing...

Is daar een verklaring voor?

Kan het zijn dat de bobine intern doorslaat als hij warm word. Maar dan zal hij het ook bij lagere toeren moeten doen toch?

Erik2804 (0), 5 jaar geleden

Problemen met bougies zijn vaak belasting/temperatuur gerelateerd.

Cilinder 1 is aan de kant van versnellingsbak
Cilinder 4 is aan de kant van de distributie

Je kan de bougies van cilinder 2/3 eens even wisselen met 1/4 (ontstekingsvolgorde 1-3-4-2)
Als de fout verplaatst naar ander cilinder weet je vrijwel zeker dat het bougie gerelateerd is.

Als het bougie gerelateerd is dan 4 nieuwe steken.
Oude en nieuwe of verschillende types kan ook weer problemen opleveren...

Erik2804 (0), 5 jaar geleden

Probleem opgelost??

MartinB0 (0), 5 jaar geleden

Ben momenteel een weekje op vakantie had het te laat gelezen om uit te voeren. Probleem is nog niet opgelost. Zijn meerdere problemen bij gekomen...
Kapote drukgroeplager. Nieuwe platen set besteld.
Daarnaast reed ik vandaag op de snel weg ongeveer 80km/u maar toen resete de auto opeens. Dasboard viel de klokjes naar nul en enkelr seconde later weer naar normale waarde. Evenlater had ik het weer toen reed 20km/u.

Wat kan dit zijn? Bdp sensor? En kan dit verband hebben met de andere problemen?

(Edit) heb na rond neusen op internet iets gevonden dat het met de nokkenass sensor te maken kan hebben. Daarin werd verteld dat bij warme motor de de auto kan gaan stoteren en ecu aan en uit. Dit lijkt verdacht veel op mijn problemen. Heb een njejwe sensot besteld en ga als ik terug ben deze plaatsen.

Klinkt dit aan nemelijk?

MartinB0 (0), 5 jaar geleden

Van de week koppelingsplaten vervangen bleek er een stuk metaal van het drukgroeplager in de krans te zitten van de TDC waardoor hij niet meer goed telde. Na nieuwe koppeling er in nogsteeds kat. Storing. Heb vandaag bougies gewisseld maar storing blijft op cilinder 3. Ben er wel achter gekomen dat hij het alleen op lpg heeft en op bezine lukt het mij niet meer om de storing op te roepen.
Verdenk dat se gas injector van cilinder 3 raar doet.
Is dit zelf te vervangen of raden jullie aan langs de lpg boer te gaan? Het is een brc instalatie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.